جستجو
رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) ۵ نمونه مدرن از معماری «زیرزمینی»

(تصاویر) ۵ نمونه مدرن از معماری «زیرزمینی»

در این مطلب، پنج نمونه از بهترین و تازه‌ترین پروژه‌های زیرزمینی را معرفی کرده ایم؛ از جمله کارهای استودیوهای بیگ و اِسنوهِتا و اثری رازآلود از معمار ژاپنی هیروشی سَمبوئیچی.

فرادید| در این مطلب، پنج نمونه از بهترین و تازه‌ترین پروژه‌های زیرزمینی، از جمله کارهای بیگ، اِسنوهِتا و هیروشی سَمبوئیچی را گردآوری کرده‌ایم.

به گزارش فرادید؛ برخی از این نمونه‌ها دائمی هستند، برخی دیگر اجرای موقت، اما همه آن‌ها ارزش معرفی شدن دارند. 

1. اِنوتِکا دای توسی، از معمار دِ ویلدر وینک تیلیو

مرکز بین‌المللی غارنگاره در مونتیناک فرانسه به بازدیدکنندگان فرصت بازدید از «کلیسای سیستین ماقبل تاریخ» را داده، غارنگاره‌های لاسکو که ۲۰۰۰۰ سال قدمت دارند. خود موزه که بین دامنه‌ای جنگلی و مزارع دره ویزر ساخته شده، ساختاری دندانه‌دار با یک ورودی دارد که مانند منظره‌ای کوهستانی برافراشته شده است. معماران اسنوهرتا و اِس‌آراِی با همکاری کاسون‌مان صحنه‌نگار برای ساخت موزه‌ای کل‌نگر که کپی غارها باشد، کار کردند و این سازه را از طریق اسکن لیزری سه‌بعدی و فناوری‌های ریخته‌گری پیشرفته ساختند. 

۳. سکونتگاه وی‌دی‌بی از گروه معماری گاوآرت و وانهورت

این خانه در سینت مارتنز لاتم در بلژیک، یک زیرزمین دارد که ایده مرد غارنشین را به سطحی بالاتر و فراتر از آن برده است. پلان طبقه باز آن که شبیه لانه یک ابرشرور است شامل غرفه دی‌جی، کابینت لعاب‌دار، نیمکت‌های راحتی دراز و فضایی برای پارک سه خودروی منحصر به فرد مالک می‌شود. این فضای تاریک از بیرون، از طریق یک پنجره بزرگ که منظره‌ای رو به اعماق استخر دارد، نور کمی دریافت می‌کند. 

در ساحل بلاوند، در دانمارک، بیار اینگلز یک پناهگاه آلمانی از جنگ جهانی دوم را به یک مجموعه فرهنگی جدید تبدیل کرده که شامل گالری‌ها و نمایشگاه‌هایی می‌شود که به دیوار اقیانوس اطلس و سواحل دانمارک اختصاص دارد. این موزه به صورت مجموعه‌ای از برش‌های دقیق در تپه‌های شنی شکل گرفته و فرم‌های ظریف آن از بتن، فولاد، شیشه و چوب ساخته شده تا با سنگر بتنی یکپارچه در تضاد باشد. هر یک از چهار گالری زیرزمینی آن به لطف دیوارهای شیشه‌ای با شش متر ارتفاع پر از نور است. 

5. "آب" از هیروشی سامبوئیچی

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-196808

برچسب ها
نسخه اصل مطلب