جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > «میگ‌میگ» دنیای واقعی؛ مارمولکی که 20 سال دم به تله نمی‌داد!

«میگ‌میگ» دنیای واقعی؛ مارمولکی که 20 سال دم به تله نمی‌داد!

از اوایل دهه ۲۰۰۰، متخصصان سعی کرده بودند خزندۀ موسوم به Ctenotus rungulla را برای مطالعۀ بیشتر شکار کنند، اما تا به حال موفقیتی به دست نیاورده بودند.

فرادید| پس از فرار از دست محققان به مدت ۲۰ سال، حالا جمعیت مرموزی از خزندگان «پرسرعت» استرالیایی به عنوان گونه‌ای جدید شناسایی شده‌اند.

به گزارش فرادید؛ این مارمولک کوچک که «اسکینک صخره‌ای رونگولا» (Ctenotus rungulla) نامگذاری شده، اولین بار در ابتدای قرن حاضر مشاهده شد. اما به دلیل اینکه اکولوژیست‌ها نتوانستند به اندازه کافی به آن نزدیک شوند تا آن را به درستی ببینند، تصور کردند که این یک گونه دیگر قبلا شناخته شده به نام Ctenotus brevipes است.

دکتر استفن زوزایا، زیست‌شناس، به یاهو نیوز گفت: «آن‌ها واقعاً سریع هستند و اغلب شکار آن‌ها بسیار دشوار است. مردم آن‌ها را گهگاه دیده‌اند، اما همه بلافاصله آن‌ها را به عنوان یک گونه دیگر با نام Ctenotus brevipes اشتباه گرفته‌اند زیرا آن‌ها کوچک و با الگوی رنگی مشابه هستند».

او گفت: «چشم‌اندازی که این مارمولک در آن زندگی می‌کند فوق‌العاده است؛ این فلات ماسه‌سنگی واقعاً بکری است که تا دهه گذشته واقعاً مورد بررسی قرار نگرفته بود».

«اما سپس چند نفر از ما شروع به گذراندن وقت در آنجا کردیم و چیزهای عجیبی پیدا کردیم. این مارمولک چهارمین گونه‌ای است که ما در اینجا شناسایی کرده‌ایم که بومی یا تقریباً بومی این محدوده است».

منبع: faradeed-197586

برچسب ها
نسخه اصل مطلب