جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > گروکشی وزارت آموزش و پرورش از معلمان؛ تشویقی وزیر می‌خواهید ۱۰۰۰ برگه تصحیح کنید!

گروکشی وزارت آموزش و پرورش از معلمان؛ تشویقی وزیر می‌خواهید ۱۰۰۰ برگه تصحیح کنید!

براساس اطلاعیه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تنها معلمانی موفق به اخذ لوح تقدیر وزیر می‌شوند که حداقل ۱۰۰۰ برگه امتحانی را تصحیح نمایند.

فرارو- روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای بدین مضمون منتشر کرد که فقط معلمانی موفق به دریافت لوح تقدیر وزیر آموزش و پرورش می‌شوند که توانسته باشند بیش از ۱۰۰۰ برگه امتحانی آزمون‌های نهایی را تصحیح نمایند.

به گزارش فرارو، ماجرا از این قرار است که تصحیح برگه‌های آزمون‌های نهایی مقطع متوسطه برای معلمان تا سال گذشته امری اختیاری تلقی می‌شد و دبیران چنانچه در امر تصحیح برگه‌های آزمون نهایی شرکت می‌کردند، برای این کار حق الزحمه دریافت می‌کردند.

از سال ۱۴۰۲ از سوی ادارات آموزش و پرورش به معلمان تاکید شد که حتما باید در فرآیند تصحیح برگه‌های آزمون نهایی پایه دوازدهم مشارکت نمایند با این همه هنوز این امر از سوی دبیران اختیاری تلقی شد که در این زمینه الزامی احساس نشد. این عدم اقبال به تصحیح برگه‌های آزمون نهایی بیشتر به این علت بود که حق الزحمه این تصحیح دقیقا یک سال بعد از سوی آموزش و پرورش پرداخت می‌شد و این امر نیز با توجه به تورم هیچ انگیزه‌ای در معلمان برای مشارکت در این امر ایجاد نمی‌کرد.

الکترونیکی شدن فرآیند تصحیح آزمون نهایی

سال ۱۴۰۳، اما سال کاملا متفاوت برای مقطع متوسطه بود. در این سال آزمون‌های سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی اعلام شد. اما مهمتر از این الکترونیکی کردن فرآیند تصحیح بود که برای اولین بار در دو پایه دهم و یازدهم اجرا می‌شد. این فرآیند برای اولین بار در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و در پایه دوازدهم به اجرا گذاشته شده بود.


۱۰۰۰ برگه تصحیح کنید لوح تقدیر وزیر بگیرید!

در این میان یک اطلاعیه جدید در سایت وزارت آموزش و پرورش نیز جنجال برانگیز شد. در این اطلاعیه آمده است که به مصححانی که بر اساس ضوابط حداقل ۱۰۰۰ برگه آزمون نهایی را تصحیح کنند لوح تقدیر وزیر اعطا خواهد شد. نکته جالب توجه اینجاست که تاکنون چنین لوحی برای تصحیح برگه‌های آزمون نهایی یا حتی مراقبت به معلمی داده نشده است. از آنجایی که چنین لوح تقدیری برای ارزشیابی و رتبه بندی معلمان بسیار مهم است طبیعتا معلمان بسیاری برای سازماندهی و بسیاری از موارد اداری دیگر بدان نیاز دارند.

به طور دقیق‌تر باید اشاره کرد که اصولا معلمان در دوره خدمت خود در آموزش و پرورش شاید موفق به دریافت یک یا دو تقدیر نامه از وزیر شوند. همچنین باید اشاره کرد که تقدیر نامه وزیر آموزش پرورش در ارزشیابی و رتبه بندی معلمان بالاترین امتیاز (۳ امتیاز) را دارد.

اشکال کار کجاست؟

به نظر می‌رسد وزارت آموزش پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ برای رهایی از بحران نهایی کردن آزمون‌های سه مقطع تحصیلی و الکترونیکی کردن فرآیند تصحیح برگه‌های امتحان نه تنها به سیاست اجبار معلمان در فرآیند تصحیح روی آورده بلکه قصد دارد با ارائه مشوق‌هایی همچون لوح تقدیر وزیر آن‌ها را به تصحیح بیشتر وادارد.

اگرچه این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد و حتی شاید امری مثبت نیز تلقی شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع کیفیت تصحیح برگه‌های دانش آموزان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد که در روند تصحیح سوم که مربوط به اختلاف نمره در دو تصحیح اول است، اختلافات فاحش در نمره‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد این اجبار و تشویق سرعت تصحیح برگه‌های آزمون را فدای دقت تصحیح کرده است که نتیجه آن آسیب دیدن دانش آموزان خواهد بود.

اینکه یک معلم بخواهد ۱۰۰۰ برگه اسکن شده امتحانی را از روی یک رایانه تصحیح نماید، بدون شک برای تصحیح درست و دقیق نیازمند صرف زمان بسیاری خواهد بود. این موضوع جدای از دسترسی داشتن به یک سرعت اینترنت مناسب و همچنین چشم‌های سالم است.

تمام این دغدغه‌ها در حالی مطرح می‌شود که دقیقا نمرات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش آموزان در پذیرش آن‌ها در آزمون کنکور بسیار مهم است و حتی یک نمره می‌تواند در سرنوشت آن‌ها تاثیرگذار باشد.

منبع: fararu-754758

برچسب ها
نسخه اصل مطلب