جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > تابستان و گرما و چالش‌های آب و برق/راهکارهای توزیع برق برای مدیریت مصرف در فارس

تابستان و گرما و چالش‌های آب و برق/راهکارهای توزیع برق برای مدیریت مصرف در فارس

رسیدن به ماه‌های گرم سال به ویژه 2 ماه ابتدایی فصل تابستان برای ایرانیان همواره با نگرانی‌های مختلفی همراه بوده که برق و آب جزو عمده‌ترین آنهاست، چالشی که تنها محدود به احتمال قطعی و ناپایداری برق و آب نیست بلکه هزینه‌های سنگین قبوض مصرفی را هم شامل می‌شود.

از ابتدای دهه 90، نگرانی‌ها برای احتمال مواجهه با ناترازی در آب و برق، آرام آرام مطرح شد و از نیمه همان دهه، ناترازی‌ها شدت گرفت و به جایی رسید که اکثر مردم در هر نقطه‌ای از کشور، طی سال خصوصا در فصول گرم، بی‌برقی و بی‌آبی را تجربه کردند.

بروز این ناترازی‌ها دلایل مختلفی داشت که بخش عمده آن به مدیریت نامناسب تامین و توزیع باز می‌گشت و البته در کنار آن، مباحث طبیعی، اکولوژیک، مشارکت مردم و .... هم بسیار تاثیرگذار بوده است.

از سال انتهایی دهه 90 و ابتدای قرن جدید، بحث ناترازی در منابع و مصارف، به سطح نگران کننده‌ای رسید، تا جایی که میزان قطعی برق و خاموشی اجباری و در کنار آن افت فشار و قطعی آب، به چندین ساعت در روز و گستره کشور توسعه یافت و به عنوان تنها راهکار مد نظر مدیران ارشد وزارت نیرو، دنبال شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاست‌ها در این بخش دچار تغییراتی شد و با یافتن و اجرایی کردن راهکارهای جدید، فشار بر مردم به ویژه مشترکان خانگی، کاهش محسوسی پیدا کرد و هر سال نیز راهکارهای تازه‌ای به فهرست سال قبل اضافه شد؛ اما همچنان ناترازی به دلیل افزایش سالانه تعداد مشترکان و میزان مصرف، باقی است و قطعا برای رسیدن به تراز مناسب و مطلوب، نیازمند توسعه زیرساخت‌های تامین و البته بهبود و ارتقاء زیرساخت‌های توزیع و تغییر قوانین در هزینه مصرف خواهد بود.

فارس نیز با توجه به گستره جغرافیایی، چند اقلیمی و البته کشاورزی محور بودن این استان، از مناطق پرچالش در بحث تامین و توزیع آب و مصرف برق بوده است. استانی که مشترکان بخش کشاورزی آن با جمعیت حدود 3 درصدی، بالغ بر 40 درصد کل انرژی برق و حدود 90 درصد آب را مصرف می‌کنند و در عین حال بهای اندکی برای این میزان مصرف می‌پردازند.

اهمیت مدیریت مصرف در رفع ناترازی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس، با بیان اینکه طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم شاهد موفقیت در مواجهه با ناترازی‌های تولید و مصرف برق بوده‌ایم، گفت: طی سال‌های 1400 و قبل از آن مردم طی ایام گرم سال و روزانه حداقل یکبار متحمل خاموشی بودند اما این بحث در سال 1401 مدیریت شد و در بخش خانگی به حداقل ممکن رسید.

حمیدرضا کریمی‌فرد با بیان اینکه سالانه بین 7 تا 8 درصد افزایش تعداد مشترکین برق را شاهد هستیم، گفت: امسال وزارت نیرو بالغ بر 180 اقدام را با هدف مواجهه با ناترازی برق طی ایام گرم سال، پیش‌بینی و اجرایی کرده است.

کریمی‌فرد با یادآوری اینکه پیش‌بینی بالاترین میزان مصرف انرژی برق در تابستان امسال طی روزهای 13 تا 20 مرداد ماه حادث شود، گفت: براساس پیش‌بینی و با توجه به زمان اوج گرما و افزایش تعداد مشترکان و دمای هوا، انتظار رسیدن عدد مصرف برق به 77 هزار مگاوات طی 2 هفته یاد شده وجود دارد.

او با اشاره به ابلاغ مصوباتی از سوی هیئت دولت و شورای‌عالی امنیت ملی برای مدیریت مصرف انرژی برق در بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بر پایش روند اجرای این مصوبات توسط دستگاه‌های مختلف اجرایی و مدیریتی تاکید کرد.

کریمی‌فرد با بیان اینکه در فارس از یک میلیون و 50 هزار مشترک، 81 درصد مربوط به بخش خانگی و 2.9 درصد مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: براساس آمار سال گذشته، مشترکان بخش خانگی حدود 40 درصد و مشترکان بخش کشاورزی حدود 39 درصد از کل انرژی را مصرف می‌کنند.

او اعلام کرد که براساس توافق‌های انجام شده مشترکان بخش کشاورزی که روزانه 5 ساعت در مدیریت مصرف برق مشارکت داشته باشند، از مشوق‌هایی نظیر صفر شدن هزینه برق مصرفی برای 19 ساعت بهره‌مند خواهند شد.

کریمی‌فرد همچنین از انعقاد تفاهمنامه‌هایی برای مدیریت مصرف انرژی در بخش صنعتی خبر داد و گفت: براساس برنامه‌های وزارت نیرو، مدیریت مصرف انرژی، صنایع کوچک که بالغ بر 90 درصد کل صنایع فعال فارس از این دست هستند را شامل نمی‌شود.

او ادامه داد: صنایع متوسط براساس برنامه وزارت نیرو، هفته‌ای یک روز در چارچوب توافقنامه مبادله شده ملزم به همکاری در مدیریت مصرف برق هستند و صنایع بزرگ هم برای ماه‌های خرداد و شهریور باید 35 درصد بار مصرفی را طی ساعات 8 صبح الی 24 شب و برای ماه‌های تیر و مرداد هم 55 درصد بارمصرفی را طی 24 ساعت شبانه‌روز، کاهش دهند.

کریمی‌فرد، سیاست‌های مد نظر برای بخش خانگی را تشویقی و ارشادی دانست و گفت: امسال علاوه بر پویش مدیریت مصرف سال گذشته، پویشی با عنوان "با انرژی" نیز راه‌اندازی شده و به مشترکان این امکان داده شده است که با کاهش میزان مصرف برق خود در مقایسه با سال 1400، از جوایز ارزنده‌ای بهره‌مند شوند.

مدیرعامل توزیع برق فارس خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های وزارت نیرو، مشترکان خانگی که بیش از 2.5 برابر الگوی تعیین شده، مصرف کنند، با اخطار مواجه خواهند بود اگر رفتار مصرفی را اصلاح نکنند، مطابق نرخ الگوی مانع زدایی، صورتحساب برای آنان محاسبه و ارسال می‌شود. برای مشترکان خانگی که بیش از 4 برابر الگوی تعیین شده مصرف داشته باشند، سیاست اخطارهای قانونی و قطع برق اعمال می‌شود.

کریمی‌فرد زمان اوج مصرف انرژی برق را شامل 2 بازه زمانی در طول یک روز دانست و گفت: از ساعت 12 تا 18 و 20 تا 23 هر روز، شاهد بیشترین میزان مصرف انرژی برق هستیم و از شهروندان درخواست داریم که در این 2 بازه، نسبت به مدیریت مصرف، اقدام کنند.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب