جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) ۷۰ فیلم خارجی درخشان که نباید به هیچ وجه آن ها را از دست دهید

(تصاویر) ۷۰ فیلم خارجی درخشان که نباید به هیچ وجه آن ها را از دست دهید

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما پرداخته‌ایم و آن‌ها را رتبه بندی کرده‌ایم.

انتخاب بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما همیشه یکی از بحث‌های بی‌پایان علاقه‌مندان پرده نقره‌ای به‌شمار می‌رفت و قطعا در آینده نیز به‌شمار خواهد رفت. انتخاب بهترین فیلم های خارجی قطعا کار آسانی نیست و به‌همین‌دلیل در این فهرست باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهیم. در این مقاله فیلم‌هایی قرار گرفته‌اند که جنبه درام آن‌ها نسبت‌به سایر جنبه‌های آن پررنگ‌تر باشند و بتوان آن را خیلی راحت در ژانر درام قرار داد.

فیلم‌های درام سینما فیلم‌هایی هستند که در آن‌ها روایت داستانی اهمیت بسیار بیشتری نسبت‌به المان‌های دیگر دارد. برای مثال بسیاری از فیلم های ابرقهرمانی که در آن‌ها المان‌های اکشن نقش پررنگ‌تری نسبت‌به روایت داستانی دارند یا فیلم‌هایی که مشخصا مربوط به یک ژانر مشخص به جز درام هستند در این مقاله جایی نداشته‌اند.

در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در فهرست بهترین فیلم های خارجی سینما نگاهی کنیم به فیلم‌های تأثیرگذار تاریخ و بهترین فیلم های درام سینما را با یکدیگر رتبه‌بندی کنیم. همچنین در ابتدای مقاله می‌توانید چند مورد از بهترین فیلم های خارجی را نیز مطالعه کنید. پس این شما و این ۷۰ فیلم برتر خارجی تاریخ سینما.

بهترین فیلم های خارجی

۶۹- فیلم خارجی اکشن apollo 10½: a space age childhood

فیلم آپولو ۱۰/۵: کودکی در عصر فضا

    کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • نویسنده: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: گلن پاول، زکری لی‌وای، جک بلک
  • میانگین امتیازات apollo 10½: a space age childhood در imdb: ۷.۲ از ۱۰

در ادامه مقاله به مجموعه‌ای ساخته شده توسط ریچارد لینکلیتر خواهیم پرداخت و مجموعه before را بررسی خواهیم کرد و در سال ۲۰۲۲ نیز بازهم شاهد ساخت اثر ارزشمند دیگری از او هستیم که به‌راحتی یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود. یک فیلم لایو‌اکشن فوق‌العاده زیبا که یکی از لحظات مهم تاریخ بشریت را از دید یک دانش‌آموز روایت می‌کند. فیلم apollo 10½: a space age childhood به تهیه‌کنندگی ریچارد لینکلیتر تولید شد و ازطریق شبکه استریم‌محور نتفلیکس در اختیار کاربران این شبکه قرار گرفت.

داستان فیلم درباره نخستین سفر انسان به ماه در سال ۱۹۶۹ جریان دارد که یکی از لحظات مهم و پیروزمندانه بشریت تلقی می‌شود. لحظه‌ای که از دید یک دانش‌آموز کلاس چهارم که در نزدیکی مقر ناسا زندگی می‌کند، تعریف می‌شود و او را نشان می‌دهد که برای این لحظه در ذهن خودش یک فانتزی کودکانه خلق کرده و خودش را در آن لحظه در ماه تجسم می‌کند. این فیلم روایت‌گر یک لحظه مهم در تاریخ و نمایش‌گر یک فانتزی معصومانه توسط یک کودک است که مانند بسیاری از مردم آن لحظه را از تلویزیون تماشا کرده ولی در ذهنش تصویر دیگری دارد.

۶۷- فیلم خارجی عاشقانه decision to leave

فیلم تصمیم جدایی

    کارگردان: پارک چان ووک
  • نویسنده: پارک چان ووک
  • بازیگران: تانگ وی، پارک هه ایل، لی جونگ هیون، پارک یونگ وو
  • میانگین امتیازات decision to leave در imdb: ۷.۳ از ۱۰

در رتبه دوم بهترین فیلم های خارجی ۲۰۲۲ فیلمی از کشور کره جنوبی قرار گرفته است که پارک چان ووک برای کارگردانی آن در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. فیلم decision to leave که یک فیلم جنایی و عاشقانه است را می‌توانیم دومین اثر برتر این کارگردان پس از فیلم بسیار محبوب oldboy بدانیم. این فیلم در کشور کره جنوبی به تهیه‌کنندگی پارک چان ووک تولید شد و در فروش جهانی خود توانست فروش بسیار خوب ۲۱ میلیون دلاری را تجربه کند. پارک چان ووک به‌طور استادانه‌ای تمام اتفاقات به‌ظاهر روزمره و عادی این فیلم را از نگاهی تازه به مخاطب خود نشان می‌دهد و همین موضوع فیلم تصمیم جدایی را به اثری ارزشمند تبدیل می‌کند.

داستان فیلم درباره زندگی شخصیت هه جون جریان دارد؛ کارآگاهی جوان و کاربلد که از بی‌خوابی رنج می‌برد و زندگی مشترک او هم زندگی آرامی تلقی می‌شود. پس از اینکه پرونده قتل یک مرد شصت ساله به او سپرده می‌شود، زندگی هه جون نیز به‌طور کل دگرگون می‌شود. مردی که از کوه سقوط کرده بود و به‌نظر می‌رسید که کشته شده است. به‌همین‌دلیل و پس از آشنا شدن این کارآگاه با همسر مقتولِ داستان رابطه این دو نفر رفته‌رفته عمیق‌تر می‌شود و زمان زیادی را به یکدیگر سپری می‌کنند.

۶۵- فیلم almost famous

فیلم تقریبا مشهور

    کارگردان: کامرون کرو
  • نویسنده: کامرون کرو
  • بازیگران: پاتریک فوگیپ، بیلی کروداپ، کیت هادسون، فرانسیس مک‌دورمند
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات almost famous در imdb: ۷.۹ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما را با فیلمی آغاز می‌کنیم که در دسته فیلم‌های درام بیوگرافی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. فیلم almost famous با حضور بازیگرانی همچون پاتریک فوگیپ، کیت هادسون و جیسون لی و همچنین برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۲۰ یعنی فرانسیس مک‌دورمند تیم بازیگری بسیار خوبی دارد که جذابیت فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۰۰ به تهیه‌کنندگی کامرون کرو توسط استودیو columbia pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید ولی در گیشه‌های شکست خورد و میزان فروش آن از ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفت.

داستان فیلم تقریبا مشهور درباره پسری دبیرستانی جریان دارد که فرصت ارزشمندی به او داده شده تا درباره یک گروه راک مقاله‌ای جامع در مجله رولینگ استون بنویسد. او برای نوشتن این مقاله باید همراه این گروه راک به یک سفر هیجان‌انگیز برای اجرای کنسرت جدیدشان برود تا بتواند به خوبی جزییات اتفاق‌های درون این گروه را بنویسد. فیلم almost famous پس از اکران توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برنده جایزه اسکار شود و همچنین کیت هادسون و فرانسیس مک دورمند به‌خاطر هنرنمایی خودشان در این فیلم نامزد کسب این جایره در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدند.

۶۳- فیلم in the name of the father

فیلم به نام پدر

    کارگردان: جیم شریدان
  • نویسنده: جیم شریدان
  • بازیگران: دنیل دی‌لوئیس، اما تامسون، پیت پاستویت، جان لینچ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات in the name of the father در imdb: ۸.۱ از ۱۰

امکان ندارد درباره بهترین فیلم های خارجی تاریخ سینما صحبت کنیم و درمیان آن‌ها خبری از فیلم‌های دنیل دی‌لوئیس نباشد. بازیگری که پیدا کردن یک فیلم ضعیف با نقش‌آفرینی او تقریبا کاری محال به‌شمار می‌رود و برای نقش‌آفرینی خود در این فیلم نیز بار دیگر نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد. فیلم in the name of the father در سال ۱۹۹۳ میلادی به تهیه‌کنندگی جیم شریدان و گابریل بیرن توسط استودیو hell’s kitchen films با بودجه‌ای ۱۳ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۶۶ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم به نام پدر درباره افرادی جریان دارد که در کمال بی‌گناهی به انجام بمب‌گذاری و قتل سربازان انگلیسی متهم شده‌اند. درمیان آن‌ها نیز جوانی حضور دارد به نام جری با نقش‌آفرینی استادانه دنیل دی‌لوئیس که مجبور می‌شود اعتراف کند در بمب‌گذاری سال ۱۹۷۵ ارتش ایرلند دست داشته است و به‌همین‌خاطر هم او و هم پدرش دستگیر می‌شوند. بااین‌حال یک وکیل دل‌سوز تلاش می‌کند تا به آن‌ها در این مسیر کمک کند. نقش‌آفرینی دی‌لوئیس در زمان بازپرسی‌هایی که از او صورت می‌گیرد واقعا شگفت‌انگیز است.

۶۱- فیلم lost in translation

فیلم گمشده در ترجمه

    کارگردان: سوفیا کوپولا
  • نویسنده: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، بیل مری، جووانی ریبیسی، آنا فاریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات lost in translation در imdb: ۷.۷ از ۱۰

به یکی از فیلم‌های نسبتا قدیمی اسکارلت جوهانسون رسیدیم، فیلمی که در عین قدیمی بودن بدون شک یکی از بهترین فیلم های اسکارلت جوهانسون نیز به‌شمار می‌رود. فیلم گمشده در ترجمه توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال مراسم جوایز اسکار این جایزه ارزشمند را کسب کند و همچنین در بخش‌های دیگری مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز نامزد کسب این جایزه شده بود. فیلم lost in translation در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی راس کتس و سوفیا کوپولا توسط استودیو american zoetrope با بودجه‌ای بسیار کم معادل با ۴ میلیون دلار تولید شد و فروش بسیار عالی ۱۲۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره یک هنرپیشه آمریکایی به نام باب هریس جریان دارد که دوران پرفروغ خود را پشت سر گذاشته و برای حضور در تبلیغاتی بسیار سودآور در ژاپن به‌سر می‌برد. او پس از ۲۵ سال زندگی مشترک فشارهای زیادی را حس می‌کند و در بحران‌های میانسالی دست‌وپا می‌زند. از طرفی شخصیت شارلوت با نقش‌آفرینی اسکارلت جوهانسون که او هم از آمریکا به ژاپن آمده و در هتل محل اقامت باب ساکن است به‌همراه همسرِ عکاس خود در ژاپن حضور دارد و او هم درباره ازدواج و مسائل زندگی شخصی خود دچار تردیدهایی شده است. روند اصلی داستان از ملاقات این ۲ شروع می‌شود ولی داستان مانند کلیشه‌های اینگونه فیلم‌ها پیش نمی‌رود و پیچش‌های داستانی جذابی در ادامه فیلم شکل می‌گیرند.

۵۹- فیلم cinderella man

فیلم مرد سیندرلایی

    کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو، رنی زلوگر، پل جیاماتی، بروس مک‌گیل
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات cinderella man در imdb: ۸ از ۱۰

راسل کرو پس از ایفای نقش در ۲ فیلم برنده جایزه بهترین فیلم سال در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ یکی از بهترین و برجسته‌ترین بازیگران اوایل هزاره جدید به‌شمار می‌رفت که با حضور در فیلم زندگی‌نامه‌ای مرد سیندرلایی باز هم به همه نشان داد که چه استعداد بالایی در به تصویر کشیدن نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد.

نقش‌هایی که او در آن چهار پنج سال ایفا کرد واقعا از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشتند و راسل کرو به زیبایی هرچه تمام‌تر در آن نقش‌ها بازی کرد. فیلم cinderella man در سال ۲۰۰۵ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو universal pictures با بودجه‌ای ۸۸ میلیون دلاری تولید و فروش نه‌چندان خوب ۱۱۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان بسیار زیبا و تأثیرگذار این فیلم درباره جیمز برادوک جریان دارد و روایت‌گر زندگی بسیار پرفرازونشیب او است. برادوک که یک بوکسور سنگین‌وزن و مدعی قهرمانی جهان به‌شمار می‌رفت پس از شکستگی دست راستش مجبور به ترک کردن حرفه بوکس شد و همین موضوع خانواده آن‌ها را تا مرز فقر برد. تا جایی که برادوک برخی اوقات مجبور به گدایی از افراد ثروتمند می‌شد.

بااین‌حال زندگی بازهم روی خوش خودش را به خانواده آن‌ها نشان داد تا زندگی آن‌ها دوباره جانی دیگر بگیرد. پیچش‌های داستانی این فیلم به‌گونه‌ای هستند که باورد کردن واقعی بودن آن‌ها کمی سخت است. داستانی که قطعا برای علاقه‌مندان داستان‌های واقعی ورزشی بسیار جذاب و البته تأثیرگذار خواهد بود.

۵۷- فیلم philadelphia

فیلم فیلادلفیا

    کارگردان: جاناتان دمی
  • نویسنده: ران نیسوانر
  • بازیگران:‌ تام هنکس، دنزل واشنگتن، آنتونیو باندراس، جیسون رابردز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات philadelphia در imdb: ۷.۷ از ۱۰

به نخستین فیلم تام هنکس در مقاله بهترین فیلم های خارجی سینما رسیدیم؛ بازیگری که نام او را در ادامه مقاله زیاد خواهیم شنید. تام هنکس درکنار دنزل واشنگتن تیم بازیگری فوق‌العاده‌ای را در این شکل می‌دهند و همین موضوع باعث شد تا تام هنکس برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود.

همچنین فیلم philadelphia در بخش‌های دیگری مانند بهترین موسیقی و بهترین فیلم‌نامه اورجینال برنده این جایزه شد. این فیلم در سال ۱۹۹۳ میلادی به تهیه‌کنندگی فیلم philadelphia توسط استودیو clinica estetico با بودجه‌ای ۲۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۲۰۷ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره وکیلی به نام اندرو جریان دارد که در یکی از شرکت‌های حقوقی بزرگ فعالیت می‌کند و پس از اینکه متوجه می‌شود به بیماری ایدز مبتلا شده توسط آن شرکت اخراج می‌شود. او اطمینان دارد که این تصمیم از سوی شرکت غیرقانونی به‌شمار می‌رود ولی هیچ وکیلی حاضر نیست از او دفاع کند تا اینکه تنها یک وکیل نه‌چندان معروف حاضر به دفاع از او می‌شود. داستان فیلم و کش‌وقوس‌های حقوقی مربوط‌به این پرونده داستان این فیلم را شکل می‌دهند که دست روی موضوعی مهم می‌گذارد و مشکل افراد زیادی در دنیا را به‌تصویر می‌کشد.

۵۵- فیلم chungking express

فیلم چانگ‌کینگ اکسپرس

    کارگردان: وونگ کار وای
  • نویسنده: وونگ کار وای
  • بازیگران: بریجیت لین، تونی لیانگ چائو وی، فی وانگ، تاکشی کانشیرو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات chungking express در imdb: ۸ از ۱۰

به نخستین فیلم غیرانگلیسی‌زبان این فهرست رسیدیم؛ فیلم chungking express که در کشور هنک‌کنگ در سال ۱۹۹۴ تولید شد و به جهان نشان داد سینمای هنک‌کنگ غیر از فیلم‌های رزمی پتانسیل بسیار بیشتری را در خود جای داده است. این فیلم در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی چان یی کان تولید شد و به فروشی تقریبا یک میلیون دلاری دست پیدا کرد. اگر به‌دنبال فیلم‌های درام شرقی می‌گردید تماشای فیلم chungking express از دست ندهید.

داستان فیلم به‌طور یکسان دو خط داستانی را دنبال می‌کند که هرکدام از داستان‌ها روایت‌گر زندگی یکی از پلیس‌های کشور هنگ‌کنگ است. در هر دو داستان شاهد روابط عاطفی و زندگی شخصی هرکدام از این پلیس‌ها هستیم که به خوبی درکنار یکدیگر پیش می‌روند و با درام بسیار جذاب فیلم به پایان‌بندی بسیار زیبایی می‌رسند. شخصیت‌پردازی و موسیقی متن این فیلم نیز از نکات مثبت آن به‌شمار می‌روند که بدون شک در حین تماشای فیلم از آن‌ها لذت خواهید برد.

۵۳- فیلم billy elliot

فیلم بیلی الیوت

    کارگردان: استیون دالدری
  • نویسنده: لی هال
  • بازیگران: جیمی بل، استیون منگن، دایانا کنت، آدام کوپر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات billy elliot در imdb: ۷.۷ از ۱۰

فیلم بیلی الیوت از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که پس از تماشا کردن آن برای مدت‌ها داستانش را در ذهنتان مرور خواهید کرد. فیلمی که به زیبایی هرچه تمام‌تر داستانی را به‌تصویر می‌کشد که احتمالا بسیاری از نوجوانان جهان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند علایق خودشان را به هر دلیلی دنبال کنند. فیلم billy elliot در سال ۲۰۰۰ با بودجه‌ای ۵ میلیون دلاری تولید شد و فروشی فوق‌العاده معادل‌با ۱۱۰ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت. این فیلم همچنین در ۱۳ بخش مختلف نامزد کسب جایزه بفتا شد و جیمی بل لقب جوان‌ترین برنده این جایزه در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در تاریخ این جایزه را به خودش اختصاص داد.

داستان فیلم در سال ۱۹۸۴ روایت می‌شود و درباره داستان پسری ۱۱ ساله به نام بیلی الیوت جریان دارد که عاشق رقص است و آرزو دارد به یک رقصنده حرفه‌ای در رشته رقص باله تبدیل شود. او همراه‌با پدر و برادر بزرگ‌تر خودش در یک شهر کوچک زندگی می‌کند که هر دوی آن‌ها از کارگردان معدن هستند و طرز فکر کاملا متفاوتی نسبت‌به بیلی دارند. به‌همین‌دلیل بزرگ‌ترین مشکل بیلی الیوت در راه رسیدن به آرزوی خودش همین موضوع و مخالف خانواده‌اش به‌شمار می‌رود که در سنین پایین باید با آن‌ها روبه‌رو شود. مشکلی که بدون شک بسیاری از نوجوان‌های دنیا و حتی خود ما هم آن را تجربه کرده‌ایم.

۵۱- فیلم the third man

فیلم مرد سوم

    کارگردان: کارول رید
  • نویسنده: گراهام گرین
  • بازیگران: جوزف کاتن، آلیدا والی، اورسن ولز، کارل اشتپانک
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۴۹ میلادی
  • میانگین امتیازات فیلم the third man در imdb: ۸.۱ از ۱۰

به یکی از قدیمی‌ترین فیلم های این مقاله رسیدیم. داستان فیلم مرد سوم در بازه زمانی پس از جنگ جهانی دوم جریان دارد و روایت‌گر زندگی هالی مارتینز یکی از نویسنده‌های نسبتا سرشناس رمان‌های عامه‌پسند وسترن در آمریکا است. او تصمیم می‌گیرد برای ملاقات با دوست قدیمی خود یعنی هری لایم به شهر وین برود ولی متوجه می‌شود دوست او در همان روز در یک تصادف کشته شده است ولی حضور دو افسر انگلیسی در مراسم خاکسپاری هری این جرقه را روشن می‌کند که شاید مرگ او تنها یک تصادف نبوده و همین موضوع و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب بعدی آن به روند اصلی داستان فیلم بدل می‌گردند.

فیلم مرد سوم پس از اکران به‌خاطر داستان جدید و بسیار هیجان‌انگیز خود مورد استقبال بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت و توانست نقدهای مثبت زیادی دریافت کند. این فیلم همچنین جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌برداری سیاه و سفید را به خودش اختصاص داد. فیلم the third man در سال ۱۹۴۹ میلادی به تهیه‌کنندگی کارول رید توسط استودیو london films با بودجه‌ای نامشخص تولید شد و در باجه نیز فروش خوبی را تجربه نکرد. بااین‌حال پس از تماشای این فیلم مطمئن خواهید بود که یکی از بهترین فیلم های درام معمایی سینما را تماشا کرده‌اید.

۴۹- فیلم dead poets society

فیلم انجمن شاعران مُرده

    کارگردان: پیتر ویر
  • نویسنده: تام شولمن
  • بازیگران: رابین ویلیامز، جاش چارلز، رابرت شان لئونارد، ایتن هاک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات dead poets society در imdb: ۸.۱ از ۱۰

فیلم انجمن شاعران مرده به‌قدری روی مخاطب خودش تاثیر می‌گذارد که در حین تماشای آن متوجه گذر وقت نخواهید شد. فیلمی که بدون شک هروقت درباره فیلم‌های درام صحبت کنیم در ذهن ما چشمک می‌زند. این فیلم براساس رمانی با همین نام که توسط تام شولمن بازنویسی شده ساخته شد ولی زودتر از رمان محل اقتباس خود روی پرده سینماها رفت. این فیلم در سال ۱۹۸۹ به تهیه‌کنندگی پال یونگر ویت توسط استودیو touchstone pictures با بودجه‌ای ۱۶ میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه‌ها فروش فوق‌العاده ۲۳۶ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

بدون شک عبارت «!oh captain! my captain» را شنیده‌اید که به یکی از عبارت‌های فراموش‌نشدنی تاریخ سینما تبدیل شده است و در یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های این فیلم حضور دارد. فیلمی که داستانش درباره یک استاد ادبیات انگلیسی به نام جان کیتینگ با هنرنمایی استادانه رابین ویلیامز جریان دارد که با نگاهی متفاوت و دیدگاهی جدید به ادبیات انگلیسی نگاه می‌کند و قصد دارد این دیدگاه جدید را به شاگردان خودش نیز آموزش دهد ولی همیشه زندگی بر وفق مراد او پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشتی سر راه او قرار می‌گیرند.

۴۷- فیلم tokyo story

فیلم داستان توکیو

    کارگردان:‌ یاسوجیرو ازو
  • نویسنده: کوگو نودا
  • بازیگران: چیشو ریو، ستسوکو هارا، کیوکو کاگاوا، سو یامامورا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۳ میلادی
  • میانگین امتیازات tokyo story در imdb: ۸.۲ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های درام قدیمی این فهرست رسیدیم که یکی از معدود فیلم‌های ساخته شده در قاره آسیا به‌شمار می‌رود که در این مقاله حضور دارند. فیلم داستان توکیو به‌قدری شگفت‌انگیز است که از آن به‌عنوان شاهکار ازو یاد می‌شود و نکته بسیار جالب درباره این فیلم این است که در سال ۲۰۱۲ در یک نظرسنجی از کارگردان‌های سینمایی در مجله sight & sound عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را به خودش اختصاص داد. اگر از فیلم‌های شرق آسیا خوشتان می‌آید و به فیلم‌های درام علاقه دارید،‌ تماشای فیلم tokyo story را از دست ندهید.

داستان فیلم درباره پدر و مادر سال‌خورده‌ای جریان دارد که برای ملاقات با فرزندان خود راهی توکیو می‌شوند. در آن تابستان گرم و زمانی‌که به توکیو می‌رسند، فرزندان این دو نفر به‌خاطر مشکلات روزمره توجه چندانی به آن‌ها نمی‌کنند. دراین‌میان تنها همسرِ پسر فوت‌شده آن‌ها به گرمی از آن پدر و مادر مسن استقبال می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا ناراحتی بزرگی برای این دونفر شکل بگیرد. به‌همین‌دلیل مادر آن‌ها در راه برگشت به خانه مریض می‌شود و همین موضوع روند داستانی ادامه فیلم را شکل می‌دهد.

۴۵- فیلم thelma & louise

فیلم سلما و لوییز

    کارگردان:‌ ریدلی اسکات
  • نویسنده: کالی کوری
  • بازیگران: سوزان ساراندون، جینا دیویس، هاروی کایتل، برد پیت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات thelma & louise در imdb: ۷.۵ از ۱۰

فیلم درام جنایی سلما و لوییز همه چیز دارد؛ از کارگردانی فوق‌العاده ریدلی اسکات گرفته تا موسیقی متن شنیدنی هانس زیمر و نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگران برجسته‌ای مانند سوزان ساراندون، جینا دیویس و برد پیتِ جوان.

فیلمی که داستانش رفته رفته اوج می‌گیرد و آرام آرام بیننده را در خودش غرق می‌کند. فیلمی که در مراسم اسکار در ۶ بخش مختلف نامزد کسب این جایزه شده بود و در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی این جایزه را به خودش اختصاص داد. فیلم thelma & louise در سال ۱۹۹۱ میلادی به تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات توسط pathé entertainment با بودجه‌ای ۱۷ میلیون دلاری تولید شد و فروش خوب ۴۶ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم همان‌طور که از اسمش پیدا است درباره ۲ دوست صمیمی به نام‌های سلما و لوییز جریان دارد که برای تعطیلات آخر هفته به کلبه‌ای کوهستانی می‌روند تا چند روز از شلوغی شهر دور شوند. بااین‌حال همه چیز طبق برنامه آن‌ها پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشتی در مسیر آن‌ها قرار می‌گیرند که اشاره به آن‌ها ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان فیلم را برای شما اسپویل کند. اگر فیلم thelma & louise را ندیده‌اید و از فیلم‌های درام و جنایی لذت‌ می‌برید، مطمئنا از تماشای آن ناامید نخواهید شد.

۴۳- فیلم her

فیلم او

    کارگردان: اسپایک جونز
  • نویسنده: اسپایک جونز
  • بازیگران: واکین فینیکس،‌ امی آدامز، رونی مارا، اسکارلت جوهانسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات her در imdb: ۸ از ۱۰

به یکی از بهترین فیلم های درام عاشقانه در این مقاله رسیدیم. رابطه میان انسان و ربات‌ها، کامپیوترها و درکل وسایل ساخت بشر همیشه از سوژه‌های محبوب فیلم‌سازها به‌شمار می‌رفته است. فیلم her به کارگردانی اسپایک جونز پا را یک قدم فراتر گذاشته و با نشان دادن رابطه‌ای عاطفی میان بشر و یک کامپیوتر از آینده‌ای صحبت کرده که شاید خیلی از آن دور نباشیم و حتی شاید به آن رسیده باشیم. موضوعی که افراد یک جامعه را به‌جای برقراری ارتباط با یکدیگر به برقراری ارتباط با یک کامپیوتر یا به عبارتی بهتر با یک سیستم‌عامل سوق می‌دهد.

فیلم her با ظرافت کامل و با هنرنمایی مثال‌زدنی واکین فینیکس به‌قدری زیبا این موضوع را به‌تصویر می‌کشد که گویا قرار نیست شاهد فیلمی علمی تخیلی باشیم و گویا در دل یک داستان کاملا واقعی قدم می‌زنیم.

این فیلم در سال ۲۰۱۳ به تهیه‌کنندگی مگان آلیسون و اسپایک جونز توسط استودیو annapurna pictures با بودجه‌ای ۲۳ میلیون دلاری تولید و توسط برادران وارنر در سراسر جهان اکران شد. بااینکه فروش این فیلم از مرز ۵۰ میلیون دلار فراتر نرفت ولی بدون اغراق علاوه‌بر اینکه یکی از بهترین فیلم های درام عاشقانه سینما است، یکی از بهترین فیلم‌های دهه گذشته و قطعا یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های واکین فینیکس، بازیگر محبوب آمریکایی خواهد بود.

۴۱- فیلم the king’s speech

فیلم سخنرانی پادشاه

    کارگردان: تام هوپر
  • نویسنده: دیوید سیدلر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، مایکل گمبون، هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات the king’s speech در imdb: ۸ از ‍۱۰

فیلم سخنرانی پادشاه یک داستان واقعی را به‌قدری زیبا به تصویر می‌کشد که در هنگام تماشای آن محوش خواهید شد. فیلمی درباره پادشاه بریتانیا یعنی جرج ششم که می‌شود پدر الیزابت دوم، ملکه فعلی بریتانیا. در این فیلم داستان لکنت زبان جورج ششم را خواهیم دید، داستانی که برای او بسیار عذاب‌آور تلقی می‌شد و به هر دری می‌زد تا آن را از بین ببرد.

همسر وی یعنی شخصیت الیزابت پس از ناامیدی از روش‌های ناکارآمد اطرافیان پادشاه، گفتار درمانی استرالیایی با نام لیونل را پیدا کرده و پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا لیونل لوگ کار درمان لکنت پادشاه را آغاز می‌کند.

فعالیت‌هایی که تحت روش‌های نوین و قوانین خاص و سخت‌گیرانه لیونل پیش گرفته می‌شود تا درنهایت پادشاه نیز بتواند سخنرانی‌های بهتری را برای مردمش انجام دهد. فیلم the king’s speech نه‌تنها در بخش بهترین فیلم سال که در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اورجینال توانست برنده جایزه اسکار شود.

این فیلم در سال ۲۰۱۰ به تهیه‌کنندگی یان کنینگ، امیل شرمن و جفری راش توسط استودیو uk film council با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش شگفت‌انگیز ۴۳۰ میلیون دلاری را گیشه‌ها پشت‌سر بگذارد. فیلمی که با درام فوق‌العاده خود می‌تواند فیلمی بسیار ارزشمند به حساب آید.

۳۹- فیلم city of god

فیلم شهر خدا

    کارگردان: فرناندو میرلس
  • نویسنده: پائولو لینز
  • بازیگران: الکساندر رودریگوئز، آلیس براگا، لئوناردو فرمینو، سئو ژاهژی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات city of god در imdb: ۸.۶ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان این مقاله رسیدیم که می‌توان آن را یکی از خاص‌ترین فیلم‌های درام حاضر در این مقاله دانست. فیلم city of god با روایت داستانی واقعی و البته تأثیرگذار جایگاه بسیار خاصی درمیان اهالی سینما پیدا کرده و همیشه از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان تاریخ یاد می‌شود. فیلمی با زبان پرتغالی و محصول کشور برزیل که در سال ۲۰۰۲ با بودجه‌ای تقریبا ۴ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران توانست در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۱ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم شهر خدا به زیباترین شکل ممکن ضرب‌المثل (if you run the beast catches, if you stay the beast eats) را تعریف می‌کند و درباره دو پسر در محله‌های فقیرنشین شهر ریو در برزیل جریان دارد. پسرهایی که سرنوشت‌هایی کاملا متفاوت به یکدیگر پیدا کردند و داستان هرکدام از آن‌ها به زیبایی در این فیلم به نمایش درمی‌آید. فیلم city of god در چهار بخش در مراسم جوایز اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد کسب این جایزه بود که درنهایت دستش از آن‌ها کوتاه ماند.

۳۷- فیلم my left foot

فیلم پای چپ من

    کارگردان: جیم شریدان
  • نویسنده: جیم شریدان
  • بازیگران: دنیل دی لوییس، رنی مک آنالی، برندا فریکر،‌ فیونا شاو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات my left foot در imdb: ۷.۹ از ۱۰

به نخستین فیلم دنیل دی لوییس در این مقاله رسیدیم. فیلمی که توانست نخستین اسکار وی را در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای او به‌همراه داشته باشد. ایفای نقشی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های یک بازیگر در سینما تلقی شود. همچنین برندا فیکر توانست به‌خاطر نقش‌آفرینی زیبایش در این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن این جایزه را به خودش اختصاص دهد.

فیلم my left foot در سال ۱۹۸۹ میلادی به تهیه‌کنندگی نوئل پیرسون توسط استودیو ferndale films با بودجه‌ای ۸۰۰ هزار دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۱۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد. از داستان تأثیرگذار و نقش‌آفرینی‌های مثال‌زدنی فیلم که عبور کنیم می‌توانیم شخصیت‌پردازی شخصیت‌های فیلم را یکی دیگر از نکات مثبت این فیلم درنظر بگیریم.

داستان فیلم روایت‌گر زندگی کریستی براون است. او در خانواده‌ای بزرگ به دنیا آمد ولی متاسفانه مبتلا به فلج مغزی بود. همه او را دوست داشتند، همه از جمله مادرش به او عشق می‌ورزیدند ولی متاسفانه او نه می‌توانست صحبت کند نه می‌توانست راه برود.

تنها کاری که کریستی در زندگی خود قادر به انجام دادن بود، حرکتِ پای چپش تلقی می‌شد و تنها می‌توانست پای چپ خود را تکان دهد. او تسلیم سرنوشتش نشد و نشان داد که باوجود همه این مشکلات باز هم می‌تواند زندگی خوبی را تجربه کند. فیلم پای چپ من از روی رمانی با همین اثر کریستی براون، شخصیت اصلی داستان فیلم نوشته شده که همین موضوع نشان می‌دهد کریستی باوجود این مشکلات بسیار جدی چقدر در زندگی خود موفق بوده است.

۳۵- فیلم gladiator

فیلم گلادیاتور

    کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: دیوید فرانزونی، جان لوگان
  • بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، ریچارد هریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات gladiator در imdb: ۸.۵ از ۱۰

فیلم گلادیاتور به‌قدری داستان قوی و تاثیرگذاری دارد که می‌تواند تا روزها ذهن شما را درگیر خود کند. داستان فیلم که یک داستان افسانه‌ای به‌شمار می‌رود و واقعیت تاریخی ندارد درباره ماکسیموس دسیموس مریدیوس، ژنرال ارتش روم است که نقش او را راسل کرو ایفا می‌کند. او پس از شکست دادن آخرین گروه بربرها نزد امپراتور مارکوس اورلئوس که در بستر بیماری است می‌رود و امپراتور از او می‌خواهد که پس از مرگ او زمام امور کشور را به‌دست بگیرد.

با مرگ امپراتور به‌دست پسر او یعنی کومودوس با بازی واکین فینیکس، کومودوس ادعای امپراتوری می‌کند، همسر و فرزند ماکسیموس رو به‌قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس را صادر می‌کند. ماکسیموس با فرار از مرگ به‌عنوان یک برده و یک جنگجو تمام روزهای عمر خود را با فکر گرفتن انتقام سپری و تنها به یک موضوع می‌اندیشد و آن چیزی نیست جز بازگشت به روم و گرفتن انتقام خانواده خود.

فیلم gladiator از معدود فیلم‌هایی است که در آن می‌توانید طعم واقعی تنفر، خیانت، انتقام و عشق را به‌بهترین شکل ممکن و به‌خوبی با ذره‌ذره وجودتان لمس کنید. به جرات می‌توان گفت پس از هربار تماشای این فیلم با بازی هنرمندانه راسل کرو و واکین فینیکس، موسیقی شاهکار هانس زیمر و درام خارق‌العاده فیلم‌نامه آن، موهای تنتان سیخ خواهد شد.

این فیلم در سال ۲۰۰۰ توسط استودیو رد واگن اینترتینمنت و به‌تهیه‌کنندگی داگلاس ویک، دیوید فرانزونی تهیه و توسط شرکت دریم‌وورکس پیکچرز اکران شد. ساخته ریدلی اسکات توانست به‌فروش ۴۶۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده و بودجه نسبتا سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری خود را به‌خوبی توجیه کند. همچنین فیلم گلادیاتور توانست برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال شود.

۳۳- فیلم talk to her

فیلم با او حرف بزن

    کارگردان: پدرو آلمودوار
  • نویسنده:‌ پدرو آلمودوار
  • بازیگران: خاویر کامارا، لئونور واتلینگ، داریو گراندینتی، جرالدین چاپلین
  • تاریخ اکران:‌ سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات talk to her در imdb: ۷.۹ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم های درام غیرانگلیسی‌زبان این مقاله رسیدیم که یک اقتباس اسپانیای از رومئو و ژولیت اثر به‌یادماندنی شکسپیر به‌شمار می‌رود ولی داستان آن تا حدی با داستان اصلی متفاوت است. با تماشای این فیلم بدون شک از نوع روایت فیلم، استفاده چشم‌نواز از رنگ‌های مختلف و موسیقی زیبای آن لذت خواهید برد. فیلمی که در سال ۲۰۰۲ به تهیه‌کنندگی آگوستین آلمودوار با بودجه‌ای بسیار محدود تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۶۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره دو مرد به نام‌های بنینیو و مارکو جریان دارد که سرنوشت برای آ‌ن‌ها اتفاقی مشابه را رقم می‌زند و نوع برخورد این دو نفر با این اتفاق به داستان اصلی این فیلم بدل می‌گردد. معشوقه‌های بنینیو و مارکو به‌دلیل صدماتی که به آن‌ها وارد شده در کما به سر می‌برند و هر دوی آن‌ها در یک بیمارستان تحت مداوا هستند. در‌میان بنینیو و مارکو که سرنوشتی مشابه با دیگری دارند، رابطه دوستانه‌ای شکل می‌گیرد و تمام این اتفاقات در قالب یک فیلم درام عاشقانه بسیار جذاب تقدیم مخاطب می‌شوند.

۳۱- فیلم 12years a slave

فیلم ۱۲ سال بردگی

    کارگردان: استیو مک‌کویین
  • نویسنده: جان ریدلی
  • بازیگران: چیویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کامبربچ، لوپیتا نیونگو، برد پیت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات 12years a slave در imdb: ۸.۱ از ۱۰

فیلم ۱۲ سال بردگی از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که تقریبا همه موافق آن بودند که علاوه‌بر موضوع خاص خودش جایزه اسکار را به حق کسب کرده است. فیلم‌هایی که با محوریت برده‌داری در سال‌های دور و مشکلات سیاه‌پوست‌های آمریکایی برنده جایزه اسکار می‌شوند معمولا از این دست حواشی دور خود می‌بینند ولی فیلم ۱۲ سال بردگی به‌قدری باکیفیت و با درامی فوق‌العاده ساخته شد که تقریبا اینگونه حواشی درکنار آن جایی نداشتند. این فیلم به تهیه‌کنندگی برد پیت توسط استودیو regency enterprises با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۱۹۰ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

داستان فیلم درباره شخصیت سالومون نورثاب جریان دارد، یک موزیسین سیاه‌پوست که آزادانه به‌همراه خانواده خود در ساراتوگا زندگی می‌کرد ولی یک شب توسط عده‌ای از اوباش آن منطقه مسموم و به‌عنوان یک برده فروخته می‌شود. یک فرد سیاه‌پوست که به‌عنوان برده فروخته شده، مگر می‌تواند ادعای آزادی کند؟

خیر. سالومون بااینکه می‌دانست یک فرد کاملا آزاد است ولی بااین‌حال ۱۲ سال از عمر خود را به‌عنوان یک برده زندگی کرد و در این مدت لحظاتی را پشت‌سر گذاشت که او را برای همیشه تغییر دادند. فیلم ۱۲ سال بردگی در سال ۲۰۱۳ درمیان فیلم‌های بسیار خوبی مانند فیلم the imitation game، فیلم american sniper، فیلم the grand budapest hotel، فیلم selma و فیلم the theory of everything توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کند.

 

۲۹- فیلم the dark knight

فیلم شوالیه تاریکی

    کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، مورگان فریمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات the dark knight در imdb: ۹ از ۱۰

کریستوفر نولان با ساخت سه‌گانه شوالیه تاریکی جریانی جدید را در فیلم‌های ابرقهرمانی پدید آورد؛ جریانی که نشان داد لازم نیست یک فیلم ابرقهرمانی پر از صحنه‌های اکشن وسیع و نبردهای بیش‌ازحد غیر منطقی باشد تا به موفقیت برسد و اگر یک فیلم ابرقهرمانی به واقعیت نزدیک بماند هم می‌تواند موفقیت‌های زیادی کسب کند.

فیلم شوالیه تاریکی که دومین قسمت مجموعه سینمایی بتمنِ کریستوفر نولان به‌شمار می‌رود با بودجه‌ای حدود ۱۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به‌تهیه‌کنندگی اما توماس، چارلز روون و کریستوفر نولان توسط استودیو‌های لجندری پیکچرز، سینکاپی فیلمز و دی‌سی کامیکس تولید و توسط شرکت برادران وانر اکران شد. این فیلم پس از اکران در سراسر جهان به فروش بسیار عالی ۱.۰۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد.

دستان این فیلم درباره رویارویی بتمن با یکی از دشمنان اصلی خود یعنی جوکر جریان دارد. بازی بی‌نظیر و هنرمندانه هیث لجر فقید در نقش جوکر باعث شد تا برای اولین‌بار جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال به بازیگر یک شخصیت منفی تعلق پیدا کند.

درکنار هیث لجر می‌توان به ایفای نقش بسیار خوب بازیگران برجسته‌ای مانند کریستین بیل، مایکل کین، گری الدمن و مورگان فریمن اشاره کرد. داستان این فیلم برخلاف فیلم‌های قدیمی مجموعه سینمایی بتمن، به زندگی حقیقی مردم بسیار نزدیک است و به‌عقیده منتقدان سینمایی همین عامل می‌تواند مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های زیاد این فیلم نسبت‌به سایر فیلم‌های ابرقهرمانی تلقی شود.

۲۷- فیلم manchester by the sea

فیلم منچستر کنار دریا

    کارگردان: کنت لونرگان
  • نویسنده: مت دیمون
  • بازیگران: کیسی افلک، میشل ویلیامز، کایل چندلر، لوکاس هجز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات manchester by the sea در imdb: ۷.۸ از ۱۰

پس از تماشای فیلم manchester by the sea از خودتان خواهید پرسید که آیا تابه‌حال کسی در سینما تااین‌اندازه مشکلات ریز و درشت را تحمل کرده است؟ شخصیت لی چندلر با نقش‌آفرینی مثال‌زدنی کیسی افلک یکی از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که پس از تماشای این فیلم تا مد‌ت‌ها در خاطر شما باقی خواهد ماند.

ساخته کنت لونرگان باور کنید یا خیر با داستان به‌ظاهر ساده خود می‌تواند هر بیننده‌ای را تا مرز افسردگی پیش ببرد. داستانی که زندگی شخصیت لی را به‌تصویر می‌کشد و دست‌وپنجه نرم کردن همیشگی او با مشکلات بسیار سخت زندگی.

مشکلاتی که هرکدام از آن‌ها می‌تواند یک فرد عادی را تا مرز فروپاشی روانی پیش ببرد. فیلم manchester by the sea در سال ۲۰۱۶ میلادی به تهیه‌کنندگی مت دیمون و کیمبرلی استوارت توسط استودیو آمازون با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با ۹ میلیون دلار تولید شد و پس از اکران توانست به فروش بسیار خوب ۸۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

این فیلم پس از گزینه قبلی یعنی فیلم good will hunting یکی دیگر از فیلم های درام این مقاله به‌شمار می‌رود که به نویسندگی مت دیمون ساخته شده است. همچنین کیسی افلک برای نقش‌آفرینی مثال‌زدنی خود در این فیلم برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد.

۲۵- فیلم there will be blood

فیلم خون به پا خواهد شد

    کارگردان: پل توماس اندرسن
  • نویسنده: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: دانیل دی لوییس، پل دانو، کوین جی اکونر، کیران هایندز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات there will be blood در imdb: ۸.۲ از ۱۰

با هربار تماشای دنیل دی‌لوئیس در قاب سینما از خودمان این سؤال را می‌پرسیم که آیا امکان دارد باز هم نقش‌آفرینی دیگری را از این بازیگر برجسته تاریخ سینما تماشا کنیم یا خیر؟ سوالی که بدون شک تمام سینمادوستان برای مثبت شدن جوابش لحظه‌شماری می‌کنند.

دنیل دی‌لوئیس تنها بازیگر سینما به‌شمار می‌رود که توانسته است سه بار برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود؛ رکوردی که باوجود تمام بازیگران بزرگ تاریخ سینما نشان می‌دهد هر سکانسی که از دنیل دی‌لوئیس تماشا می‌کنیم می‌تواند به‌عنوان یک درس بازیگری استفاده شود. فیلم there will be blood به کارگردانی پل توماس اندرسون که دومین اسکار را برای دی‌لوئیس به‌همراه داشت سعی دارد به صنعت نفت آمریکا در اوایل قرن بیستم بپردازد و مشکلات آن زمان را به تصویر بکشد.

این فیلم در سال ۲۰۰۷ با اقتباس از رمانی به نام نفت (oil) به نویسندگی آپتون سینکلر به تهیه‌کنندگی جوآن سلار و پل توماس اندرسون با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۸۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند.

فیلم خون‌ به پا خواهد شد در مراسم اسکار توانست در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین فیلم و صدا نامزد کسب این جایزه شود و تنها در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلم‌برداری این جایزه را به خودش اختصاص داد. ایفای نقش دنیل دی‌لوئیس در این فیلم به‌قدری شگفت‌انگیز است که نه‌تنها در مراسم اسکار که در جشنواره‌های فیلم گلدن‌گلوب و بفتا نیز جایزه بهترین بازیگر مرد سال را توانست کسب کند.

۲۳- فیلم three colors: blue

فیلم سه رنگ: آبی

    کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • نویسنده: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ژولیت بینوش، بنوآ رژان،‌ هلن ونسان، شارلوت وری
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات three colors: blue در imdb: ۷.۹ از ۱۰

می‌توانیم از سه‌گانه three colors به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمای هنری جهان یاد کنیم. کریشتوف کیشلوفسکی با ساخت این سه‌گانه بدون شک تاثیر شگرفی بر پیکره سینمای هنری از خودش برجای گذاشته است. نخستین فیلم این مجموعه با نام three colors: blue در سال ۱۹۹۳ روی پرده سینماها رفت و قسمت‌های دوم و سوم آن تحت عناوین three colors: red و three colors: white در سال ۱۹۹۴ اکران شدند و توانستند تحسین بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به‌دست آورند.

داستان فیلم three colors: blue که نخستین قسمت از این سه‌گانه ارزشمند به‌شمار می‌رود درباره شخصیتی به نام ژولی جریان دارد که در یک تصادف شوهر و فرزندش را از دست می‌دهد و همین موضوع باعث ناراحتی بسیار زیاد او می‌شود تا جاییکه تصمیم می‌گیرد خودش را بکشد ولی توان این کار را هم در خودش پیدا نمی‌کند.

به‌همین‌دلیل عازم پاریس شده تا در این شهر و در یک محیط جدید به‌صورت گمنام زندگی کند. شوهر او آهنگ‌ساز معروفی بود که ژولی با شنیدن آهنگ‌های او در خاطرات گذشته غرق می‌شود. زندگی او در پاریس دست‌خوش اتفاقات و مشکلات ریز و درشت زیادی می‌شود که باید علاوه‌بر ناراحتی موجود در روحیه خود، با آن‌ها نیز مقابله کند.

۲۱- فیلم sunset boulevard

فیلم بلوار سانست

    کارگردان: بیلی وایلدر
  • نویسنده: چارلز براکت
  • بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهم، رابرت اِمت اوکانر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات sunset boulevard در imdb: ۸.۴ از ۱۰

به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های درام سینما رسیدیم؛ فیلم sunset boulevard که در دهه ۵۰ میلادی روی پرده نقره‌ای رفت و هرچه از اکرانش گذشت، ارزش بسیار بالای خودش را بیشتر نشان داد تا جایی که امروزه خیلی راحت از آن به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی چارلز براکت توسط استودیو paramount pictures با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و در سینماها فروشی معادل با ۶ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم بلوار سانست درباره یک فیلم‌نامه نویس به نام جو جریان دارد؛‌ شخصی که مشکلات مالی زیادی دور او را گرفته‌اند و به‌طور مداوم باید از دست افراد مختلف فرار کند تا گیر طلبکارهای خود نیفتد. جو یک روز و زمانی‌که درحال فرار از دست عده‌ای بود به‌طور اتفاقی وارد خانه نورما دزموند ستاره سابق هالیوود شد که هنوز توهم ستاره بودن را در سر خود می‌پروراند. دراین‌میان نورما که فکر می‌کرد هنوز شهرت زیادی دارد علاقه عمیقی به جو پیدا می‌کند و از جو می‌خواهد که پیش او بماند و اینگونه شاید دردسرهای جو نیز کمتر شوند.

۱۹- فیلم the green mile

فیلم جاده سبز

    کارگردان: فرانک دارابونت
  • نویسنده: فرانک دارابونت
  • بازیگران: تام هنکس، دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات the green mile در imdb: ۸.۶ از ۱۰

اگر بهترین نقش‌آفرینی‌های تام هنکس، هنرمند برجسته و محبوب سینما را فهرست کنیم بدون شک نقش‌آفرینی او در فیلم the green mile یکی از جایگاه‌های بالای فهرست را به خود اختصاص خواهد داد. فیلم مسیر سبز با کارگردانی و نویسندگی فرانک دارابونت با اقتباس از داستانی به‌نویسندگی استفن کینگ از آن دسته فیلم‌هایی در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود که تقریبا تمام علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی حداقل یک بار آن را تماشا کرده‌اند.

داستان فیلم درباره زندانیانی جریان دارد که در انتظار رسیدن زمان اعدام خود با زمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حضور بازیگرانی برجسته مانند دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن و بری پپر درکنار تام هنکس ارزش تماشای دوباره و دوباره این اثر را افزایش می‌دهد.

چند سال قبل از ساخت مسیر سبز، فرانک دارابونت با اقتباس از یکی دیگر از داستان‌های استفن کینگ شاهکاری به‌نام the shawshank redemption را تولید کرد که هم‌اکنون در سایت imdb بیشترین امتیاز را در میان تمام فیلم‌های تاریخ دارد.

پس از موفقیت‌های آن فیلم دارابونت این بار با فیلم the green mile بار دیگر نشان داد چه توانایی بالایی در فیلم‌های اقتباسی و به‌خصوص اقتباس از داستان‌های کینگ دارد. مسیر سبز به تهیه‌کنندگی دیوید والدس همراه‌با فرانک دارابونت توسط استودیو castle rock entertainment با بودجه‌ای حدود ۶۰ میلیون دلار تولید و توانست در سراسر جهان به فروش بسیار خوب ۲۹۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

۱۷- فیلم one flew over the cuckoo’s nest

فیلم دیوانه از قفس پرید

    کارگردان: میلوش فورمن
  • نویسنده: لورنس هاوبن، بو گلدمن
  • بازیگران: جک نیکلسون، ویلیام ردفیلد، لوئیز فلچر، ویل سمسون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات one flew over the cuckoo’s nest در imdb: ۸.۷ از ۱۰

اگر اهل فیلم‌های سینمایی به‌خصوص فیلم‌هایی کمی قدیمی‌تر باشید بدون شک حداقل یک بار نام فیلم سینمایی دیوانه از قفس پرید به ترجمه‌ای دیگر پرواز بر فراز آشیانه فاخته را شنیده‌اید و به احتمال زیاد آن را تماشا کرده‌اید. فیلمی در دسته فیلم‌های درام و روانشناختی که با نقش‌آفرینی هنرمندانه جک نیکلسون داستانی بسیار جذاب را به شما نشان می‌دهد.

داستانی که درباره شخصیت رندل پاتریک مک‌مورفی جریان دارد، کسی که به جرم تجاوز دستگیر شده و پس از آن ادعا می‌کند که دچار بیماری روانی شده است و به‌همین‌دلیل برای بررسی وضعیت روحی روانی‌اش او را به تیمارستان ایالتی می‌فرستند. او در این تیمارستان که تحت قوانینی بسیار سخت‌گیرانه اداره می‌شود یک بار با سایر بیماران اقدام به فرار می‌کنند اما اقدام آن‌ها به در بسته می‌خورد.

روند اصلی داستان از همین نقطه آغاز می‌شود و مشکلات و داستان‌های شخصیت اصلی فیلم در این تیمارستان را به تصویر می‌کشد. داستان‌هایی که قطعا با تماشا کردن آن‌ها از فیلم لذت خواهید برد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مایکل داگلاس از روی رمانی با همین نام اثر کن کیسی اقتباس و توسط استودیو fantasy films با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید و اکران شد. فروش ۱۶۵ میلیون دلاری این فیلم در آن زمان یک پیروزی بسیار ارزشمند برای آن و سازندگانش به‌شمار می‌رود. این فیلم علاوه‌بر اینکه جایزه بهترین فیلم سال را در مراسم اسکار کسب کرد به‌راحتی می‌تواند یکی از بهترین فیلم های درام روانشناختی تاریخ سینما لقب بگیرد.

۱۵- فیلم lawrence of arabia

فیلم لورنس عربستان

    کارگردان: دیوید لین
  • نویسنده: رابرت بولت، مایکل ویلسون
  • بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات lawrence of arabia در imdb: ۸.۳ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما رسیدیم. فیلمی که همچنان پس از گذشت تقریبا ۶ دهه از اکرانش درمیان سینمادوستان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنان درمیان فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

فیلمی که درباره فعالیت‌ها و تجربه‌های تی ئی لارنس، افسر پایه ارتش بریتانیا جریان دارد و کارهای مهم وی در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. لارنس به‌دلیل اطلاعات مهم و زیادی که درباره سیاست و ریشه‌های فرهنگی کشورهای خاورمیانه دارد، موظف می‌شود تا درباره ساماندهی قبایل پراکنده عرب تحقیق کند تا بریتانیایی‌ها از کمک اعراب در آن زمان از جنگ‌جهانی اول بهره ببرند.

کتاب seven pillars of wisdom اثر تی ئی لارنس که محل اقتباس اصلی این فیلم تلقی می‌شود داستان‌های این فیلم و در مجموع داستان‌ها و تجربیات وی در آن زمان را بازگو می‌کند. فیلم لورنس عربستان فیلمی درام و حماسی است که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما هیچوقت مانند آن در سینما تکرار نخواهد شد.

این فیلم در بخش‌های مختلفی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد و همچنین پیتر اوتول پس از نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم lawrence of arabia در سال ۱۹۶۲ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو horizon pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۷۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کند.

۱۳- فیلم to kill a mockingbird

فیلم کشتن مرغ مقلد

    کارگردان: رابرت مالیگن
  • نویسنده: هورتون فوت
  • بازیگران: گریگوری پک، مری بدهام، فیلیپ آلفورد، جان مگنا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات to kill a mockingbird در imdb: ۸.۳ از ۱۰

رفته رفته به انتهای مقاله نزدیک می‌شویم و در رتبه سیزدهم بهترین فیلم های خارجی سینما فیلم کشتن مرغ مقلد قرار گرفته که یکی از بهترین فیلم های درام دادگاهی به‌شمار می‌رود. فیلمی که با پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب خود و خط روایی بسیار منحصربه‌فردش مخاطب خود را چنان غرق داستان می‌کند که بیننده متوجه گذران وقت نخواهد نشد. فیلم to kill a mockingbird در سال ۱۹۶۲ میلادی به تهیه‌کنندگی آلن جی پاکولا توسط brentwood productions با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۱۴ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام آتیکاس فینچ جریان دارد؛ وکیلی ساده که در شهر کوچکی یک پرونده مهمی به او سپرده می‌شود تا از مجرم این پرونده دفاع کند. مجرمی سیاه‌پوست به نام تام رابینسون که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما به اتهام تجاوز به یک دختر سفیدپوست دستگیر و به این جرم سنگین متهم می‌شود. آتیکاس فینچ وظیفه‌ای بسیار مهم و البته سخت در دفاع از موکل خود دارد و در این مسیر تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا از او دفاع کند. اگر از فیلم‌هایی مانند ۱۲ مرد خشمگین خوشتان می‌آید، تماشای فیلم کشتن مرغ مقلد نیز می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما تلقی شود.

۱۱- فیلم la strada

فیلم جاده

    کارگردان: فدریکو فلینی
  • نویسنده: فدریکو فلینی
  • بازیگران: آنتونی کویین، جولیتا ماسینا، ریچارد بیسهارت، مارچلا روونا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات la strada در imdb: ۸ از ۱۰

فیلم جاده یا همان لا استرادا با اینکه خیلی راحت یکی از بهترین فیلم های درام تاریخ سینما محسوب می‌شود ولی بااین‌حال درمیان فیلم‌های این فهرست یکی از فیلم‌های نسبتا محجور و ناشناخته به‌شمار می‌رود. فیلمی درام محصول دهه ۵۰ در کشور ایتالیا که پس از اکران رفته‌رفته در تمام جهان سر زبا‌ن‌ها افتاد و در کشورهای دیگر نیز روی پرده سینما رفت. این فیلم به تهیه‌کنندگی دینو دلارنتیس در سال ۱۹۵۴ اکران شد و توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را در مراسم اسکار به خودش اختصاص دهد.

داستان فیلم la strada درباره سفر و ماجراهایی جریان دارد که برای دو شخصیت اصلی آن رخ می‌دهند. یک اجراکننده خیابانی قوی و خشن و یک دختر جوان که از لحاظ روانی پایداری کامل ندارد. معرکه‌گیر حاضر در داستان، این دختر جوان یعنی گلسامینا را از مادرش خریداری کرد تا بتواند دنیا را ببیند و علاوه‌بر این موضوع در اجراهایش خود او را کمک کند. فیلم جاده برای علاقه‌مندان فیلم‌های کلاسیک و به‌خصوص علاقه‌مندان فیلم‌های کلاسیک غیرانگلیسی‌زبان می‌تواند اثری فوق‌العاده جذاب و ارزشمند قلمداد شود.

۹- فیلم chinatown

فیلم محله چینی ها

    کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رابرت تاون
  • بازیگران: جک نیکلسن، فی دانوی، جان هیوستن، جان هیلرمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات chinatown در imdb: ۸.۲ از ۱۰

داستان فیلم کلاسیک محله چینی‌ها درباره یک کارآگاه خصوصی به نام جیک گیس در شهر لس‌آنجلس جریان دارد. کارآگاه گیتس که در کارهای مربوط‌به خیانت‌های زناشویی خبره است توسط یک خانم که خودش را خانم مالوری خطاب می‌کرد استخدام می‌شود تا از خیانت‌های شوهرش پرده بردارد. پس از این موضوع و پخش شدن چند عکس از آقای مالوری مشخص می‌شود که همه این داستان‌ها تنها برای بردن آبروی آقای مالوری انجام شده و آن خانم نسبتی با آقای مالوری ندارد.

یکی از بدشانسی‌های فیلم chinatown همزمانی اکران آن با یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی قسمت دوم پدرخوانده به‌شمار می‌رود که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد به احتمال بسیار زیاد نه‌تنها استقبال بسیار بیشتری از آن می‌شد که در جوایز اسکار نیز می‌توانست در بخش‌های زیادی برنده این جایزه شود. فیلم chinatown در سال ۱۹۷۴ به تهیه‌کنندگی رابرت اوانز توسط استودیو penthouse با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

۷- فیلم taxi driver

فیلم راننده تاکسی

    کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: پل شریدر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۷۶ میلادی
  • میانگین امتیازات taxi driver در imdb: ۸.۲ از ۱۰

اگر هنوز فیلم taxi driver ساخته مارتین اسکورسیزی را تماشا نکرده‌اید همین الان این کار را انجام دهید که تماشا نکردن آن بدون شک یکی از گناهان نابخشودنی برای اهالی سینما تلقی می‌شود. کسانی که این فیلم را دیده‌اند به‌خوبی می‌دانند که تماشای دوباره و دوباره آن چقدر لذت‌بخش است و به‌هیچ‌وجه خسته‌کننده نخواهد بود.

داستان یک راننده تاکسی در شهر نیویورک به نام تراویس بیکل با ایفای نقش ماندگار و فوق‌العاده رابرت دنیرو به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. داستانی که تمام المان‌های لازم برای یک فیلم جذاب و هیجان‌انگیز را در خود دارد و حتما می‌دانید که منبع الهام بسیاری از فیلم‌های مدرن و جدید به‌شمار می‌رود.

فیلم راننده تاکسی که یکی از نخستین همکاری‌های اسکورسیزی و رابرت دنیرو به‌شمار می‌رود در سال ۱۹۷۶ به تهیه‌کنندگی جولیا فیلیپس به‌همراه مایکل فیلیپس با بودجه‌ای بسیار کم و معادل ۱.۸ میلیون دلار ساخته و در تاریخ ۸ فوریه آن سال روی پرده سینماها رفت. نوشتن فیلم‌نامه این فیلم برعهده پل شریدر بود. راننده تاکسی پس از رسیدن به فروش ۲۹ میلیون دلاری سود بسیار خوبی را برای سازندگان آن به‌همراه داشت و باعث شد تا مارتین اسکورسیزی که قبل از این فیلم خیلی معروف نبود به یکی از کارگردان‌های صاحب سبک و شناخته‌شده سینما تبدیل شود.

۵- فیلم seven samurai

فیلم هفت سامورایی

    کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • نویسنده: آکیرا کوروساوا، شینوبو هاشیموتو
  • بازیگران: تاکاشی شیمورا، توشیرو میفونه، کیکو سوشیما، یوکیکو شیمازاکی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات seven samurai در imdb: ۸.۶ از ۱۰

فیلم هفت سامورایی شاهکاری فراموش‌نشدنی از آکیرا کوروساوای افسانه‌ای به‌قدری نکته مثبت دارد که هرگز قادر نخواهیم بود به تمام آن‌ها اشاره کنیم و همیشه چند مورد از نقاط مثبت آن را فراموش خواهیم کرد. داستان فیلم درباره گروهی از کشاورزان است که با استخدام هفت سامورایی قصد دارند تا از خود در مقابل راهزن‌ها محافت کنند. این فیلم که نه‌تنها بهترین فیلم ساخته شده در آسیا لقب می‌گیرد که به‌راحتی یکی از بهترین فیلم های اکشن جهان سینما خواهد بود. بسیاری از اهالی سینما عقیده دارند که اثر کوروساوا سنگ‌بنای فیلم‌های اکشن مدرن قلمداد می‌شود.

seven samurai درباره ارزش ایستادگی انسان‌ها درکنار یکدیگر و حمایت آن‌ها از هم در قالب یک داستان بسیار مهیج و جذاب صحبت می‌کند. کوروساوا برای خلق شخصیت‌های حاضر در این فیلم مدت‌ها وقت صرف کرد تا خصوصیات رفتاری و تمام جزییات شخصیتی آن‌ها را به‌بهترین شکل ممکن تکمیل کند. هر هفت سامورایی حاضر در فیلم براساس سامورایی‌های مهم تاریخ ژاپن خلق شده‌اند؛ این دو موضوع به‌تنهایی نشان می‌دهند که با چه فیلم باکیفیتی طرف هستیم. داستان فیلم در اواخر قرن شانزدهم و در میان شلوغی‌های جنگ داخلی ژاپن جریان دارد و زمانی را نشان می‌دهد که سطح کیفی زندگی مردم عادی بسیار پایین بوده. این فیلم با اینکه به‌صورت سیاه و سفید ساخته شده ولی از بسیاری از فیلم‌های رنگی مدرن جزییات لذت‌بخش بیشتری برای تماشا کردن در خود جای داده است.

۳- فیلم vertigo

فیلم سرگیجه

    کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • نویسنده: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جیمز استوارت، کیم نواک، هنری جونز، تام هلمور
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۸ میلادی
  • میانگین امتیازات vertigo در imdb: ۸.۳ از ۱۰

فیلم vertigo ساخته به یادماندنی هیچکاک از همان تیتراژ ابتدایی خود نشان می‌دهد که مخاطب با فیلمی فوق‌العاده طرف خواهد بود. از قاب‌های فوق‌العاده گرفته تا بازی‌های به یادماندنی و داستان پر از تعلیق. این فیلم متاسفانه مانند بسیاری از آثار شبیه به خودش در زمان اکران مورد لطفی که باید قرار بگیرد قرار نگرفت ولی با گذشت زمان تا همین امروز همیشه درمیان بهترین فیلم‌های تاریخ نامی از آن خواهیم دید. فیلمی پر از لحظات به‌یادماندنی که بدون شک تا مدت‌ها در ذهن شما جا خشک خواهند کرد.

داستان فیلم که با اقتباس از یک رمان فرانسوی به‌نام از میان مردگان اثر بوالو-نارسژاک اقتباس شده درباره کارآگاه جان فرگوسن جریان دارد که پس از فوت همکارش به‌خاطر سقوط از بالای یک پشت‌بام تصمیم گرفت به‌خاطر ترس از ارتفاق و سرگیجه خودش را بازنشسته کند ولی داستان به‌همین‌ سادگی‌ها پیش نمی‌رود. فیلم سرگیجه در سال ۱۹۵۸ به تهیه‌کنندگی آلفرد هیچکاک با بودجه‌ای ۲.۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۷.۵ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

۱- فیلم the godfather

فیلم پدرخوانده

    کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • نویسنده: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات the godfather در imdb: ۹.۲ از ۱۰

به رتبه نخست بهترین فیلم‌های خارجی سینما رسیدیم و همان‌طور که احتمالا حدس می‌زدید فیلم the godfather شاهکاری ساخته فرانسیس فورد کاپولا در این رتبه قرار گرفته است. فیلمی که باور کنید درباره آن صحبت کردن کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود و نمی‌توان تصمیم گرفت از کدام جنبه‌های فوق‌العاده آن باید صحبت کنیم.

فیلمی که با اقتباس از رمانی با همین نام به نویسندگی ماریو پوزو در سال ۱۹۷۲ به تهیه‌کنندگی آلبر اس رودی توسط استودیو paramount pictures با بودجه‌ای ۷ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران در گیشه‌ها فروش شگفت‌انگیز ۲۷۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

محبوبیت وحشتناک و موفقیت‌های این فیلم باعث شدند تا قسمت‌های دوم و سوم آن نیز روی پرده سینماها بروند ولی به عقیده بسیاری از اهالی سینما هیچکدام از آن‌ها کیفیت قسمت نخست را نتوانستند تکرار کنند. این فیلم نقطه عطف و برجسته‌ترین فیلم گانگستری سینما و همچنین از فیلم‌های بسیار تأثیرگذار در تاریخ این صنعت قلمداد می‌شود.

فیلم پدرخوانده به‌قدری در تاریخ سینما فیلم مهمی به‌شمار می‌رود که برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم سال خیلی دست‌آورد مهمی برای آن به حساب نمی‌آید. فیلمی که می‌توان در آن از نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگرانی مانند مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان و رابرت دووال نهایت لذت را برد.

منبع: زومجی

منبع: faradeed-192482

برچسب ها
نسخه اصل مطلب