جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (عکس) سفر به تهران قدیم؛‌ ساختمان اجباری تهران کجا بود؟

(عکس) سفر به تهران قدیم؛‌ ساختمان اجباری تهران کجا بود؟

تصویب قانون نظام‌وظیفه در مجلس شورای ملی و اعزام مردان به خدمت سربازی از خرداد ۱۳۰۴ زندگی تهران‌نشین‌ها را تحت تاثیر قرار داد. ساختمان اداره سربازگیری از همان موقع در حوالی میدان حسن‌آباد شروع به کار کرد و به جایی برای اعزام جوان های تهرانی به خدمت سربازی تبدیل شد.

ماجرای سربازگیری در تهران ماجرای نسبتا مفصلی است و به علاقه رضاشاه برای تجمیع گروه‌های کوچک نظامی مثل قشون، قزاق ها و پلیس جنوب و تشکیل ارتش مربوط می شود. داریوش شهبازی، تهران‌پژوه و نویسنده کتاب «تاریخ قشون ایران»، در این باره می‌گوید: «طبق مصوبه مجلس شورای ملی، پسران تهرانی و سایر شهرهای بزرگ باید در ۲۱ سالگی به خدمت سربازی می‌رفتند. رعایت این قانون برای همه الزامی بود و به همین دلیل تهرانی‌ها به دوره خدمت سربازی اجباری هم می‌گفتند.»

گذراندن خدمت سربازی در تهران آداب مخصوص خودش را داشته و افرادی که در ۲۱ سالگی به سربازخانه ها می رفتند در این مدت باید از نوعی سبک زندگی مشخص پیروی می کردند. شهبازی در این باره می گوید: «قوت غالب سربازها در تهران آش بود و به همین دلیل به سربازها آشخور می گفتند. در سربازخانه ها آش را داخل ظروفی به نام یغلاوی که مسی و شبیه سطل کوچکی بود می ریختند و به عنوان وعده غذایی به سربازهای می دادند. غذاهای دیگری هم مثل راگو و عدس‌پلو که سربازها به آن ساچمه‌پلو می گفتند در سربازخانه ها سرو می شد و جزو غذاهای معمول سربازها بود.»

حدادی درباره قدمت ساختمان سربازگیری هم توضیح می دهد: «آنطور که در منابع مکتوب آمده، این بنا در سال ۱۲۸۷ توسط عباس‌خان شجاعی که بعدها در ارتش رضاشاه به مقام افسری رسید ساخته شد و ۳ دهه بعد آن را به اداره سربازگیری تبدیل کردند. این خانه قدیمی حوضی سنگی با ۴ باغچه بزرگ داشته که با آب قنات آبیاری می شدند. متاسفانه امروز هیچ نشانی از این خانه تاریخی باقی نمانده است.»

منبع: همشهری

منبع: faradeed-194025

برچسب ها
نسخه اصل مطلب