جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > آمریکا در طول جنگ جهانی دوم چند هواپیما ساخت و چه تعداد را از دست داد؟

آمریکا در طول جنگ جهانی دوم چند هواپیما ساخت و چه تعداد را از دست داد؟

ایالات متحده به متفقین این امکان را داد که در جنگ جهانی دوم جایگاه تکنولوژیکی و عددی برتری نسبت به قدرت های محور داشته باشند. با این حال، جنگنده Ilyushin Il-2 شوروی پرتولیدترین هواپیمای نظامی دوران جنگ جهانی دوم بود (پس از آن جنگنده های Messerschmitt Bf 106 آلمانی و Supermarine Spitfire بریتانیایی).

این موضوع به خوبی شناخته شده است که ایالات متحده در جنگ جهانی دوم یک غول صنعتی بی رقیب بود. تعداد هواپیما و سایر تجهیزات نظامی که ایالات متحده در طول این جنگ تولید کرد شگفت انگیز و باورنکردنی بود. نه تنها ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری تجهیزات نظامی تولید کرد، بلکه به متفقین و متحدانش در این نبرد نیز کمک کرده و هواپیماهای بهتر و گران‌تری (مانند B-29 Superfortress و P-51 Mustang) تولید کرد.

تولید هواپیما در طول جنگ جهانی دوم توسط ایالات متحده

قبل از شروع جنگ جهانی دوم (قبل از سال ۱۹۳۹)، ایالات متحده ارتش کوچکی داشت و نیروی هوایی به هیچ وجه نیروی ترسناکی نبود. در آغاز جنگ، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده (US AAF) تنها چند صد هواپیما در اختیار داشت، اما در پایان جنگ، این نیرو بزرگترین نیروی هوایی جهان بود که تا آن زمان شکل گرفته بود. طبق گزارش بخش پشتیبانی تاریخی نیروی هوایی، این نیرو تقریباً ۸۰,۰۰۰ فروند هواپیما (به علاوه بازوی هوانوردی نیروی دریایی) در اختیار داشت. نیروی هوایی ایالات متحده پس از پایان جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۷ از ارتش (نیروی زمینی) جدا شد.

P-47 Thunderbolt

هنگامی که صلح بار دیگر به جهان بازگشت، ایالات متحده حدود ۱۵۰,۰۰۰ هواپیمای مازاد داشت. بسیاری از هواپیماهایی که قبلاً در خارج از کشور مستقر شده بودند، هرگز به ایالات متحده بازنگشتند. ایالات متحده بسیاری از آنها را در دفن، نابود یا در دریا غرق کرده است (اگرچه بسیاری از آنها برای ذخیره سازی و اسقاط بازگشتند).

جنگنده های نیروی دریایی آمریکا تحرک نیروی دریایی امپراتوری ژاپن را در سراسر اقیانوس آرام متوقف کردند. بمب افکن شیرجه زن Douglas SBD Dauntless شاید نمادین ترین هواپیمای ناونشین جنگ جهانی دوم (حداقل در اوایل جنگ اقیانوس آرام) بود و مسئول غرق کردن شش ناو هواپیمابر ژاپنی (از جمله چهار ناو هواپیمابر در نبرد میدوی) به شمار می رفت.

باری و ترابری

بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها مجبور بودند جنگ‌هایی را در یک دنیا دورتر از خاک اصلی خود در پهنه اقیانوس آرام و هنوز هم درآن سوی آب ها برای بریتانیایی‌ها در اروپا بجنگند. آنها باید برای فرود آبی خاکی آماده می شدند و عملیات نظامی پیچیده ای را انجام می دادند. برای این کار، ایالات متحده مقادیر زیادی هواپیمای ترابری تولید کرد (همان کاری که بریتانیایی ها انجام دادند – از جمله بسیاری گلایدرهای ارزان قیمت).

هواپیما سازنده خدمه تعداد
C-46 Curtiss-Wright ۴ ۳۱۸۰ فروند
C-47 Douglas ۳ ۱۰۳۶۸ فروند
C-54 Douglas ۶ ۱۱۶۲ فروند

یکی از نمادین ترین هواپیماهای ترابری آمریکایی C-47 “Skytrain” بود. این هواپیما از هواپیماهای DC-3 تکامل یافته و می توانست ۲۵ چترباز یا حداکثر ۴,۵۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند. ایالات متحده از C-47 در همه عملیات های نیروی هوایی در طول جنگ استفاده کرد و آیزنهاور از آن به عنوان یکی از ابزارهای اصلی پیروزی متفقین نام برد.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-195372

برچسب ها
نسخه اصل مطلب