جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > گلایه شهروندان از بی‌آبی در شیراز/خروج چهار حلقه چاه از مدار بهره‌برداری

گلایه شهروندان از بی‌آبی در شیراز/خروج چهار حلقه چاه از مدار بهره‌برداری

از ابتدای تابستان، علیرغم وعده‌هایی که مسئولان در خصوص تامین آب پایدار داده بودند، بخشی از شهروندان شیراز با افت یا قطع طولانی مدت آب مواجه شده‌اند، بی آبی نقاطی از این شهرستان در روزهای اخیر به بیش از 12 ساعت هم رسیده است.

ابتدای دهه سوم مهر سال 1402 بود که مسئولان با افتخار، پروژه خط دوم آبرسانی از درودزن به شیراز را افتتاح کردند و مدعی شدند که با این اقدام، مشکل تامین آب پایدار شهرستان‌های شیراز و مرودشت و زرقان رفع و اتکا به منابع زیرزمینی کم می‌شود؛ هرچند آب این خط تا انتهای سال گذشته هم به پشت کنتور بسیاری از مشترکان نرسید.

شهروندان شیرازی که با امیدواری نسبت به رفع بخشی از مشکلات منجر به کم آبی و بی آبی، سال 1403 را آغاز کرده بودند، اکنون و در اولین ماه از فصل تابستان، با قطعی و افت فشار آب برای ساعات طولانی شبانه روز مواجه شده‌اند، مشکلی که در روزهای گرم سال، آنان را بسیار گلایه‌مند کرده است.

در روزهای اخیر، ساکنان مناطقی از شیراز به ویژه شهرک‌ها و نواحی پیرامونی این شهرستان، طی تماس‌هایی با رسانه‌های مختلف نسبت به قطعی مکرر و طولانی مدت آب گلایه و از پاسخگو نبودن مسئولان و دستگاه‌های مسئول، ابراز ناراحتی کرده‌اند.

منابع آگاه در شرکت آبفا شیراز ضمن تایید افت فشار یا حتی قطعی آب در روزهای گذشته، به ویژه در شهرک‌های شمالغرب و شهر جدید صدرا، علل مختلفی را برای این مشکل اعلام کرده‌اند.

فرسودگی گسترده شبکه توزیع آب در شهرستان شیراز و نیاز به اعتبار چند هزار میلیارد تومانی برای نوسازی کامل آن، افزایش جمعیت این شهرستان در فصول گرم به واسطه مهاجرت موقت ساکنان استان‌های جنوبی و گرم و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ساخت و سازهای غیرمجاز و استفاده غیرقانونی از شبکه آبرسانی و ... از علل مطرح شده برای کم آبی و بی آبی روزهای اخیر عنوان شده است.

این منابع مطلع معتقد هستند که در روزها و هفته‌های اخیر، میزان بهره‌برداری از شبکه آب شهری برای پُر کردن استخرهای خصوصی به ویژه در باغ شهری‌های محدوده شمالغرب شیراز خصوصا شهر جدید صدرا و دوکوهک، افزایش چشمگیری داشته و راهکار قانونی برای مواجهه با این نوع مصرف نیز وجود ندارد.

یک منبع آگاه اعلام کرده که ساکنان بعضی از مجتمع‌های مسکونی واقع در شهر شیراز نیز که دارای استخر است، از آب شرب شهری برای پُر کردن استخرها استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آبفا شیراز در این خصوص گفت: طی روزهای اخیر چهار حلقه چاه از منابع تامین کننده آب صدرا، خشک شد و با تلاش شبانه‌روزی موفق به جایگزینی 2 حلقه چاه جدید شده‌ایم.

بهمن بهروزی با یادآوری اینکه مصرف آب در روزهای اخیر به دلیل افزایش بسیار محسوس دمای هوا، به شکل قابل توجهی رشد داشته است، خاطرنشان کرد: بحث باغ‌شهرها و مصرف آب توسط این بخش، نیازمند بررسی جامع است و نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد.

وی در خصوص نظارت بر باغ‌شهری‌ها و مصرف آب آنها اعلام کرد که به دنبال طرح‌هایی نظیر تامین آب مورد نیاز غیرشرب از محل پساب هستیم و گفت: بحث فرسودگی هم در شهر جدید صدرا وجود دارد که بر موضوع تامین آب تاثیرگذار است.

بهروزی همچنین یادآور شد که روز جمعه 22 تیرماه در بخش‌هایی از شهرک گلستان نیز با موضوع افت فشار آب مواجه بودیم که به حمدالله امروز مشکل کمتر شده است.

مدیرعامل آبفا شیراز خاطرنشان کرد که یکی از مباحث جدی مدنظر برای ارتقا سطح کیفی و کمی تامین آب شرب، راه‌اندازی ایستگاه پمپاژی در شمالغرب شیراز بوده که طی روزهای آینده نهایی خواهد شد.

به گزارش رویداد ایران، لزوم افزایش کمی و کیفی نظارت بر روند مصرف آب، که به مدد ابزارهای هوشمند موجود امکان پذیر است، به ویژه در ایام پُرمصرف سال، یک الزام به شمار می‌رود. شناسایی و برخورد قانونی با مشترکانی که بیش از حد مجاز آب مصرف کرده و مصارف نامتعارفی دارند، یکی از الزامات محسوب می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب