جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصویر) درخت عجیبی که انگار از فیلم «ارباب حلقه‌ها» بیرون آمده است

(تصویر) درخت عجیبی که انگار از فیلم «ارباب حلقه‌ها» بیرون آمده است

یک درخت غول پیکر و عجیب با یک تنۀ دوبخشی که شبیه پاهای در حال قدم زدن است، کاملا شبیه به درخت فیلم «ارباب حلقه‌ها» به نظر می‌رسد. این درخت به تازگی لقب درخت سال نیوزیلند را میان رقبای دیگر به خود اختصاص داده است.

فرادید| درخت راتای شمالی طوری به نظر می‌رسد که انگار در حال گام برداشتن در یک زمین خالی است. این درخت، لقب درخت سال نیوزلند را به خود اختصاص داده است. این گیاه غول‌پیکر، که به طرز شگفت‌انگیزی شبیه شخصیت «ریش‌درختی» در «ارباب حلقه‌ها» است، قرن‌ها قدمت دارد. 

به گزارش فرادید، این درخت عجیب که به آن لقب «درخت قدم‌زن» داده‌اند، چون به نظر می‌رسد در حال قدم زدن در یک مزرعه است، نوعی راتای شمالی (Metrosideros robusta) است؛ یکی از بلندترین گونه‌های درختی گلدار نیوزیلند که می‌تواند تا ۱۰۰۰ سال عمر کند. ریشه‌ها و شاخه‌های بلند و بازو مانند این درخت، آن را شبیه ریش‌درختی کرده است، نژادی خیالی از موجودات درخت‌مانند که از جنگل‌های سرزمین میانه محافظت می‌کنند. 

این درخت به تنهایی وسط یک مرتع بزرگ کنار قبرستانی نزدیک کارامیا در ساحل غربی جزیره جنوبی قرار دارد و حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد؛ تقریباً به اندازه یک ساختمان هفت طبقه. 

درختان راتا شمالی بین نوامبر و ژانویه گل‌های قرمز روشن می‌دهند

درختان راتا شمالی بومی نیوزلند هستند و روزگاری یکی از رایج‌ترین گونه‌ها در جنگل‌های این کشور بودند. با این حال، گستره آن‌ها طی چند دهه گذشته کاهش یافته و طبق گفته شبکه حفاظت از گیاهان نیوزیلند، آن‌ها اکنون به عنوان گونه آسیب‌پذیر ملی فهرست ثبت شدند. 

علاوه بر جنگل‌زدایی، تهدیدهای اصلی برای راتای شمالی، پوسوم‌های متداول دم برسی (Trichosurus vulpecula) هستند که با خوردن برگ‌ها و جویدن ریشه، درختان را از بین می‌برند. 

این درختان به واسطه هیبریدشدگی با درختان نزدیک پوهوتوکاوا (Metrosideros excelsa) تهدید می‌شوند و مستعد ابتلا به زنگ میرتل (Autropuccinia psidii) هستند، یک قارچ بیماری‌زای بومی آمریکای جنوبی که برای نخستین بار سال ۲۰۱۷ در نیوزیلند شناسایی شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-191879

برچسب ها
نسخه اصل مطلب