جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) سفر به تهران قدیم؛ محله میرداماد خون‌بهای امیرکبیر بود!

(تصاویر) سفر به تهران قدیم؛ محله میرداماد خون‌بهای امیرکبیر بود!

در منطقه ۳ شهرداری تهران خیابانی با ۴ باند و بلواری زیبا وجود دارد به نام میرداماد. داستان این نام را در گزارش زیر بخوانید.

محله میرداماد در گذشته، بلوار ششم بهمن و بلوار پهلوی نام داشت. این محله از غرب با خیابان ولیعصر و از شرق با خیابان شریعتی مرز دارد. این بلوار زیبا در چهار باند، دوباند کندرو و دو باند تندرو برای عبور و مرور، با یک فضای سبز قرینه خیلی جذاب طراحی شد. درباره پیشینه این محله و نام کنونی آن و مختصات بلوار میرداماد بیشتر بدانیم.

قصه شاهزاده و میرداماد

سیدمحمدباقر فرزند محمد داماد استرآبادی مشهور به «میرداماد» از علمای بزرگ و حکمای برجسته عهد صفوی است. نسب میرداماد بهامام حسین(ع) می‌رسد. وی لقب «داماد» را پدرش به وام گرفته بود، پدر او، سید محمد داماد استرآبادی به سبب داشتن افتخار دامادی محقق کرکی فقیه بزرگ عهد شاه طهماسب صفوی ملقب به «داماد» گردید.

بعدها این لقب به فرزندش محمدباقر نیز اطلاق شد. حدادی اما در باره لقب این دانشمند بنام روایتدیگری را هم ذکر می‌کند: «درباره نام بلوار میرداماد و شخصیت سید محمدباقر میرداماد استرآبادی مشهور به میرداماد، معلم ثالث و فیلسوف و متکلم دوره شاه عباس صفوی بود، نقل می‌کنند که شاه عباس صفوی روزی برای امتحان طلبه‌ای جوان به‌نام محمدباقر استرآبادی، شاهزاده زیباروی دربار را نزد او می فرستد. فردای آن روز با او سخن می‌گوید و می‌بیند انگشتان دست وی سوخته است. علت را جویا می‌شود، محمد باقر می‌گوید هر بار که شیطان و وسوسه نفس به سراغش می آمد یکی از انگشتانش را در آتش فرو می‌برد. به این ترتیب از این آزمایش سربلند بیرون آمد و لقب «میر» به او اعطا و از آن پس به نام میرداماد مشهور شد.»

منبع: همشهری

منبع: faradeed-194460

برچسب ها
نسخه اصل مطلب