جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > پشه آئدس در چند قدمی آذربایجان‌ شرقی

پشه آئدس در چند قدمی آذربایجان‌ شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: پشه آئدس که عامل انتقال بیماری خطرناک تب دنگی و زرد است، در استان همسایه اردبیل مشاهده شده، ولی وارد آذربایجان‌ شرقی نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: پشه آئدس که عامل انتقال بیماری خطرناک تب دنگی و زرد است، در استان همسایه اردبیل مشاهده شده، ولی وارد آذربایجان‌ شرقی نشده است.

به گزارش تسنیم، حسین حقایی با اشاره به این‌که پشه آئدس در آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است، اظهار داشت: این حشره که عامل انتقال بیماری خطرناک تب دنگی و زرد است، در استان همسایه اردبیل مشاهده شده است.

وی افزود: تب، سردرد، درد شدید پشت حدقه‌های چشم، دردهای عضلانی و استخوانی شدید، تهوع و استفراغ، بثورات پوستی و خونریزی‌ داخلی از جمله علائم این بیماری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: تب دنگی 80 درصد بدون علامت بوده و فقط 20 درصد از علائم بیماری را نشان می‌دهد، علائم تب دنگی چهار الی 10 روز پس از نیش پشه ظاهر می‌شوند و می‌توانند سه تا هفت روز نیز طول بکشند. حدود یک نفر از هر 20 فرد مبتلا به این بیماری، پس از شروع به محو شدن علائم اولیه، با نشانه‌های شدت یافته روبرو می‌شود.

حقایی افزود: با توجه به اینکه پشه آئدس، روزگرد است و روزها نیش می‌زند، افراد به ویژه کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند باید مراقبت بوده و با پوشیدن لباس‌های آستین بلند تا حد ممکن بدن را بپوشانند و برای دیگر قسمت‌ها که قابلیت پوشاندن ندارند هم از مواد دافع حشرات استفاده کنند. 

وی گفت: درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و بیشتر درمان بر روی علائم این بیماری است. درضمن در موارد بیشتر تب دنگی را می‌توان در خانه با مصرف مسکن درمان کرد. برای کنترل درد از مسکن استامینوفن استفاده می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین برای درمان تب دنگی ممنوع و خطرساز است.

 

منبع: etemadonline-667323

برچسب ها
نسخه اصل مطلب