جستجو
رویداد ایران > رویداد > کتاب‌هایی که از آینده می‌گویند

کتاب‌هایی که از آینده می‌گویند

دنیای آینده چگونه است؟ کتاب‌ها از منابع مهمی هستند که برایتان از آینده می‌گویند. اگر از علاقمندان به مطالعه درباره آینده هستید این سه کتابی را که .معرفی کرده‌ایم، بخوانید

کتاب‌های زیادی درباره آینده نوشته شده‌اند. سه کتاب از میان انبوه آنها انتخاب کرده‌ایم تا به شما معرفی کنیم. کتابی از دنیایی در آینده حرف می‌زند که می‌توانیم آن را سخاوتمندتر و منصفانه‌تر بسازیم و کتابی دیگر به دوازده روندی اشاره می‌کند که در دهه‌های آینده روش کار، یادگیری و ارتباطات‌مان را تعیین می‌کنند. کتاب آخر هم به ویژگی‌های اقتصاد آینده و جایگاه فناوری‌ در دنیای اقتصاد می‌پردازد.

 

«آینده‌ ممکن» نوشته ینسی استریکلر، ترجمه شایان تقی‌نژاد، نشر آموخته



 ن می‌خواهد در چه جهانی زندگی کنیم؟ آیا قرار است زیر پای «بیشینه‌سازی مالی» له ‌شویم یا دنیایی سخاوتمندتر و منصفانه‌تر پیش روی‌مان است؟ ینسی استریکلر، کارآفرین و نویسنده آمریکایی در «آینده‌ ممکن» به این پرسش ها پاسخ می‌دهد و می‌گوید چگونه می‌توان دنیایی سخاوتمندتر و منصفانه‌تر ساخت تا در کنار پول، ‌به‌عنوان یگانه ارزش جهان کنونی، ارزش‌های غیرمالی دیگر را هم بیشینه کنیم.

استریکلر از هم‌بنیان‌گذاران کیک‌استارتر است؛ بستری که به صاحبان پروژه‌های خلاقانه اجازه می‌دهد سرمایه لازم برای شروع پروژه‌شان را از طریق کمک‌های کوچک دیگران تامین کنند. این کمک‌ها اغلب از نزدیک‌ترین افراد زندگی، یعنی دوستان و خانواده شروع می‌شود و سپس افراد دیگری را نیز دربرمی‌گیرد؛ افرادی که با پروژه ارتباط برقرار کرده‌اند و دوست دارند به واقعیت تبدیل شود. ینسی استریکلر از تجربه مدیریت و کارش در کیک‌استارکر می‌گوید و اینکه چطور چنین تجربه‌ای دید او را به جهان تغییر داد. جهان کیک‌استارتر جهانی است که در آن پول یگانه ارزش مهم است.

شاید این پرسش پیش بیاید که چه چیزهای ارزشمند دیگری به جز پول وجود دارد. عشق، اجتماع، امنیت، دانش و ایمان فقط به چند نمونه از این چیزهای ارزشمندند. هدف نویسنده این نیست که پول را مذمت کنیم. حرفش این است که باید طمع را ریشه‌کن کنیم و آرمانش رسیدن به جهانی است که در آن، در کنار پول،‌ارزش‌هایی مانند اجتماع، دانش، هدف، انصاف و... باشند.

نویسنده در این کتاب از نظریهٔ تغییر سی‌ساله می‌گوید. اینکه چگونه می‌توانیم ایده‌هایمان را برای جهانی سخاوتمندتر طی سی سال اجرا کنیم. بخش اول کتاب توصیفی از گذشته و مسیری است که تا امروز پیموده‌ایم و در بخش دوم، ضمن اشاره به سازوکار شرکت‌هایی مانند کیک‌استارتر، پاتاگونیا، پاناسونیک و ابتکارات خوانندگانی مثل ادل،‌ راهکارش را که به آن بنتوئیسم می‌گوید ارائه می‌کند و جهانی را پیشنهاد می‌کند که سخاوتمندی و انصاف بیشتری در ذات خود دارد؛ جهانی که در انتخاب‌هایمان فقط من اکنون را در نظر نمی‌گیریم و به مای اکنون، من آینده و مای آینده هم فکر می کنیم.

عنوان فصل های «آینده‌ ممکن» عبارتند از: فصل اول: ایده‌ای ساده/ فصل دوم: قانون گردش به چپ ممنوع/ فصل سوم: چرا همه چیز مثل هم است/ فصل چهارم: اقتصاد مولتی/ فصل پنجم: تله/ فصل ششم: چه چیزی به راستی ارزشمند است؟/ فصل هفتم: بنتوئیسم/ فصل هشتم: ادل به تور می‌رود/ فصل نهم: چطور بالانس آزاد بزنید فصل دهم : طبقه‌ی بیشینه‌ساز ارزش‌ها پیوست. 

 

«آینده نزدیک» نوشته کوین کلی، ترجمه شایان تقی‌نژاد، نشر آموخته



در سه دهه‌ گذشته فناوری و ارتباطات رشدی بسیار سریع داشته‌اند و اکنون اینترنت، رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند بر اقتصاد جهانی و زندگی روزمره‌مان فرمانروایی می‌کنند. شرکت‌های بزرگ بی‌شماری همراه با این رشد سریع می‌آیند و می‌روند و در این میان به روندهایی پی برده‌ایم که رویدادهای فناورانه را در سطح جهانی رقم زده‌اند. امواج نیرومندی که در 30 سال گذشته به فناوری‌های دیجیتالی شکل داده‌اند، در 30 سال آینده هم گسترش یافته و نیرومندتر می‌شوند.

کوین کلی، نویسنده، عکاس، فعال محیط‌زیست و دانشجوی فرهنگ‌های آسیایی و دیجیتالی، متولد سال 1952 که با چشمان خود پیدایش و رشد سریع اینترنت و فناوری‌های دیگر را دیده و در آن‌ها نقش داشته است در کتاب «آینده‌ نزدیک» به رویدادهایی اشاره می‌کند که در سه دهه‌ آینده اجتناب‌ناپذیر خواهند بود. به گفته‌ی او «باید در سال‌های آتی انتظار صفحات نمایش بیشتر، پیگیری شدن بیشتر و بیشتر از بین رفتن حریم شخصی را داشته باشیم». او در این کتاب به دوازده روندی اشاره می‌کند که در دهه‌های آینده روش کار، یادگیری و ارتباطات‌مان را تعیین می‌کنند. روندهایی که به گفته‌ او اجتناب‌ناپذیرند و ممنوع کردن‌شان نتیجه‌ وارونه می‌دهد. هدف او در این کتاب آشکار کردن ریشه‌های این تغییر دیجیتالی است تا بتوانیم آن‌ها را بپذیریم و با آن‌ها همگام شویم.

هنوز نمی‌دانیم بیشتر فناوری‌های روزمره‌ سال 2050 چه هستند و بسیاری از آن‌ها هنوز اختراع نشده‌اند، ولی می‌توانیم در این باره گمانه‌زنی‌های خوبی داشته باشیم و کتاب «آینده‌ نزدیک» همین گمانه‌زنی‌ها را به شیوه‌ای قابل درک بیان می‌کند. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید این کتاب به شما کمک می‌کند تا با روندهای فناوری بهتر همراه شوید. اگر رشد سریع شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید شما را می‌ترساند و در این دنیای فناوری احساس سردرگمی می‌کنید این کتاب به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از این روندها و چرایی آن‌ها داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را به خدمت خود بگیرید، نه اینکه برده‌ آن‌ها شوید. و اگر از دوست‌داران فناوری‌های نوین در زمینه‌ هوش مصنوعی، جریان‌های آنلاین، خدمات اینترنتی و دستگاه‌های پوشیدنی هستید، عاشق بسیاری از بخش‌های این کتاب می‌شوید. با مطالعه این کتاب دوازده فصلی، درک بهتری از این عصر فناوری و نقش انسانی‌مان در آن پیدا می کنید.

12 فصل این کتاب عبارتند از: بهتر شدن/ هوشمندسازی/ جریان داشتن/مرور صفحه نمایش/ دسترسی داشتن/ اشتراک‌گذاری/ فیلتر کردن/ بازآرایی/ تعامل کردن/ پیگیری کردن/ پرسش‌گری/آغاز کردن.

 

«هزینه نهایی صفر» نوشته جرمی ریفکین، ترجمه سعید زرگریان و علیرضا خاکساران، نشر آموخته 

 

بازارها کم‌کم جای‌شان را به شبکه‌ها می‌دهند و مالکیت اهمیت کمتری نسبت به دسترسی پیدا می‌کند. با تکیه بر زیرساخت‌های فناورانه‌ی نو، پارادایم اقتصادی جدیدی در حال شکل‌گیری است. اگر هزینه‌ی تولید هر چیزی نزدیک به صفر باشد چه می‌شود؟ پارادایم اقتصادی جدید چه بلایی بر سر نظام سرمایه‌داری می‌آورد؟

جرمی ریفکین در کتاب «هزینه نهایی صفر»، روند آن دسته از تغییرات اقتصادی را شرح می‌دهد که موجب زوال نظام‌های سرمایه‌داری خواهند شد و نوع تازه‌ای از پارادایم‌های اقتصادی را به دنبال خواهند داشت. در این کتاب علاوه‌بر شناخت ریشه‌های تاریخی سرمایه‌داری، به ویژگی‌های اقتصاد آینده و جایگاه فناوری‌ در دنیای اقتصاد نیز پرداخته شده است.

نویسنده ما را با خود به آینده می‌برد؛ به جایی فراتر از مصرف‌گرایی و به سمت کسانی که خود تولیدکننده آنچه مصرف می‌کنند، هستند و داشته‌هایشان را در همداری مشارکتی با دیگران شریک می‌شوند. این جلوه معاصر «سوادشی گاندی» است. چشم‌انداز ملموس او دربارهٔ مردمی‌کردن نوآوری و خلاقیت در مقیاسی جهانی برای رفاه همگان هم الهام‌بخش است و هم شدنی.

عناوین فصل های این کتاب عبارتند از: تغییر بزرگ پارادایم: از سرمایه‌داریِ مبتنی بر بازار به همدارهای مشارکتی/ جنبش‌های حصارکشی در اروپا و تولد بازار سرمایه‌داری/ وصلت سرمایه‌داری و ادغام عمودی/ سرشت انسان از دید سرمایه‌داری/ جامعه‌ای با هزینه‌ی نهایی نزدیک به صفر/ بهره‌وری شدید، اینترنت اشیا و انرژی رایگان/ چاپ سه‌بعدی: از تولید انبوه به سمت تولید به وسیله‌ی انبوه مردم/ موک‌ها و آموزش با هزینه‌ی نهایی صفر/ آخرین کارگر/ از راه رسیدن توصرف‌کننده و راه افتادن اقتصاد هوشمند/ طنز همدارها/ مشارکت‌گرایان مهیای نبرد می‌شون/ نبرد برای تعیین و کنترل زیرساخت هوشمند/ از مالکیت به سوی دسترسی/ جمع‌سپاریِ سرمایه‌ی اجتماعی: مردمی کردنِ پول، انسانی کردنِ کارآفرینی و بازنگری در کار/ چراغ جادوی پایدار/ سبک زندگی زیست‌کره‌ای/ کلام پایانی: یادداشتی شخصی.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
لیلا شهبازیان