جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > بهتر است ما تعهداتمان در قبال آژانس را کاهش دهیم؛ هم درجه غنا را بالاببریم و هم از نظر جرمی افزایش بدهیم

بهتر است ما تعهداتمان در قبال آژانس را کاهش دهیم؛ هم درجه غنا را بالاببریم و هم از نظر جرمی افزایش بدهیم

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران گفت: چیز جدیدی اتفاق نیفتاده، ممکن است دوباره مذاکره کنند و خط و نشان برای ما بکشند که بهتر است ما تعهداتمان را کاهش بدهیم ولی ما باید درصد غنی سازیمان را بیشتر کنیم یعنی هم درجه غنا را بالاببریم و هم از نظر جرمی افزایش بدهیم.

یک ماه پیش بود که رافائل گروسی به اصفهان آمد و در نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران شرکت کرد، مدیر کل آژانس انرژی اتمی در این نمایشگاه گفت: به واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقات‌مان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم، ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم افزایی میان ایران و جهان برسیم.

این گفتمان به مذاق رسانه ها و مسئولین ما خوش آمد ولی دیری نپایید بیانیه ای علیه ما صادر شد و همان گروسی که دل ما را خوش کرده بود در وین اعلام کرد که با توجه به فشارهای بین‌المللی که بر ایران از سوی شورای حکام و طرف‌های دیگر برجام وارد می‌آید، ایران در نظر دارد تعهدات بین‌المللی خود را کاهش دهد.

شورای حکام در بیانیه ای اعلام کرده که تهران به پادمان هسته‌ای و تعهدات خود به ارائه گزارش در مورد مسائل باقی‌مانده عمل نکرده است.

از سوی دیگر اگر چه بیش از ۲۰ سال است که جمهوری اسلامی داوطلبانه به پروتکل منع گسترش سلاح های هسته ای پیوسته ولی ظاهرا هنوز نتوانسته اعتماد لازم را به دست آورد.

از این سو برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می گویند نباید غنی سازی را کاهش دهیم و می بایست با همین دست فرمان پیش برویم.

فریدون عباسی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی می گوید صدور بیانیه تازگی ندارد ، ممکن است این بیانیه یکی دو روز اثر گذار باشد ولی دوباره به همان سیستمی که داریم بر می گردد و هیچ اتفاق خاصی برای ما نمی افتد.

وی با اشاره به زماندار بودن جلسات آژانس این بیانیه را در انتخابات جهاردهمین دوره ریاست جمهوری و حتی انتخابات آمریکا بی اثر می داند.

به گزارش خبرآنلاین بخش هایی از گفت وگوی عباسی را در ادامه می خوانید:

 

منبع: etemadonline-662684

برچسب ها
نسخه اصل مطلب