به گزارش اکوایران، یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای ساماندهی نیاز مالی بانک‌ها، اجرای عملیات بازار باز است. در این عملیات، بانک‌ها اعتبار موردنیاز خود را با قراردادن اوراق به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی، از این نهاد دریافت می‌کنند. ابتدا بانک‌ها مبالغ موردنیاز خود را اعلام کرده و سپس بانک مرکزی مشخص می‌کند که بانک‌ها اعتبار دریافت شده را در چه سررسیدی و با چه نرخ سودی باز می‌گردانند.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در عملیات بازار باز در هفته منتهی به 11 تیر ماه، تقریبا 31 همت از سوی 13 بانک درخواست شده و تمامی این مبالغ در ازای دریافت وثیقه به آن‌ها اعطا شده است. این حراج نیز مانند حراج هفته قبل و برخلاف حراج‌های برگزار‌شده از ابتدای سال، دو نوع سفارش با دو سررسید متفاوت (کوتاه‌مدت و بلند‌مدت) عرضه کرده است.

همچنین، حجم اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در 7 روز منتهی به 11 تیر ماه در آستانه 30 همت قرار گرفته است.

کاهش اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها

اعتبارگیری قاعده‌مند نیز یکی از دیگر از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت عملکرد بین بانک‌هاست. نرخ بهره این روش استقراض معادل 24 درصد درحال حاضر تعیین شده و قرارداد آن نیز در پایان 24 تا 48 ساعت منقضی می‌شود و اصل پول به همراه بهره آن باید به بانک مرکزی بازگردد.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 7 روز منتهی به 11 تیر ماه، 3 بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی به مبلغ 29 هزار و 100 میلیارد تومان اقدام به اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی کرد‌‌ه‌اند که این رقم نسبت به هفته قبل (42 همت) کاهش یافته است.

همچنین، بازپرداخت اعتبارات قبلی سررسید شده نیز به 14.8 هزار میلیارد تومان رسیده است.