جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (عکس) «تابوت پرنده»؛ پرتولیدترین بمب افکن تاریخ

(عکس) «تابوت پرنده»؛ پرتولیدترین بمب افکن تاریخ

بیش از ۱۸،۰۰۰ فروند از بمب افکن B-۲۴ Liberator بین سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۵ تولید شد. حداقل دو نمونه از معدود B-۲۴‌های به جای مانده هنوز قابلیت پرواز دارند.

هواپیما‌های نظامی دوران جنگ جهانی دوم از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین ماشین‌های جنگی بودند. چه جنگنده و رهگیر مطلق و چه یک بمب افکن سنگین، هزاران هواپیما از هر نوع تولید شد.

به گزارش روزیاتو، اما Consolidated B-۲۴ Liberator یکی از این هواپیماهاست که پرتولیدترین بمب افکن سنگین تاریخ است. این هواپیما که توسط کمپانی Consolidated Aircraft مستقر در ایالات متحده طراحی و توسعه یافته بود، اولین پرواز خود را در دسامبر ۱۹۳۹ انجام داد و در سال ۱۹۴۱ وارد خدمت نظامی ایالات متحده شد.

سقف پرواز نسبتاً پایین به موارد ساقط شدن مکرر B-۲۴‌ها افزود. سقف پرواز این هواپیما ۲۸،۰۰۰ فوت (۸،۵۰۰ متر) است که آن را بسیار مستعد ساقط شدن می‌کرد. طبق دایره المعارف بریتانیکا، در نتیجه این مشکل، B-۲۴ بیشتر از دیگر هواپیما‌ها در معرض توپخانه ضد هوایی آلمان قرار می‌گرفت. این موضوع و آسیب پذیری بیشتر B-۲۴ در برابر آسیب‌های جنگی (سیستم سوخت نشتی مشکل خاصی بود) B-۱۷ را به بمب افکن استراتژیک ترجیحی در جبهه اروپا تبدیل کرد. شایان ذکر است که B-۲۴ Liberator به دلیل نیاز مبرم به یک بمب افکن سنگین از سوی ایالات متحده، با عجله طراحی شد. در حالی که نسخه اولیه یک مرحله آزمایش جامع را پشت سر گذاشت، بسیاری از راه حل‌های سریع برای آماده سازی این بمب افکن برای دریافت مجوز و ورود متعاقب به سرویس صورت گرفت.

منبع: fararu-743503

برچسب ها
نسخه اصل مطلب