جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > فارس تنش آبی دارد اما نگران تابستان امسال نیستیم

مدیرعامل آبفای فارس:

فارس تنش آبی دارد اما نگران تابستان امسال نیستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با اذعان بر اینکه این استان به دلایل متعدد منجمله افت سطح سفره‌های زیرزمینی، تداوم خشکسالی، عقب ماندن از میانگین بارش و البته مدیریت نشدن مناسب مصرف، با تنش آبی مواجهه دارد، تصریح کرد که برای تابستان امسال، به همت مدیران و کارکنان مجموعه آبفا، نگرانی برای تامین و توزیع آب مورد نیاز مشترکان وجود نخواهد داشت.

علی شبانی با ارائه توصیفی از وضعیت شبکه توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب در فارس، گفت: شرکت آبفای فارس، مدیریت تامین و توزیع آب در سطح 36 شهرستان، 120 شهر و حدود 2100 روستا را عهده‌دار است.

او با اشاره به وجود 10 هزارکیلومتر خط انتقال، خاطرنشان کرد که در محدوده تحت مدیریت آبفای فارس، 12 شهر و 8 روستا، دارای پروژه جمع‌آوری فاضلاب بوده و 9 تصفیه‌خانه احداث شده یا در حال احداث وجود دارد.

شبانی، به وجود یک میلیون و 100 هزار مشترکت آب و 67 هزار و 570 مشترک فاضلاب زیر نظر آبفای فارس اشاره و اضافه کرد: امسال با هدف تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" شرکت آبفای استان فارس بهترین راهکار را توجه به مدیریت تامین و تقاضا و مصرف می‌داند.

او با یادآوری اینکه در سطح فارس سالانه با رشد حدود 3 درصدی در تعداد مشترکان آب مواجه هستیم، خاطرنشان کرد که با توجه به اثرات تغییرات اقلیمی و تغییر رژیم بارش، کاهش منابع نظیر برف و باران و البته تداوم خشکسالی، تلاش برای کاهش نگرانی‌های تامین و توزیع آب، با قدرت و حساسیت ادامه دارد.

شبانی گفت: بالغ بر 90 درصد از کل نیاز آبی مردم در 36 شهرستان فارس از محل منابع زیرزمینی تامین می‌شود، حال آنکه شاهد افت سطح آب‌های زیرزمینی هستیم به طوریکه در مناطقی از شهرستان جهرم عمق چاه‌ به حدود 650 متر رسیده است.

او با اشاره به شعارهای تعیین شده برای هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، یکی از مهمترین اقدامات را عطف توجه شهروندان به مباحث دینی از یک سو و انجام اقدامات فرهنگی گسترده از سوی دیگر ذکر و اضافه کرد: اگر مردم را به سمتی سوق دهیم که 20 درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند، می‌توانیم 42 میلیارد لیتر آب را صرفه‌جویی کنیم.

شبانی ضمن یادآوری اهمیت همراهی و حمایت رسانه‌ها در زمینه افزایش مشارکت مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: یکی از مباحث مهم مد نظر برای جبران کمبود منابع آب، استفاده از پساب فاضلاب و بازگرداندن آن به چرخه اقتصادی حوزه صنعت، کشاورزی و بخش‌هایی از خدمات است. در این زمینه پروژه‌های مرتبط با جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب با بهره‌گیری از منابع اعتباری بانک توسعه اسلامی در 6 شهر فارس فعال است.

او در مبحث اقتصاد و بهره‌وری آب، گفت: امروز قیمت تمام شده یک مترمکعب آب، 4500 تومان و قیمت عرضه آن به طور میانگین 1500 تومان است، با توجه به اینکه هر شهروند هزینه اندکی برای مصرف آب در سال پرداخت می‌کند و این واقعیت که هزینه تامین تاسیسات و تجهیزات کاهنده مصرف بسیار زیاد است، افراد انگیزه‌های برای تعویض شیرآلات و سایر تجهیزات مرتبط را ندارند.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس اعتقاد دارد که برای درست شدن اقتصاد آب، در کنار اقدامات فرهنگی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و همچنین اصلاح تعرفه‌های مصرف، نیازمند اندیشیدن به ابزارها و راهکارهای حمایتی در تامین و توزیع تجهیزات کاهنده مصرف  هستیم.

او اضافه کرد: هر یک شهروند به ازای هر بار حمام کردن 20 دقیقه‌ای، بالغ بر 360 لیتر آب مصرف می‌کند؛ اگر از شیرهای کاهنده مصرف استفاده و زمان استحمام کم شود بین 50 تا 60 درصد از این میزان کاسته خواهد شد.

شبانی گفت: توجه داشته باشیم که اگر جمعیت 3 میلیون نفری فارس، هفته‌ای یکبار استحمام داشته باشند، در صورت توجه به توصیه‌های ارائه شده برای مدیریت مصرف، می‌توانیم 36 میلیون بطری یک و نیم لیتری آب را در هر هفته صرفه‌جویی کنیم، این یک عدد بسیار بزرگ است.

مدیرعامل آبفای فارس با تاکید براینکه تابستان شرایط تامین آب با فراز و نشیب‌هایی همراه خواهد بود، اطمینان داد که امسال در این استان مشکل چندانی برای تامین نیاز آبی مردم وجود نخواهد داشت، اگرچه امکان مواجهه با افت فشار یا قطعی موقت به دلیل مباحث فنی در تاسیسات شبکه تامین و توزیع، دور از انتظار نیست اما قابل مدیریت است.

شبانی با یادآوری اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، 272 پروژه با 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در فارس اجرایی و تکمیل شده است، ابراز امیدواری کرد که بخشی از 641 پروژه در حال اجرا، تا هفته دولت امسال، آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش رویداد ایران، پیش از این اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده بود که از امسال و با توجه به همزمانی آن با هفته قوه قضائیه، به 23 تا 31 خرداد تغییر کرده است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب