جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > با ویژگی های عجیب تار عنکبوت آشنا شوید

با ویژگی های عجیب تار عنکبوت آشنا شوید

در ادامه به بررسی ویژگی‌های جالب تار‌های عنکبوت می‌پردازیم.

ما با ظاهر تار‌های عنکبوت آشنا هستیم و می‌دانیم که حس لمس آن‌ها چگونه است! این رشته‌های نازک ابریشمی بسیار قوی، انعطاف‌پذیر و چسبنده هستند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های جالب تار‌های عنکبوت می‌پردازیم.

چرا تار عنکبوت محکم و انعطاف ‌ پذیر است؟

تار عنکبوت از هزاران فیبر نازک به نام نانوفیبر تشکیل شده است. نحوه قرارگیری این نانوفیبر‌ها به تار عنکبوت خاصیت کشسانی می‌دهد.

هیچ عنکبوتی قادر به تولید هر هفت نوع تار عنکبوت نیست. نوع تاری که یک عنکبوت می‌تواند تولید کند، به گونه و جنسیتش نیز بستگی دارد (فقط عنکبوت‌های ماده ابریشم مورد استفاده برای ساخت کوکون‌ها را تولید می‌کنند).

عنکبوت ‌ ها تار ‌ های خود را بازیافت می ‌ کنند

چسبندگی تار‌های عنکبوت در حدود یک روز از بین می‌رود. عواملی مانند هوا و گرد و غبار اصلی‌ترین دلایل آن هستند. عنکبوت‌ها معمولاً تار‌های خود را پیش از ساخت تار جدید می‌خورند تا پروتئین‌های مورد استفاده را بازیافت کنند.

سیستم تله ‌ گذاری

حدود ۳۰۰ میلیون سال است که عنکبوت‌ها از تار استفاده می‌کنند. عنکبوت‌های اولیه از تار خود برای ساخت کیسه‌های تخم و پوشش لانه‌های خود استفاده می‌کردند و منتظر شکار بودند تا به دام بیفتد.

تار ‌ های عنکبوت زیبا طعمه بیشتری را جذب می ‌ کنند

برخی از تار‌های عنکبوت الگو‌های زیبا و پیچیده‌ای دارند که طعمه بیشتری را جذب می‌کنند. این به ویژه در مورد عنکبوت‌های سَرَندباف صادق است که نوعی ابریشم به نام استابیلیمنتوم تولید می‌کنند.

عنکبوت ‌ ها می ‌ توانند پرواز کنند

عنکبوت‌ها می‌توانند از تار خود برای پرواز استفاده کنند. این کار از طریق تکنیکی به نام بالون‌شدن انجام می‌شود. برخی از عنکبوت‌ها می‌توانند تا ارتفاع ۲. ۵ مایل (۴ کیلومتر) به جو برسند و مسافت‌های طولانی را طی کنند. آن‌ها از جریان‌های هوایی و میدان‌های الکتریکی زمین استفاده می‌کنند.

تار ‌ های زیر آب

عنکبوت آبی که به عنکبوت غواص معروف است، در آب زندگی می‌کند. این عنکبوت‌ها بین گیاهان زیر آب تار می‌بافند.

تار ‌ های عنکبوت مانند سیم ‌ های ساز هستند

تار‌های عنکبوت مشابه سیم‌های یک ساز عمل می‌کنند.

از مایع به جامد

در ابتدا، ماده اولیه تار (که به آن دوپ می‌گویند) در حالت مایع است. مجموعه‌ای از واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن عنکبوت آن را بلافاصله به ابریشم تبدیل می‌کند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-197457

برچسب ها
نسخه اصل مطلب