جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > پیشگیری از نابینایی 280 نوزاد در فارس با رتینوپاتی نارسی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد:

پیشگیری از نابینایی 280 نوزاد در فارس با رتینوپاتی نارسی

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با غربالگری «رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP)» در سال گذشته، 280 نوزاد دچار آسیب شدید شبکیه، شناسایی و با انجام اعمال جراحی لیزرتراپی و دیگر اقدامات درمانی، از نابینایی حتمی آنان پیشگیری شد.

دکتر «مهرداد شریفی» با این توضیح که؛ بیماری رتینوپاتی نارسی (ROP) یکی از عوامل اصلی و البته قابل پیشگیری نابینایی دائمی نوزادان نارس است، افزود: با توجه به اجرای برنامه های کاهش مرگ و میر نوزادان در کشور و افزایش بقای نوزادان نارس و کم وزن، مراقبت به موقع از چشم نوزادان نارس برای پیشگیری و درمان رتینوپاتی نارسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شریفی ادامه داد: برنامه غربالگری و درمان رتینوپاتی نوزادان نارس از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مرکز آموزشی و درمانی چشم پزشکی پوستچی و مرکز آموزشی درمانی خلیلی انجام و از سال 1395 این معاینات بر بالین نوزادان بستری با همکاری اساتید گروه چشم و متخصصان دوره دیده صورت گرفته است.

معاون درمان دانشگاه خاطر نشان کرد: در سال 1402 بیش از 14 هزار مورد معاینه غربالگری در درمانگاه پوستچی انجام شده و از این تعداد، 942 مورد مربوط به بیماران ارجاعی از سایر دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه قطب جنوب کشور بوده است.

او با اشاره به اینکه تعداد معاینه های بر بالین انجام شده در سال 1402 در مقایسه با سال 1396 به میزان 81 درصد افزایش یافته است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال 1400 به عنوان قطب آموزشیROP از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفته و اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای تیم های درمانی می کند.

شریفی در ادامه توضیح داد: پیگیری مستمر و فعال بیماران به وسیله سیستم HIS بیمارستانی با همکاری بین معاونت های بهداشت دانشگاه و درمان برای نخستین بار در کشور، رایگان کردن هزینه های انجام معاینات و درمان در صورت نیاز، پیگیری نوزادان پرخطر ROP به طور ویژه با همکاری کارشناسان مستقر در درمانگاه پوستچی، معاونت درمان و بهداشت تا زمان حصول اطمینان از حضور نوزاد برای انجام معاینات تکمیلی، طراحی کارت معاینات غربالگری ROP برای آموزش به والدین، ثبت اطلاعات درمانی و نتیجه معاینات غربالگری ROP بر بالین نوزاد بستری در بیمارستان و درمان نوزادان، از جمله اقدامات انجام شده در راستای برنامه غربالگری رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به راه اندازی تله اسکرین ROP دانشکده علوم پزشکی لارستان در سال 1403برای نخستین بار در کشور با تلاش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: پس از مهیا شدن زیرساخت های لازم نرم افزاری و سخت افزاری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و انجام هماهنگی های لازم با بیمارستان امام رضا (ع) لارستان، تصاویر شبکیه چشم نوزادان از طریق دستگاه رتکم در آن مرکز گرفته شده و در سامانه الکترونیک بارگزاری می شود.

او با بیان اینکه اساتید گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تصاویر را مشاهده و نسبت به ثبت نتایج در سامانه اقدام می کنند، اضافه کرد: با اجرای این طرح، ارجاع نوزادان از شهرستان لارستان به مرکز استان کاهش یافته و این مهم تاثیر بسزایی در کاهش ارجاعات غیر ضرور و همچنین بروز عوارض حین انتقال نوزادان و هزینه های رفت و آمد می شود.

شریفی افزود: راه اندازی تله اسکرین ROP برای دیگر دانشگاه های قطب پنج، از جمله دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب