جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) ۱۰ پادشاه وستروسی با طولانی ترین دوران زمامداری؛ از نالایق تا شاه شکسته

(تصاویر) ۱۰ پادشاه وستروسی با طولانی ترین دوران زمامداری؛ از نالایق تا شاه شکسته

در حالی که روایت سریال خاندان اژدها تغییر می کند و تغییرات مختلف بازی تاج و تخت هر دو داستان را تا حدودی از آثار اورجینال مارتین منحرف می کند، تاریخچه وستروس عمدتاً در کتاب ها و سریال های تلویزیونی دست نخورده باقی مانده است.

در سراسر سریال های  بازی تاج و تخت  و  خاندان اژدها  و بسیاری از داستان‌های دیگر که در دنیای وستروس اتفاق می‌افتد، چندین پادشاه بوده اند که برای مدتی طولانی بر تخت آهنین (آیرون ثرون) جلوس کرده اند. دو سریال فوق الذکر HBO بر اساس آثار جورج آر آر مارتین، به ویژه مجموعه کتاب های  ترانه ای از یخ و آتش  ساخته شده اند. این داستان‌ها در وستروس و اسوس اتفاق می‌افتند و بیشتر تمرکز بر اولی، به‌ویژه پادشاهان و ملکه‌های مختلف نشسته بر تخت آهنین است.

۱۰- ایگان تارگرین چهارم- ۱۲ سال

از ۱۷۲ تا ۱۸۴ پس از فتح وستروس

ایگان تارگرین چهارم که حدود ۳۰ سال پس از ماجرای رقص اژدهایان در سریال خاندان اژدها حکومت می کند، به عنوان یکی از بدترین پادشاهان تارگرین شناخته می شود. ایگان چهارم به دلیل اعمال ناشایست مختلف و آسیبی که به قلمرو وارد کرد، لقب “نالایق” را دریافت می کند. ایگان چهارم به عنوان کسی شناخته می شد که نمی توانست امیال، حرص و طمع یا شهوت خود را برای قدرت کنترل کند. به این ترتیب، او اغلب اراده‌اش را بر دیگران تحمیل می‌کرد، صرف نظر از اینکه چه کسی باشند، و تأثیر نامطلوبی بر دربار کینگز لندینگ و همچنین مردم عادی در سراسر وستروس گذاشت.

بدون شک، یکی از بزرگترین اشتباهات منسوب به سلطنت ایگان چهارم مربوط به فرزندان حرامزاده بسیاری بود که او در دوران تصدی اش بر تخت آهنین به او نسبت داده می شد. اگرچه این یک رویه غیر معمول برای اکثر پادشاهان هفت پادشاهی نبود، اشتباه ایگان در بستر مرگ و زمانی رخ داد که به فرزندانش که خارج از ازدواج به دنیا آمده بودند مشروعیت بخشید. این اقدام به جنگ‌ها و شورش‌هایی برای رسیدن به پادشاهی منجر شد، در حالی که خاندان تازه‌تاسیس بلک‌فایر، متشکل از فرزندان اکنون مشروع شده ایگان چهارم و وارثان آنها، ادعای خود را برای تاج و تخت آهنین مطرح کردند.

۸- رابرت برثیون- ۱۵ سال

از ۲۸۳ تا ۲۹۸ پس از فتح وستروس

اولین پادشاه غیر تارگرینی پس از ایگان فاتح، رابرت برثیون اول بود. رابرت برثیون با بازی مارک ادی در سریال Game of Thrones، پادشاه ابتدای سریال است که دوران زمامداری و مرگ او منجر به اتفاقات سرنوشت‌ساز اولین کتاب جورج آر آر مارتین و فصل اول اقتباس سریالی شبکه HBO می‌شود. به عنوان یکی از اعضای خاندان برثیون و پادشاهی که مسئول پایان دادن به سلسله تارگرین ها بود، نشستن رابرت بر تخت آهنین بسیار هیجان‌انگیزتر از تنها یک تسلسل جانشینی ساده در یک خانواده است.

قبل از داستان سریال بازی تاج و تخت، ند استارک و رابرت برثیون علیه تاج و تخت وقت شورش می کنند. پس از ربوده شدن خواهر ند و همسر آینده رابرت، لیانا استارک، توسط ریگار تارگرین، و اعدام پدر و برادر ند توسط پادشاه دیوانه ایریس، خاندان های استارک، برثیون و آرین علیه تارگرین ها شورش می کنند. پس از یک جنگ یک ساله، رابرت و ند در جنگ علیه سلسله رو به زوال تارگرین پیروز شده و رابرت بر تخت پادشاهی می نشیند. رابرت ۱۵ سال حکومت کرد تا اینکه در یک حادثه در حین شکار مجروح شده و می میرد و پسر بزرگش، جافری جانشین او می شود.

۶- دیرون تارگرین دوم- ۲۵ سال

از ۱۸۴ تا ۲۰۹ پس از فتح وستروس

پادشاهی که بین سلطنت ایگان چهارم و ایریس اول قرار داشت، دیرون تارگرین دوم بود. اوایل سلطنت دیرون صرف رفع بسیاری از اشتباهات ایگان چهارم شد. دیرون برای این کار مناسب بود، زیرا او اغلب به عنوان مردی عاقل و مهربان توصیف می شود و به همین خاطر لقب «دیرون مهربان» به او داده شد. از نابودی فساد موجود در شورای کوچک پادشاهی و نگهبانان شهر گرفته تا رفتار عادلانه با کودکان تازه مشروعیت یافته ایگان چهارم، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن دیرون، اشتباهات ایگان چهارم اصلاح شد. بدون شک یکی از بزرگترین موفقیت های دیرون به عنوان پادشاه، ادغام صلح آمیز دورن در هفت قلمرو پادشاهی بود.

به دلیل ازدواجش با میریا مارتل، دیرون تمام سرزمین های وستروس در جنوب دیوار را با هم متحد کرد. در نهایت، انصاف و عدالت دیرون توسط دیمون بلک فایر مورد خیانت قرار گرفت و اولین شورش بلک فایر رخ داد. پس از پیروزی بر شورشیان در سال ۱۹۶ پس از فتح وستروس، دیرون به مدت ۱۳ سال دیگر حکومت کرد که در آن دوران وستروس صلح را به چشم دید، پیش از این که دیرون در جریان یک همه گیری موسوم به بیماری بهار بزرگ فوت کرده و پسر دومش ایریس اول جانشین او شد.

۴- ایگان تارگرین سوم- ۲۶ سال

از ۱۳۱ تا ۱۵۷ پس از فتح وستروس

ایگان تارگرین سوم پادشاهی بود که پس از رقص اژدهایان به قدرت رسید. پس از مرگ بسیاری از اعضای خانواده تارگرین و اژدهایان آنها، ایگان سوم به خاطر اجداد سلطنتی خود مانند رینیرا، ویسریس اول و جهریس اول به عنوان پادشاه انتخاب شد. ایگان سوم در دوران پادشاهی خود بسیار خردسال بود و به همین دلیل بخش بزرگی از دوران زمامداری اش تحت رهبری دست راست های مختلفی صورت گرفت. به محض رسیدن به سن قانونی و بلوغ، ایگان برای ایجاد صلح تلاش کرد، اما تلاش های او به دلیل افسردگی شدیدش خدشه دار شد.

با توجه به آنچه در طول رقص اژدهایان تجربه کرده بود، ایگان مردی شکسته بود که به ندرت احساس شادی می کرد یا علاقه ای به چیزی داشت. بیشتر روزها، ایگان سوم خود را در اتاقش حبس می کرد. این امر باعث شد که ایگان سوم با نام‌های «ایگان بدشانس»، «ایگان بیچاره» و «شاه شکسته» شناخته شود. ایگان همچنین به دلیل جنگ داخلی تارگرین ها از اژدهایان متنفر بود و آخرین بازمانده های این جانوران افسانه ای در زمان سلطنت او از بین رفت. پس از این اتفاق بود که ایگان سوم به لقب “اژدهاکُش” معروف شد.

۲- ایگان فاتح- ۳۷ سال

از ۱ تا ۳۷ پس از فتح وستروس

اولین پادشاه وستروس، ایگان تارگرین اول بود که بیشتر با نام ایگان فاتح شناخته می شد. قبل از فاتح، هفت پادشاهی وستروس به دلیل حضور اربابان و پادشاهان بومی در یک وضعیت جنگی دائمی بودند. ایگان تارگرین به همراه همسران-خواهرانش، رینیس و ویسنیا، سوار بر اژدهایانشان فتح وستروس را آغاز کردند. این سه نفر بر این باور بودند که وستروس نباید هفت قلمرو پادشاهی منفرد باشد، بلکه باید هفت قلمرو باشد که زیر لوای یک پادشاهی متحد شده‌اند و فتح معروف ایگان در کتاب بازی تاج و تخت را آغاز کردند.

ایگان، ویسنیا و رینیس با استفاده از اژدهایان و قدرت نظامی خود، سرانجام همه پادشاهی های موجود در وستروس را زیر سلطه خود درآوردند، تا اینکه ایگان به عنوان پادشاه آندال، روینار، و اولین مردان، ارباب هفت قلمرو، و محافظ قلمرو پادشاهی تاجگذاری کرد. قاعده پادشاهی که ایگان به وجود آورد، در وستروس به یک هنجار تبدیل شد، همانند بسیاری از چیزهای دیگری که در دنیای سریال های بازی تاج و تخت و خاندان اژدها دیدیم. از شورای کوچک پادشاهی و دست راست پادشاه تا تخت آهنین و ساخت کینگز لندینگ، فتح وستروس توسط ایگان و سلطنت متعاقب آن، منظر سیاسی وستروس را تشکیل داد که در داستان های مارتین غالب است.

12

۱- جهریس تارگرین اول- ۵۵ سال

از ۴۸ تا ۱۰۳ پس از فتح وستروس

طولانی ترین دوران پادشاهی در وستروس را جهریس اول با اختلاف داشته است. جهریس سومین پادشاه تارگرینی وستروس بود و به عنوان بهترین پادشاه وستروسی که تاکنون زندگی کرده است مورد احترام بود. این اعتبار در درجه اول ناشی از صلح، ثبات و رفاه دوران زمامداری بود که جهریس پس از سلطنت سلف خود، میگور بی رحم، به هفت پادشاهی آورده بود.

از افزایش رفاه، عدالت و انسجام در میان هفت قلمرو گرفته تا پایان دادن به دشمنی‌هایی مانند جنگ‌های سوم و چهارم دورنی و دشمنی طولانی‌مدت بین خاندان براکن و بلک‌وود، جهریس دوران بی‌سابقه‌ای از صلح را موجب شد. این رویکرد و دستاوردها در نهایت باعث شد جهریس اول لقب “آشتی دهنده” یا صلح آور را به خود اختصاص دهد.

به لطف قابلیت جهریس به عنوان یک پادشاه عادل و صلح جو، سلطنت ویسریس اول به عنوان جانشین او نیز عمدتاً صلح آمیز بود. بر خلاف اکثر پادشاهان وستروسی که طعمه افراط، طمع، قدرت یا جنگ می شدند، جهریس طولانی ترین دوران زمامداری یک پادشاه در وستروس را پس از فتح این قاره توسط ایگان فاتح داشت. از آن زمان به بعد، هیچ پادشاهی در هیچکدام از داستان‌های بازی تاج و تخت، خاندان اژدها یا بسیاری دیگر از داستان‌های مارتین، نتوانسته از دوران زمامداری طولانی جهریس اول پیشی بگیرد.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-197326

برچسب ها
نسخه اصل مطلب