جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) نام این فرعون زن چگونه زنده ماند؟

(تصاویر) نام این فرعون زن چگونه زنده ماند؟

«حتشپسوت» نخست به عنوان نائب‌السلطنه و سپس به عنوان فرعون در مجموع ۲۱ سال بر مصر حکومت کرد. او یکی از معدود زنان در تاریخچه مصر است که برای چنین مدت طولانی قدرت را در دست داشت. او در یکی از دوره‌های طلایی مصر باستان؛ یعی زمانی که مصر غرق در ثروت بود فرمانروایی می‌کرد.

فرعون‌ها دوره طولانی از تاریخ مصر را به خود اختصاص داده‌اند و «رامسس دوم» و «توت عنخ‌آمون» از شناخته‌شده‌ترین فرعون‌ها به شمار می‌آیند. با این‌که بیشتر مردان بودند که به عنوان فرعون حکمرانی می‌کردند اما اسناد تاریخی نشان می‌دهد چند زن نیز در مقام فرعون بر تخت سلطنت نشسته‌اند که یکی از آن‌ها «حتشپسوت» بود.

«حتشپسوت» نخست به عنوان نائب‌السلطنه و سپس به عنوان فرعون در مجموع ۲۱ سال بر مصر حکومت کرد. او یکی از معدود زنان در تاریخچه مصر است که برای چنین مدت طولانی قدرت را در دست داشت. او در یکی از دوره‌های طلایی مصر باستان؛ یعی زمانی که مصر غرق در ثروت بود فرمانروایی می‌کرد.

«حتشپسوت» بناهای یادبودی را در سراسر این سرزمین ساخت که از جمله آنها به تعداد بسیار زیادی معبد و عبادتگاه، ‌ چهار ابلیسک عظیم در معبد «آمون» واقع در «کرنک» ‌ و تعداد بی‌شماری اثر هنری می‌توان اشاره کرد که به تحسین دستاوردهای او پرداخته‌اند.

گزارش «نشنال جئوگرافیک» حاکی از این است که بسیاری از این آثار پس از مرگ او در سال ۱۴۵۸ پیش از میلاد تخریب و نابود شدند. نام «حتشپسوت» در دوران حکومت که «تحوتموس سوم»، که جانشین و بعدها از بزرگترین فراعنه مصر بود، از بناها پاک شد. به این ترتیب تصویر این زن از بناهای تاریخی جدا شد و مجسمه‌ها و آثارش ویران شد.

با این وجود، پس از یک بازسازی اساسی در قرن بیستم میلادی، معبد عظیم «حتشپسوت» که در «دیر البحری» واقع شده است، هنوز پابرجا بوده و در زیر صخره‌های قرمز پناه گرفته است. این شگفتی معماری که با زیبایی خود دنیای باستان را مجذوب خود کرد، گواهی بر شکوه «حتشپسوت» است.

زنی که شاه شد

«حتشپسوت» در حوالی ۱۵۰۷ پیش از میلاد متولد شد. پدر او «تحوتموس یکم» و همسر سلطنتی اعظم پدرش، ملکه «اهمسه» بود. «حتشپسوت» طبق سنت مصر باستان با «تحوتموس دوم» برادر ناتنی‌اش و ولیعهد ازدواج کرد. «تحوتموس دوم» در جوانی درگذشت و پسر دوساله‌ای که از همسر دومش داشت به عنوان ولیعهد باقی ماند. این کودک برای فرمانروایی بیش از حد کم‌سن بود، بنابراین ‌ «حتشپسوت» ‌به جای او حکمرانی کرد.

معبد حتشپسوت

فرعون‌ها در چنین معبدهایی بعد از مرگ ستایش می‌شدند. با این حال مومیایی آنها در مکانی دیگر، یعنی در تالارهای تدفین شخصی واقع در «دره پادشاهان» دفن می‌شدند. «معبدهای میلیون‌ها سال» علاوه‌بر اینکه برای مراسم‌های تحریمی سطلنتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، محل برگزاری مراسم‌های آیینی دیگر نیز بودند. از بین تمام معبدها ترحیمی، معبد «حتشپسوت» سازه اصلی مجتمع واقع در «تبای» بود.

ساخت و ساز این معبد حدود ۱۵ سال به طول انجامید و تحت نظارت «سنموت»، یک مقام عالی رتبه و مورد علاقه فرعون انجام شد. این ساختمان باشکوه دارای رمپ‌ها و حیاط‌هایی مانند معبد «منتوهوتپ» در مجاورت بود، اما «سنموت» چند نوآوری را برای ایجاد ساختمانی با شکوه و بی‌نظیر ارائه کرد.

دو نقاشی تصویرگر دوران اوج معبد حتشپسوت

بیست و چهار «اوزیریدس» عظیم‌الجثه (مجسمه‌های فرعون حتشپسوت در قامت ازیریس، خدای زندگی پس از مرگ) در ورودی حیاط سوم قرار داشتند. این حیاط که بالاترین حیاط این مجموعه بود، ‌دارای عبادتگاه‌هایی بود که به یک فرقه سلطنتی اختصاص داشت.

در بخش مرکزی این حیاط، داخلی‌ترین تالارهای معبد قرار داشت که در حقیقت یک معبد مختص «آمون_رع» ‌بود.

عبادتگاه «آمون_رع» ‌ محل اصلی مراسمی بود که هر سال در تبای برگزار می‌شد؛ «جشنواره زیبای دره». قدمت این جشن به «پادشاهی میانه» برمی‌گردد و در زمان حتشپسوت به اوج رسید. نقش برجسته‌هایی که به شدت مخدوش شده‌اندو در حیاط بالایی معبد حتشپسوت قرار دارند، این جشن‌ها را به تصویر می‌کشند. در ماه دوم از فصل برداشت در اوایل تابستان، فرعون گروهی متشکل از اشراف‌زادگان، کاهنان، رقصندگان و سربازان را رهبری می‌کرد که تصویر آمون را همراه داشتند و مسیر را از معبد کرنک شروع می‌کردند، از نیل عبور می‌کردند و از معابد خاکسپاری بازدید می‌کردند.

پس از درگذشت حتشپسوت روند مخدوش شدن و تخریب تمام مجسمه‌ها، بناهای یادبود و تصاویر او از جمله تصاویر او در معبدش در دوران حکومت «تحوتموس سوم» آغاز شد. با این حال «معبد حتشپسوت» در کرانه غربی رود نیل به عنوان گواهی از یک فرعون زن که آن را بنا کرد، پا برجا باقی ماند.

منبع: ایسنا

منبع: faradeed-196926

برچسب ها
نسخه اصل مطلب