۱۰ فیلم که نمیدانستید از «جویندگان» جان فورد الهام گرفتهاند
فیلم وسترن محصول ۱۹۵۶ جان فورد یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای تاریخ سینما است. فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» کم نیستند؛ از آثاری مانند «جنگ ستارگان» (Star Wars) جرج لوکاس گرفته تا «راننده تاکسی» (Taxi Driver) مارتین اسکورسیزی.
این فیلم که جان فورد آن را ساخته است و جان وین ستارهی اصلی آن است، داستان یک کهنهسرباز جنگ داخلی آمریکا به نام اتان ادواردز را روایت میکند. ادواردز بعد از به پایان رسیدن جنگ سرگردان است و به دنبال پیدا کردن هدفی جدید در زندگی میگردد. هنگامی که برادرزادهی او به صورت شبانه دزدیده میشود، او وارد ماجراجوییای برای پیدا کردن او میگردد که چندین سال به طول میانجامد.
ادواردز در نهایت در مییابد که نمیتواند یک زندگی آرام، زیبا و صلحجویانه داشته باشد. او در مییابد که متعلق به خط مقدم است و هدفی جز برقراری عدالت و دستیابی به رستگاری ندارد.
از مارتین اسکورسیزی گرفته تا استیون اسپیلبرگ، بسیاری از سینمادوستان جوان بعد از تماشای «جویندگان» به عنوان یک کودک، تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتند و سالهای بعد تبدیل به سازندگان فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» شدند.
مضامین موجود در فیلم «جویندگان» به اندازهای قدرتمند و تاثیرگذار هستند که باعث شدهاند این فیلم تاثیرات زیادی حتی بر فیلمهایی که در ژانر وسترن دستهبندی نمیشوند هم داشته باشد. تاثیرات این فیلم را میتوان در درامهای جنگی حماسی مانند «لورنس عربستان» (Lawrence of Arabia)، فیلمهای اکشن پساآخرالزمانی مانند «مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده» (Mad Max 2: The Road Warrior) و فیلمهای دلهرهآور انتقامجویانه مانند «هاردکور» (Hardcore) مشاهده کرد.
۱۰. گمشده (The Missing)
سال تولید: ۲۰۱۶
کارگردان: گرت ادواردز
بازیگران: فلیسیتی جونز، دیهگو لونا، بن مندلسون، مدس میکلسن
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
زمانی که دیزنی تصمیم گرفت فیلمهایی بسازد که وقایع آنها در دنیای فیلمهای «جنگ ستارگان» رخ میدهند، نخستین فیلمی که ساخت یک پیش داستان بود. این فیلم توضیح میداد که چگونه شورشیها پیش از وقایع فیلم اصلی محصول ۱۹۷۷ به نقشهی ستارهی مرگ دست پیدا کردند. کارگردان «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» گرت ادواردز برای ساختن این فیلم از فیلمهای زیادی الهام گرفت. صحنههای جنگی این فیلم الهامگرفته از فیلمهای جنگی دربارهی ویتنام مانند «اینک آخرالزمان» (Apocalypse Now) بودند و شخصیت اصلی این فیلم الهام گرفتهشده از شخصیت اصلی فیلم «داستان زاتویچی» (The Tale of Zatoichi) بود.
صحنهی افتتاحیهی این فیلم الهامگرفته از فیلم «جویندگان» است. جین ارسوی جوان در ابتدای این فیلم وقتی که خانهی آنها مورد حملهی نیروهای امپراتوری قرار میگیرد، توسط والدینش مخفی میشود، مانند صحنهی افتتاحیهی «جویندگان» که دبی در آن هنگام حملهی کومانچیها توسط والدینش مخفی میشود.
یکی از اصلیترین دلایل متفاوت بودن این فیلم که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان»است نسبت به سایر فیلمهای مجموعهی «جنگ ستارگان» حضور جان نول است. ایدهی این فیلم را جان نول ده سال پیش از آغاز شدن پروسهی تولید آن مطرح کرده بود و از نظر فضاسازی ایدهی او نسبت به جهانی که لوکاس خلق کرده بود، متفاوت مینمود. ادواردز هم توانست به خوبی به این نکته پی ببرد و در مسیر تبدیل کردن این ایده به فیلم، به خوبی فضای متمایزی در آن نسبت به سایر فیلمهای «جنگ ستارگان» خلق نماید.
تمرکز داستان این فیلم که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است بر روی سربازان شورشیای است که بیش از هر چیز به آزادی اهمیت میدهند. «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» پیچیدگیهای اخلاقی جنگ را به تصویر میکشاند و ضرورت از خود گذشتگی را نمایان میسازد. فضای تلخ و جدی این داستان مبارزهی گروهی از شورشیها با نیروهای امپراتوری، در تضاد با دنیای رنگارنگ فیلمهای لوکاس قرار دارد.
در این فیلم به مضامینی مانند از خود گذشتگی، امید و خط باریکی که حقانیت شورشیها را از بطلان تروریسمها جدا میکند پرداخته میشود. این فیلم با بودجهی ۲۶۵ میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه بیش از یک میلیارد دلار بفروشد. سال ۲۰۲۴، سریالی با محوریت شخصیت لونا به عنوان پیشزمینهای برای این شخصیت به نام «اندور» (Andor) ساخته شد.در دو رشتهی بهترین ترکیب صدا و بهترین جلوههای ویژه نامزد اسکار شد، اما نتوانست هیچکدام از این جوایز را با خود به خانه ببرد.
۸. چه کسی در اتاقم را میزند؟ (Who’s That Knocking at My Door)
سال تولید: ۱۹۷۹
کارگردان: پل شریدر
بازیگران: ججرج سی. اسکات، پیتر بویل، سیرن هویلی، دیک سارجنت
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰
امتیاز متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
کوئنتین تارانتینو در کتاب خود با عنوان «محاسبات سینما» دربارهی شباهتهای بین فیلم «جویندگان» و فیلم دلهرهآور نئو نوآر پل شریدر یعنی «هاردکور» صحبت میکند. او در کتابش با خود شریدر هم دربارهی الهاماتی که این کارگردان از این فیلم گرفته است مصاحبه میکند.
ستارهی «هاردکور» که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» میباشد، جرج سی. اسکات است. اسکات در این فیلم نقش یک تاجر آمریکایی را ایفا میکند که دخترش در کالیفرنیا یک روز به کلیسا میرود و دیگر باز نمیگردد. در حالی که او در لس آنجلس به دنبال دختر خود میگردد، ناگهان در مییابد که دخترش تبدیل به یکی از بازیگران فیلمهای بزرگسالان شده است.
درست مانند «جویندگان»، در «هاردکور» هم شاهد ضد قهرمانی دوستداشتنی هستیم که در تلاش است تا یک دختربچهی خویشاوند را که در واقع نمیخواهد نجات پیدا کند، نجات دهد و درست مانند «جویندگان» در «هاردکور» هم شاهد تقابل ارزشهای سنتی با باورهای آزادیخواهانهی جدید هستیم. طبق گفتهی کتاب تارانتینو اگر استودیو شریدر را مجبور به ساختن یک پایان خوش برای این فیلم نمیکرد، «هاردکور» بسیار بیش از آن چه حالا هست شبیه به «جویندگان» میشد. شریدر پیش از نوشتن فیلمنامهی این فیلم، فیلمنامهی «راننده تاکسی» را برای مارتین اسکورسیزی نوشته بود و بلافاصله پس از اتمام آن فیلمنامه به سراغ «هاردکور» رفته بود.
به عقیدهی شریدر جرج سی. اسکات هنگام ساختن این فیلم به دنبال شکستهای گیشهای فیلمهای قبلیاش حال و روز خوبی نداشت. بعضی از منتقدان از نقشآفرینی اسکات در این فیلم تقدیر کردند و به عقیدهی بعضی دیگر اسکات در این فیلم از روزهای اوج خود فاصله گرفته بود. در این فیلم که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است، میتوان به خوبی ارجاعات سینمایی داده شده به وسترن ماندگار جان فورد را پیدا کرد.
راجر ایبرت به این فیلم ۴ ستاره از ۴ ستاره داد و آن را لحظاتی خالص از روشنگری خواند. این فیلم در زمان اکران خود به دنبال خشونت بیش از حدش توسط انجمن کاتولیکهای ایالات متحده محکوم شد. «هاردکور» نامزد دریافت خرس طلایی از جشنوارهی فیلم برلین شد اما نتوانست به این جایزه دست پیدا کند. این فیلم را شرکت کلمبیا در تاریخ ۹ فوریهی ۱۹۷۹ برای نخستینبار در ایالات متحدهی آمریکا به اکران عمومی در آورد.
۶. مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده (Mad Max 2: The Road Warrior)
سال تولید: ۱۹۸۳
کارگردان: ویم وندرس
بازیگران: هری دین استنتون، ناستاسیا کینسکی، دین استاکول، برنهارد ویکی
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
فیلم برندهی نخل طلای ویم وندرس که یک نئو وسترن درام است به دنبال شباهتهایش با «جویندگان» جان فورد شناخته شده است. داستان این فیلم حول محور مردی میگردد که همراه با پسرش به دل جاده میزند تا همسر گمشدهاش را پیدا کند؛ همسری که سالها است از زندگی آنها بیرون رفته.
ماجراجویی این فیلم به اندازهی ماجراجویی اتان ادواردز در «جویندگان» هیجانانگیز نیست، اما به بررسی مفاهیم و مضامینی مانند آن میپردازد. در هنگام اکران خود، «پاریس، تگزاس» تبدیل به فیلمی شد که پرترهای درخشان از شخصیتهای تاریک و تلخ جنبشهای نوین هالیوودی دههی ۶۰ و ۷۰ میلادی ترسیم کرده است. این فیلم بر خلاف فیلمهای هالیوودی به دام کلیشهها و پایانبندیهای همیشگی هالیوودی نمیافتد.
«پاریس، تگزاس» علاوه بر این که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است، شباهتهای فراوانی هم به فیلمهای «ایزی رایدر» (Easy Rider)، «پنج قطعهی آسان» (Five Easy Pieces) و «کابوی نیمهشب» (Midnight Cowboy) دارد. این فیلم با ریتم آرام و متفاوت خود داستانی درگیرکننده را روایت میکند که اگر مخاطب بتواند در آن غرق شود، در انتها میتواند تحت تاثیر آن قرار بگیرد و اشک بریزد.
فیلمهای وندرس همیشه سبک و سیاقی متفاوت از فیلمهای هالیوودی دارند و این یکی از اصلیترین دلایل محبوبیت این فیلمساز آلمانی است. این فیلم علاوه بر نخل طلای جشنوارهی کن فرانسه، توانست جایزهی فیپرشی و جایزهی ویژهی هیأت داوران را هم از این جشنواره دریافت کند.
به گفتهی وندرس، استنتون به اندازهای برای حضور در جشنوارهی فیلم کن فرانسه استرس داشت که آنها شان پن را استخدام کردند تا او را آمادهی حضور در این جشنواره کند. وندرس برای ساختن این فیلم که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است توانست جایزهی بهترین کارگردانی را از جشنوارهی فیلم بفتا هم دریافت کند. حلقهی منتقدان فیلم لندن نیز جایزهی بهترین فیلم را به «پاریس، تگزاس» دادند. این فیلم که خودش الهامگرفته از «جویندگان» بود، بعدها تبدیل به فیلمی شد که فیلمسازان جوان تحت تاثیر آن شاهکارهای سینمایی دیگری ساختند. سم مندز و وس اندرسون از این فیلم به عنوان یکی از منابع الهام خود نام بردهاند.
۴. جنگ ستارگان: قسمت دوم – حملهٔ کلونها (Star Wars: Episode II – Attack of the Clones)
سال تولید: ۱۹۶۲
کارگردان: دیوید لین
بازیگران: پیتر اوتول، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
امتیاز متاکریتیک: ۱۰۰ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
دیوید لین در حالی که آمادهی ساختن فیلم زندگینامهای حماسی خود یعنی «لورنس عربستان» میشد، چندینبار «جویندگان» را تماشا کرد. لین از این فیلم فورد استفاده کرد تا ببیند چگونه میتواند بهترین نمای ممکن را در صحنههای بیابانی ضبط نماید. او توانست با کمک جان فورد و با استفاده از دانشی که این کارگردان برندهی ۴ جایزهی اسکار در فیلم «جویندگان» از خودش به جا گذاشته است، نماهایی نفسگیر از بیابان را به تصویر بکشاند. تمام وسترنهای فورد برای نماهای خیرهکنندهشان از بیابانها شناخته شده هستند و او از این نظر برای خودش شهرتی جهانی دست و پا کرده بود، اما «جویندگان» بیش از تمام سایر فیلمهای او در این زمینه درخشان است و در کنار سفر ماجراجویانهی اتان ادواردز، قاببندیهای درخشان از مناظر بیابانی یکی از ویژگیهای شاخص این فیلم فورد هستند.
تصویربرداری درخشان فردی ای. یانگ در نهایت تبدیل به اصلیترین دلیل درخشش «لورنس عربستان» شد. به دنبال قاببندیهای درخشان این تصویربردار، «لورنس عربستان» توانست تبدیل به یکی از فیلمهای محبوب در فرهنگ عامه شود. همانطور که واضح است تماشای چندبارهی «جویندگان» نتیجهبخش بوده. حالا با گذشت این همه سال، «لورنس عربستان» که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است، مورد مطالعه قرار میگیرد و فیلمسازان جوان تحت تاثیر آن فیلمهای جدید میسازند. این فیلم حماسی ماجراجویانه، بیش از چهار ساعت طول دارد و داستان تی. ای. لورنس و نقش او در روابط دیپلماتیک با عربستان طی جنگ جهانی نخست را بررسی میکند.
فیلمنامهی «لورنس عربستان» که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است را رابرت بولت و میشائیل ویلسون بر اساس کتاب «هفت رکن حکمت» از تی. ای. لورنس نوشتهاند. «لورنس عربستان» با بودجهی ۱۵ میلیون دلاری ساخته شد و توانست در گیشه بیش از ۷۰ میلیون دلار بفروشد. این فیلم بر سبک فیلمسازی بسیاری از کارگردانهای بزرگ تاریخ سینما تاثیرگذار بوده است.
کارگردانهایی مانند جرج لوکاس، استیون اسپیلبرگ، سم پکینپا، استنلی کوبریک، مارتین اسکورسیزی، ریدلی اسکات، برایان دیپالما و دنی ویلنوو از این فیلم به عنوان یکی از آثار سینمایی الهامبخش خود یاد کردهاند. «لورنس عربستان» در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزهی اسکار شد و توانست ۷ جایزهی اسکار بگیرد؛ از جمله اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری رنگی و بهترین تدوین. پیتر اوتول، بازیگر ایفاکنندهی نقش لورنس، اگرچه نتوانست اسکار بگیرد، اما بفتای بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به دست آورد.
۲. نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)
سال تولید: ۱۹۷۶
کارگردان: مارتین اسکورسیزی
بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، هاروی کایتل، آلبرت بروکس
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
امتیاز متاکریتیک: ۹۴ از ۱۰۰
امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
پل شریدر پیش از این که فیلم الهام گرفتهی خودش از «جویندگان» جان فورد را بسازد، فیلمنامهای الهامگرفته از این فیلم را برای مارتین اسکورسیزی نوشت. «راننده تاکسی» پایههای اولیهی «جویندگان» را برمیدارد و آنها را وارد داستان یک کهنهسرباز آسیبدیدهی جنگ ویتنام میکند. تراویس بیکل که نقش او را رابرت دنیرو به بهترین شکل ممکن ایفا میکند، وارد ماجراجوییای میشود که طی آن میخواهد دختری جوان را از فحشا نجات دهد؛ درست مانند ادواردز که میخواهد برادرزادهاش را از دست ربایندگانش نجات دهد.
بیکل با آسیبهای روانی پس از صانحه و فراموشی از ویتنام بازگشته است و او هم مانند ادورادز متعلق به زمانه ی دیگری است. او ابتدا به عنوان یک راننده ی تاکسی مشغول به کار میشود، اما هر چه داستان پیش تر میرود، تراویس در مییابد که نمیتواند با دنیایی که وارد آن شده است هماهنگ شود.
پیدا کردن شباهتها بین تراویس و اتان و دبی و آیریس، دختری که تراویس میخواهد نجاتش دهد، آسان است. «جویندگان» یکی از دردناکترین و تلخترین وسترنهای ساخته شده در تاریخ سینما بود و با اینحال اسکورسیزی توانست داستان آن را به شکلی تیرهتر و دردناکتر در یک دنیای مدرن بازسازی کند.
این فیلم که یکی از فیلمهای الهامگرفته از «جویندگان» است، در چهار رشته نامزد اسکار شد؛ از جمله اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای رابرت دنیرو، اما نتوانست هیچکدام از این جوایز را به دست آورد. دنیرو بفتا و گلدن گلوب را هم دست خالی ترک کرد. حلقهی منتقدان فیلم لس آنجلس، حلقهی منتقدان فیلم نیویورک و حلقهی منتقدان فیلم جامعهی ملی اما جایزهی بهترین بازیگر مرد خود را به این بازیگر به دنبال درخشش در نقش تراویس بیکل اهدا کردند.
این فیلم توانست نخل طلای جشنوارهی بینالمللی کن فرانسه را هم به دست آورد. از این فیلم میتوان به عنوان نقطهی اوج سبک بازیگری درونگرای دنیرو یاد کرد. او در این فیلم کاملا تنها است و به تنهایی تمام بار فیلم را به دوش میکشد.
منبع: خبرآنلاین
منبع: faradeed-196494