جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > پیش بینی جعفرزاده ایمن آبادی از رفتار مجلس با کابینه پزشکیان

پیش بینی جعفرزاده ایمن آبادی از رفتار مجلس با کابینه پزشکیان

پزشکیان نحوه مراودات مجلس را می‌داند و آدم مغروری نیست که مثلا لیستی را بدون نظر مجلس بدهد. فکر می‌کنم رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد که لیستش حداکثر رأی را بیاورد.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری منتخب برخواسته از مجلس است، او بعد از چند دوره حضور پیاپی در پارلمان حال راهی پاستور شده است و طی چند هفته آینده باید لیست وزرای پیشنهادی خود در کابینه چهاردهم را به مجلسی‌ها ارائه کند. اما مجلس چهاردهم که ریاست سال اول آن در دست قالیباف است با او همراهی خواهد کرد؟ آیا تندرو‌های حامی جلیلی در مجلس در مسیر دولت پزشکیان چالش آفرینی می‌کنند؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که بخش اعظم نمایندگان مجلس با مسعود پزشکیان هماهنگ می‌شوند.

او محمدباقر قالیباف را بدهکار به فراکسیون مستقلین مجلس دانسته و می‌گوید؛ «اگر فراکسیون مستقلین نبودند که الان آقای قالیباف بالا نبود.»

در ادامه گفتگوی با ایمن آبادی، نمایندی ادوار مجلس را می‌خوانید؛

*******

* آقای جعفرزاده! پیش بینی شما از نوع مراودات مجلس دوازدهم با دولت پزشکیان چیست؟ فکر می‌کنید این مجلس در مسیر همراهی با دولت باشد یا روز‌های سختی را باید انتظار داشت؟

اینکه صد درصد همراه شود، اینگونه نیست. به نظر من بخش اعظم مجلس با آقای پزشکیان هماهنگ می‌شود. یک سوم اعضای مجلس فراکسیون مستقلین هستند و آقای پزشکیان عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین بود؛ یعنی ایشان یک سوم رأی را دارد. یک سوم یا بیشتر هم تیم آقای قالیباف است و ۳۰-۴۰ نفر نیز پایداری‌ها هستند.

نتایج انتخابات شوک خوبی به قالیباف وارد کرد

آقای پزشکیان از مجلس بالا آمده است نه از بیرون، یعنی حسابش با دیگران فرق می‌کند. او تک تک نفرات مجلس را می‌شناسد. با توجه به عقلانیتی که در آقای پزشکیان سراغ دارم و با توجه به درک و شعور اجتماعی، روحیه تعامل پذیری و تعامل طلبی اش فکر می‌کنم راه سختی نداشته باشد. مخصوصا پالس‌هایی که الان از طرف آقای قالیباف می‌آید، مترصد این است که همکاری خوبی با آقای پزشکیان خواهد داشت. این‌ها منتج به این می‌شود که ما نتیجه خوبی بگیریم.

* نقش آقای قالیباف در تنظیم مناسبات دو قوه را چطور پیش بینی می‌کنید؟ خصوصا که آقای قالیباف با دولت رئیسی همراهی کامل را داشت و تنها در چندماه اخیر نقد‌هایی به دولت وارد می‌کرد؟

خود دولت آقای رئیسی چنین اعتقادی نداشت. فکر می‌کنم نتایج انتخابات ریاست جمهوری شوک خوبی به آقای قالیباف وارد کرد و اینکه آقای قالیباف مقداری از مشاورین خود فاصله بگیرد و به تجربه و عقلانیت خودش تکیه کند، نتایج بهتری می‌گیرد.

آن‌ها نتوانستند به آقای قالیباف کمکی کنند، وی خودش آدم کاردان و باتجربه‌ای است و وقتی خودش را به مشاورینش می‌سپارد نتیجه این می‌شود. به نظرم شوک آرای پایین باعث می‌شود آقای قالیباف در رفتار، کردار، خانواده اش، تعاملات بیرونی و درونی اش و ارتباطش با قوا و نحوه موضع گیری اش تجدید نظر کند و بتواند از این وضعیت یک بهره وری خوب کند.

پزشکیان رایزنی‌هایی با مجلس می‌کند که لیستش حداکثر رأی را بیاورد

* آقای جعفرزاده! فراکسیون مستقلین می‌تواند سپر دفاعی دولت پزشکیان در مقابل تندرو‌های مجلس باشد که عموما از حامیان سعید جلیلی هستند؟

تا حدود زیادی بله. فراکسیون مستقلین این قدرت را دارد و آقای پزشکیان نحوه مراودات مجلس را می‌داند و آدم مغروری نیست که مثلا لیستی را بدون نظر مجلس بدهد. فکر می‌کنم رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد که لیستش حداکثر رأی را بیاورد. با توجه به شناخت از نحوه رفتار مجلس قصه، قصه دیگری می‌شود و انتظار من این است.

قالیباف بدهکار فراکسیون مستقلین است

* مثلا احتمال اینکه فراکسیون مستقلین بخواهد برای همراه کردن قالیباف با دولت وارد معامله با رئیس مجلس شود که ریاست او در سه سال آینده را تضمین کند و در قبال آن حمایت او دولت را تضمین کند، وجود دارد؟

آقای قالیباف به فراکسیون مستقلین بدهکار است. چون اگر فراکسیون مستقلین نبودند که الان آقای قالیباف بالا نبود. همچنین آقای قالیباف فهمید که این نمایندگان دوازدهم واقعا در شهر‌های خود برایش کت نکندند و من خودم به وضوح دیدم.

ولی اعضای فراکسیون مستقلین و مخصوصا نمایندگان ادوار برای وی کُت کندند و اگر نمایندگان فعلی زور می‌زدند، اتفاق دیگری رخ می‌داد. ولی فقط در رودربایستی با آقای قالیباف گیر کردند که‌ای کاش اینگونه نمی‌شد.

پایداری ها، برخلاف دوره روحانی چوب لای چرخ دولت پزشکیان نگذارند.

اگر آقای قالیباف ۲۰ نماینده فعلی را داشت که برایش کُت می‌کندند، آراء وی خیلی بالا می‌رفت، اما اینکار را نکردند. الان دو استان شمالی کشور را می‌توانم بگویم که خیلی کم شاید ۱۰ درصد برای آقای قالیباف بودند، بنابراین تکیه گاهش بچه‌های بامعرفت و لوطی فراکسیون مستقلین هستند. عمده نمایندگان فعلی آقای قالیباف را جاگذاشتند، نه اینکه طرف مقابل رفته باشند بلکه او را جا گذاشتند.

* در نهایت با این نکاتی که مطرح کردید، فکر می‌کنید پزشکیان در گرفتن رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش با چالش روبرو شود؟

یک بخشی طبیعی است و نمایندگان نظری برای خود دارد، اما فکر نمی‌کنم که کینه توزی رخ دهد. امیدوارم دوستان پایداری هم همراهی کنند. کینه توزی مثل مقطعی که چوب لای چرخ آقای روحانی می‌گذاشتند، در این دوره اینگونه نمی‌شود.

منبع: خبرآنلاین

منبع: fararu-753953

برچسب ها
نسخه اصل مطلب