چرا مایاها «دوقلوها» را قربانی کرده بودند؟
فرادید| بر اساس تجزیه و تحلیلهای تازه از DNA باستانی که محققان موسسه انسانشناسی تکاملی ماکس پلانک آن را انجام دادند، قربانیان منتخب مایاها یک وجه اشتراک دارند. بقایای ۶۴ نفر که داخل یک اتاقک زیرزمینی به نام چولتون یافت شدند، همگی متعلق به پسران جوانی بود که بسیاری از آنها نسبت نزدیکی داشتند و میان آنها، دو دوقلوی همسان بود.
به گزارش فرادید، این کشف با تصور رایج که قربانیان معمولاً دختر بچه بودند در تضاد است و این درک مهمی در مورد قربانی کردن کودکان در چیچن ایتزا، در اعماق قلب شبهجزیره یوکاتان مکزیک است.
اوانا دِل کاستیلو- چاوز، باستانشناس میگوید: «سن و رژیم غذایی مشابه کودکان پسر، ارتباط ژنتیکی نزدیک آنها و این واقعیت که آنها بیش از ۲۰۰ سال در یک مکان دفن شده بودند، نشان میدهد که افراد قربانی شده به دلیل خاصی انتخاب شدند.»
از سال ۱۹۶۷، زمانی که در حفاریها اتاقک و اسرار وحشتناک آن فاش شد، ما از سرنوشت غمانگیز کودکان در چولتون آگاه شدیم. چولتون که احتمالا زمانی انبار آب بوده، برای اتصال به یک غار مجاور بزرگ شده است، نوعی ویژگی طبیعی که به قربانی کردن آیینی مرتبط است.
اِل کاستیلو، معبد خدای کوکولکان، یکی از بزرگترین سازههای چیچن ایتزا
اما غافلگیریهای بیشتری در انتظار بود. تمام استخوانهای آزمایششده متعلق به پسربچهها بودند و حداقل یکچهارم آنها رژیم غذایی مشابهی داشتند که نشان میدهد آنها در یک خانواده زندگی میکردند.
کاترین ناگله، باستانشناس موسسه انسانشناسی تکاملی ماکس پلانک، میگوید: «شگفتآورتر از همه این بود که ما دو جفت دوقلوی همسان شناسایی کردیم. میتوانیم این را با قاطعیت بگوییم زیرا استراتژی نمونهبرداری ما تضمین میکند از یک فرد دو بار نمونهبرداری نمیشود.»
محققان میگویند این یافتهها نشان میدهد پسرها احتمالاً به صورت جفت برای انجام مراسم انتخاب میشدند و احتمالاً دوقلوها بسیار مورد پسند بودند. دوقلوهای همسان به طور تصادفی فقط در ۰.۴ درصد از جمعیت عمومی وجود دارند، بنابراین وجود دو جفت دوقلوی همسان در چولتون بیش از حد انتظار است.
این انتخاب از نظر محققان میتواند مرتبط با یک اسطورۀ خاص مایایی باشد. متن مقدس مایا به نام پوپل ووه، داستان دوقلوهای قهرمانی به نامهای هونهپو و اکسبالانک را بازگو میکند که انتقام مرگ فداکارانه پدر و عموی خود را که آنها نیز دوقلو بودند، با انجام چرخههای مکرر قربانی و رستاخیز برای فریب خدایان عالم اموات میگیرند.
کریستینا وارینر، مردمشناس دانشگاه هاروارد میگوید: «اوایل قرن بیستم، داستانهای مبهم و بیمعنایی از زنان و دختران جوانی که در این مکان قربانی میشدند، رواج یافت.»
«این مطالعه به عنوان یک همکاری نزدیک بینالمللی، این داستان را تغییر داد و پیوندهای عمیق بین قربانیهای آیینی و چرخههای مرگ و تولد دوباره انسان را آشکار کرد که در متون مقدس مایا توصیف شده است.»
مترجم: زهرا ذوالقدر
منبع: faradeed-192961