جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) تکامل و آینده کلاهخودهای جنگی؛ ابزارهای محافظت از سر سربازان چه تغییری کرده اند؟

(تصاویر) تکامل و آینده کلاهخودهای جنگی؛ ابزارهای محافظت از سر سربازان چه تغییری کرده اند؟

برخی از اولین ابزارهای جنگی برای محافظت از سر را می‌توان تا حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد ردیابی کرد که از پوست سخت تمساح ساخته می شد. پس از آن، هر فرهنگ جنگجویی مفهوم خود از کلاهخود جنگی را توسعه می دهد و از فناوری خود برای محافظت از سربازانش به بهترین شکل استفاده می کند.

آکدی ها، یونانی ها، رومی ها و آمریکایی ها چه چیز مشترکی دارند؟ همه آنها کلاهخودهای جنگی دارند که در جنگ به سر می کردند. بهترین سلاح یک جنگجو سر اوست و به همین خاطر به محافظت نیاز دارد.

برخی از اولین ابزارهای جنگی برای محافظت از سر را می‌توان تا حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد ردیابی کرد که از پوست سخت تمساح ساخته می شد. پس از آن، هر فرهنگ جنگجویی مفهوم خود از کلاهخود جنگی را توسعه می دهد و از فناوری خود برای محافظت از سربازانش به بهترین شکل استفاده می کند. 

یونانی ها کلاه کلاسیک قرنتی را برای جنگجویان هوپلیت خود ساختند. این کلاهخودها معمولاً از یک تکه برنز ساخته می‌شدند و می‌توانستند (به میزان زیادی) تیرهای آن زمان را منحرف کنند. این کلاهخودها توانایی دید جنگجویان را محدود می کردند، اما حفاظت از جمجمه مهم تر از میدان دید بود.

تغییرات کلاهخود بعد از جنگ جهانی اول

آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ باعث شد میلیون ها سرباز کلاهخود جنگی به سر کنند. ماهیت این جنگ مستلزم حفاظت بهتر بود. فرانسوی‌ها کلاهخود آدریان و آلمانی‌ها کلاهخود Stahlhelme را داشتند، اما بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها از کلاهخود نمادین M1917 استفاده می کردند که بیشتر به عنوان کلاهخود تامی یا برودی شناخته می‌شد. تامی که از یک تکه فولاد به شکل کاسه سوپ ساخته شده و وزن آن فقط ۶۰۰ گرم بود، فقط از بالا برای سر و جمجمه محافظت ایجاد می کرد.

در جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده از کلاهخود M1 استفاده کرد. این کلاهخود از پوسته بیرونی ساخته شده از فولاد منگنز Hanfield و یک سیستم تعلیق داخلی تشکیل شده بود. این کلاه ۱.۳ کیلوگرم وزن داشت و از سر، دو طرف آن و گردن محافظت می کرد که نسبت به تامی بسیار بهتر بود. M1 خدمات خود را در جنگ ویتنام و در دهه ۱۹۸۰ ادامه داد. مواد کامپوزیت سبک، مانند کولار، که حفاظت بهتری را ارائه می‌دهند، منجر به توسعه سیستم زره پرسنل برای نیروهای زمینی یا کلاهخود PASGT شد.

آینده کلاهخودها

کلاهخودهای جنگی از زمان جنگ جهانی اول بسیار بهبود یافته‌اند، اما قدم بعدی چیست؟ ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ با راه اندازی برنامه الکترونیک کلاهخود و حفاظت از سیستم ارتقاءپذیر نمایش (HEaDS-UP) در پی پاسخگویی به این موضوع بود.

به گفته مدیر محصول سرهنگ کن الگورت، NG-IHPS “یک پلتفرم هدفمند برای ادغام با دستگاه های توانمند ساز کنونی و آینده سرباز است.” این کلاهخود سیستم‌های متعددی از تقویت بصری تا تقویت دید در شب و محافظت شنوایی در اختیار سربازان قرار می‌دهد، در حالی که وزن آن ۴۰ درصد کمتر از ACH است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-191110

برچسب ها
نسخه اصل مطلب