جستجو
رویداد ایران > سبک زندگی > تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی رایگان است

تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی رایگان است

مهاجرت تحصیلی همواره چالش‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، میزان شهریه و هزینه زندگی است. تحصیل در دانشگاه‌ها، به خصوص برای رشته‌های محبوب مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی، می‌تواند هزینه قابل ‌توجهی برای دانشجویان و خانواده‌هایشان داشته باشد. علاوه بر شهریه، هزینه‌های دیگری مانند هزینه زندگی، اقامت، غذا، حمل‌و‌نقل و کتاب نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

در کشور ترکیه به آسانی این چالش‌ها و نگرانی‌ها به پایان می‌رسند. امکان تحصیل رایگان، دانشگاه‌های معتبر، تنوع رشته‌های تحصیلی، از جمله مزایای تحصیل در ترکیه هستند که این کشور را به مقصدی ایده‌آل تبدیل کرده‌اند.

تحصیل رایگان در ترکیه

آیا تحصیل رایگان در ترکیه واقعیت دارد؟، این سوال ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول کرده است. یکی از ویژگی‌های مهم دانشگاه‌های ترکیه، امکان تحصیل بدون پرداخت شهریه است. با وجود بورسیه‌هایی که در این کشور به دانشجویان اعطا می‌شود، امکان تحصیل به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم فراهم است.

راهکارهایی برای تحصیل رایگان در ترکیه

با استفاده از روش‌های مختلف، تحصیل رایگان در ترکیه امکان‌پذیر می‌شود. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بورسیه تحصیلی دولت ترکیه

این بورسیه که با نام ترکیه بورسلاری (Türkiye Bursları) شناخته می‌شود، توسط دولت ترکیه به دانشجویان بین‌المللی برتر از سراسر جهان اعطا می‌گردد. این بورسیه فرصتی استثنایی برای دانشجویانی است که می‌خواهند به طور رایگان در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند.

بورسیه دولت ترکیه، شهریه کامل دوره تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را پوشش می‌دهد. علاوه بر شهریه، دانشجویان کمک هزینه زندگی، بورسیه خوابگاه یا کمک هزینه اجاره مسکن و بیمه درمانی را نیز دریافت می‌کنند.

بورسیه دانشگاه های ترکیه

هزینه‌های دانشگاه مانند سدی برای ادامه تحصیل و یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان و خانواده‌هایشان برای ورود به دانشگاه است. اما نباید نگران بود، زیرا گزینه و راه‌های مختلفی وجود دارند تا به وسیله آن‌ها تحصیل ارزان و رایگان باشد. بورسیه‌ها و تخفیف‌های شهریه دانشگاه‌ها همان راه‌هایی هستند که تحصیل را آسان می‌کنند. انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد که هر کدام شرایط و معیارهای خاص خود را دارند.

به طور کلی، دانشجویان با داشتن معدل بالا یا موفقیت در آزمون‌های ورودی دانشگاه از این بورسیه بهره‌مند می‌شوند. شرایط دیگری مانند داشتن مقام در بخش ورزش یا تحصیل همزمان با خواهر یا برادر، فرصت دریافت بورس را در برخی از دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.

در ادامه اسامی دانشگاه‌هایی که بورسیه‌های ویژه تحصیلی ارائه می‌کنند را آورده‌ایم:

مدارک لازم برای دریافت بورسیه

برای بهره‌مندی از تحصیل رایگان، دانشجویان در زمان اعلام شده وارد سایت ترکیه بورسلاری می‌شوند، آن‌جا ثبت‌نام کرده و مدارکی لیست زیر را ارسال می‌کنند.

برای دریافت بورسیه دانشگاه‌ها، دانشجویان واجد شرایط، درخواست خود را همراه با مدارک معین شده به دانشگاه ارائه می‌دهند.

هزینه های جانبی برای تحصیل رایگان در ترکیه

با دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه، می‌توان با خیالی آسوده و بدون نگرانی از هزینه‌ها، به فراگیری علم و دانش پرداخت. این بورسیه تمام هزینه نیازهای اولیه از جمله شهریه دانشگاه، سکونت، بیمه و درمان را پوشش می‌دهد.

اما باید به این نکته توجه کرد که سبک زندگی هر فرد متفاوت است. هزینه‌های جانبی مانند خوراک، پوشاک، حمل‌و‌نقل بر اساس انتخاب‌های هر شخص متغیر خواهد بود. با این حال، کمک هزینه ماهانه‌ای که به دانشجویان بورسیه تعلق می‌گیرد، تا حد زیادی دغدغه‌های مالی را کاهش می‌دهد.

متقاضیان تحصیل در ترکیه می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و انجام تحقیقات لازم، راه‌های مناسب را برای استفاده از فرصت‌های ارزشمند پیدا کنند تا به صورت رایگان به فراگیری رشته مورد نظرشان در دانشگاه بپردازند.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب