جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > قهر مسافران تهرانی با ناوگان اتوبوسرانی+ نمودار

قهر مسافران تهرانی با ناوگان اتوبوسرانی+ نمودار

اقتصادنیوز: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران بحرانی است.به گفته مدیران شهری تنها ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس فعال در سطح شهر خدمات رسانی می کنند .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مرکز پژوهش های مجلس به تازگی مطالعاتی در خصوص فرسودگی اتوبوس های کلان شهرها انجام داده که نتایج آن نشان می دهد وضعیت اتوبوس های درون شهری  مشهد و اصفهان مناسبت تر از تهران است.

در این مطالعات تاکید شده :سامانه های اتوبوسرانی دارای مزایایی همچون سرمایه نسبتا کم برای راه اندازی و عدم وابستگی به مسیرهای خاص بوده و در طول زمان انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با شیوه های حمل و نقل عمومی ریلی دارند با وجود نقش مثبت و مهم این شیوه از حمل و نقل عمومی در کاهش حجم ترافیک شهرها، طی سالیان گذشته به نوسازی ناوگان آنها در شهرهای کشور توجه بسیار کمی شده و نرخ فرسودگی آنها افزایش قابل توجهی یافته است. برای نمونه در شهر تهران متوسط سن ناوگان اتوبوسرانی از ۴/۸ در سال ۱۳۸۷ به عدد ۱۲ در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

همچنین تعداد ناوگان فعال اتوبوس در شهرهای کشور نیز طی یک دهه گذشته با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و از حدود ۲۰ هزار دستگاه به حدود ۱۰ هزار دستگاه رسیده است. 

نسبت تعداد ناوگان اتوبوس به ازای هزار نفر جمعیت برای شهرهای مورد بررسی  قرار گرفته  همان طور که مشخص است شهرهای اروپایی لوزان ،لیسبون لندن استکهلم و پراگ در صدر بیشترین تعداد ناوگان به جمعیت قرار دارند. از بین شهرهای داخلی بهترین وضعیت متعلق به مشهد و اصفهان بوده و شرایط تهران در این زمینه نامناسب ارزیابی شده همان طور  وضعیت شهرهای قم کرج و اهواز بر اساس این شاخص بسیار نامناسب بوده و در کنار سه منطقه شهری آمریکا، در آخرین رتبه ها دراین مقایسه قرار گرفته اند.

همان طور که مشخص است شهرهای آمریکایی علاوه بر اینکه از نظر شاخص ناوگان به جمعیت وضعیت چندان مناسبی را نداشتند، از نظر بهره وری ناوگان نیز پایین ترین رتبه ها را دارند که مؤید وجود فرهنگ خودرو محوری این کشور و مطلوبیت پایین حمل و نقل عمومی است وضعیتی که با تسهیل استفاده از خودروهای سواری شخصی و عدم مطلوبیت روز افزون حمل و نقل عمومی در شهرهای ایران نیز در حال وقوع است.

photo_2024-07-16_10-14-53

منبع: eghtesadnews-660011

برچسب ها
نسخه اصل مطلب