جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) «تیدی»؛ کبوتر پرشی پاکستانی که ایرانی‌ها عاشق آن هستند!

(تصاویر) «تیدی»؛ کبوتر پرشی پاکستانی که ایرانی‌ها عاشق آن هستند!

«کبوتر» به گروهی از پرندگان متوسط تا بزرگ جثه از خانواده کبوتران و در راسته کبوترسانان گفته می‌شود که به دو صورت اهلی و وحشی یافت می‌شوند. این پرنده رنگ‌ها و نژاد‌های مختلفی دارد که معروفترین آن‌ها کبوتر خانگی، کبوتر چاهی و کبوتران خانگی وحشی شده هستند.

«کبوتر» به گروهی از پرندگان متوسط تا بزرگ جثه از خانواده کبوتران و در راسته کبوترسانان گفته می‌شود که به دو صورت اهلی و وحشی یافت می‌شوند. این پرنده رنگ‌ها و نژاد‌های مختلفی دارد که معروفترین آن‌ها کبوتر خانگی، کبوتر چاهی و کبوتران خانگی وحشی شده هستند.

هر دو واژه کبوتر و کفتر در نوشتار و گفتار پذیرفته شده است به گونه‌ای که کلمه «کفتر» در شاهنامه فردوسی هم آمده است. اما با این حال در نوشتار بیشتر کبوتر به کار برده می‌شود. به این پرنده در زبان عربی «حمام» و در ترکی «گوگرچین» می‌گویند. واژه کبوتر یک واژه فارسی که از دو واژه «کبود» به معنی آبی و «تر» تشکیل شده است. در زبان سانسکریت به کبوتر «کاپوتا» و در زبان پهلوی به آن «کپوتر» گفته می‌شود. 

تاریخچه کبوتر‌های تیدی

کبوتر‌های تیدی یکی از برترین نژاد‌های مورد علاقه علاقه‌مندان پاکستانی هستند که البته در ایران نیز طرفداران زیادی نیز دارد. عملکرد برجسته و مستمر این نژاد کفتر در پاکستان و خاورمیانه در ۱۰ سال گذشته رکورد‌های بسیاری را به ثبت رسانده است. 

پیشینه کبوتر‌های تیدی نشان می‌دهد که آن‌ها از نژاد‌های تلاقی ماده «جُنسیری» و نر «میسا» هستند. عبدالرشید و برادرش دین از کبوترداران معروف شهرستان قصور، کبوتر ماده «رنگ والی جنسیری» را اسیر کردند و با کفتر‌های «میسا» جفت کردند. نتیجه یک کبوتر قدرتمند و زیبا به نام «تیدی» شد. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید: 

کبوتر تیدی چگونه به وجود آمد

به گزارش راز بقا؛ متخصصان باتجربه برای حفظ عملکرد بهتر آن‌ها را مجدداً در رده‌های خونی متفاوت قرار دادند و اصلاح نژادی کردند. بعد‌ها تعداد کمی از علاقه‌مندان نیز سیالکوتی «پرندگان علی والی» را در نژاد تیدی اضافه کردند. به این ترتیب تدی به گونه‌ای از ۵ یا ۶ نژاد از جمله میسا، جونسیرای، کاماگار، بانکی و علی والی تبدیل شد. 

«کبوتر تیدی» در ایران طرفداران زیادی دارد، اما باید گفت که این گونه در ایران فراوانی زیادی ندارد و به همین دلیل می‌توان گفت به نوعی کمیاب است. کفترباز‌های حرفه‌ای معمولا چند جفت از این نژاد را نگهداری می‌کنند چرا که این کفتر می‌تواند به طور متوسط تا ۱۱ ساعت در روز بپرد و به همین دلیل یک نژاد محبوب به شمار می‌رود. این نکته نیز باید اضافه شود که آب و هوا نیز تاثیر زیادی در میزان پریدن یک کبوتر دارد و به عنوان مثال کبوتری که در آب و هوای گرم تا ۱۱ ساعت می‌پرد در هوای معتدل می‌تواند حتی تا ۱۵ ساعت نیز بپرد.

منبع: راز بقا

منبع: faradeed-193701

برچسب ها
نسخه اصل مطلب