(تصاویر) 20 انیمیشن کوتاه پیکسار که نباید تماشایشان را از دست بدهید
انیمیشنهای کوتاه پیکسار از دوستداشتنیترین تولیدات این کمپانی هستند که قدمتشان به سال ۱۹۸۴ برمیگردد. پیکسار در مجموع ۲۰ فیلم کوتاه رسمی تولید کرده است که بیشتر آنها پیش از انیمیشنهای بلند روی پرده سینماها اکران میشدند. این استودیو اخیرا از این مدل فاصله گرفته است و حالا مجموعه متنوعتری از فیلمهای کوتاه را به جای اکران سینمایی از طریق دیزنی پلاس منتشر میکند. این آثار جدید شامل داستانهای مرتبط با فیلمهای کلاسیک پیکسار و همچنین اسپارکشورتها (انیمیشنهای کوتاه مستقل که توسط پیکسار تولید شدهاند) است که توسط کارمندان پیکسار و با بودجه محدودتر و زمان مشخص تولید میشوند.
آخرین انیمیشن کوتاه رسمی پیکسار «بائو» (Bao) محصول سال ۲۰۱۸ بود که پیش از اکران «شگفتانگیزان 2» (Incredibles 2) در سینماها به نمایش درآمد. بسیاری از طرفداران امیدوارند که پیکسار این سنت را برای پروژههای آیندهاش احیا کند، اما هیچ نشانهای مبنی بر قریبالوقوع بودن این اتفاق وجود ندارد. فیلمهای کوتاه اولیهی پیکسار همگی بر روی کاوش و توسعهی دنیای پویانمایی رایانهای متمرکز بودند، اما آنها به سرعت به داستانهای پیچیدهتری تبدیل شدند که میتوانستند بهشدت خندهدار یا احساسی باشند. در ادامه انیمیشنهای کوتاه پیکسار را از بدترین تا بهترین نام بردیم.
20. ماجراهای آندره و والیبی (The Adventures of André & Wally B)
- محصول: 1987
- کارگردان: جان لستر
- صداپیشهها: –
- امتیاز راتن تومیتوز: 50 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.3 از 10
انیمیشن «رویای قرمز» درست مثل بسیاری از فیلمهای کوتاه اولیهی جان لستر برای پیکسار، بیش از هر چیز یک اثر تجربی در زمینهی انیمیشن است. چند سرنخ وجود دارد که نشان میدهد لستر در حال آزمودن مرزهای تکنولوژی و مهارتهای هنری خود بوده است. «رویای قرمز» شامل صحنههایی از توپبازی، افتادن قطرات باران در گودال آب و سایههایی میشود که همگی بیانگر پیشرفت قابل توجهی نسبت به اولین فیلم کوتاه پیکسار هستند.
در گوشهی تاریک یک مغازهی دوچرخهفروشی، یک تکچرخ به نام قرمز با برچسب تخفیف ۵۰ درصدی رویش خاک میخورد؛ احتمالا به این خاطر که نصف تعداد چرخهای لازم برای یک دوچرخه را دارد! قرمز رویای اجرا با یک دلقک را در سر میپروراند، اما از این خیالپردازی بیدار میشود و با صدایی غمگین دوباره به گوشه خود برمیگردد. این پایانی غمانگیز برای یکی از انیمیشنهای پیکسار است، اما همین پایان احساسی این فیلم کوتاه را نجات میدهد چرا که در غیر این صورت چندان جالب نبود.
18. اسباببازی حلبی (Tin Toy)
- محصول: 2014
- کارگردان: جیمز فورد مورفی
- صداپیشهها: کوانا تورس کاهیلی، نپوآ گرگ، کالین لوی
- امتیاز راتن تومیتوز: 72 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10
«گدازه» یک داستان عاشقانه به قدمت میلیونها سال است. یک جزیرهی آتشفشانی تنها و منزوی آرزو دارد تا بتواند در این اقیانوس پهناور کسی را برای فرار از تنهایی پیدا کند. این انیمیشن کوتاه شامل آهنگی است که توسط کارگردان این انیمیشن جیمز فورد مورفی نوشته شده و حال و هوای جزیرهی بینظیری را به وجود میآورد. اما متاسفانه متن آهنگ به شیرینی ملودی آن نیست. «گدازه» با اطلاعاتی که ارائه میدهد کمی خشک و نصیحتگونه به نظر میرسد. این انیمیشن به جای اینکه به شکلی خلاقانهتر موضوع را به مخاطب نشان دهد، همه چیز را به صورت مستقیم بازگو میکند.
ساختن یک فیلم کوتاه با تنها دو شخصیت که قادر به حرکت نیستند کار دشواری است، اما خلاقانهترین فیلمهای پیکسار استعداد خود را در آسان جلوه دادن کارهای دشوار نشان میدهند. از آنجایی که شخصیتهای «گدازه» بیشتر تحت تاثیر نیروهای زمینگرمایی حرکت میکنند تا انگیزههای خودشان، این انیمیشن فاقد پویایی واقعی است. این یک فیلم خیرهکننده است، بهخصوص در صحنهی افتتاحیه با دو پرنده که بر فراز جزیرهی سرسبز پرواز میکنند، اما داستان به سطح بالای استانداردها نمیرسد.
16. تیم محشر سانجای (Sanjay’s Super Team)
- محصول: 1997
- کارگردان: جان پینکاوا
- صداپیشهها: باب پیترسون
- امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
در دههی 1990 پیکسار به خاطر کار روی پروژههای دیگر از جمله «داستان اسباببازی» از ساخت انیمیشنها کوتاه دست کشید. بنابراین «بازی جری» اولین فیلم کوتاه آنها بعد از هشت سال بود. این همچنین اولین فیلم کوتاه پیکسار بود که پیش از یک انیمیشن بلند در سینماها اکران میشد و سنتی دوستداشتنی را پایهگذاری کرد که هنوز هم پابرجا است. در «بازی جری» از یک شخصیت اصلی انسان استفاده شده و تیم پیکسار سخت تلاش کرد تا پوست و لباسهای جری به اندازهی کافی واقعگرایانه به نظر برسند.
«بازی جری» داستان پیرمردی است که در پارک با خودش شطرنج بازی میکند. او برای هر حرکت بلند میشود و در طرف دیگر صفحه مینشیند و در این بین، کاملا شخصیت دیگری به خود میگیرد. گرچه جری شخصیت اصلی (و در عین حال رقیب) جذابی است، اما در تنهایی او غم پنهانی نهفته است. در پایان فیلم دوربین عقب میکشد تا تاکید کند او کاملا تنهاست و برای گذراندن وقت با خودش بازی میکند.
14. چراغ مطالعهی کوچک (Luxo Jr)
- محصول: 2004
- کارگردان: باد لاکی
- صداپیشهها: باد لاکی، جرارد رینالدی، راجر
- امتیاز راتن تومیتوز: 66 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10
پیش از «باندین» هیچیک از انیمیشنهای کوتاه پیکسار دیالوگ نداشتند و همهی آنها برای خنداندن مخاطب ساخته شده بودند. «باندین» هم لحظات طنزی دارد، بهخصوص با حرکات ناشیانهی گوسفند، اما تمرکز اصلی آن بر رساندن پیامی خوشبینانه دربارهی پذیرفتن فراز و نشیبهای زندگی و حفظ روحیهی مثبت است. شخصیت خرگوش نقش راهنمای خردمند گوسفند را بر عهده دارد.
نویسنده و کارگردان اثر، باد لاکی، همچنین یک موسیقی محلی را برای «باندین» انتخاب کرد. این یک آهنگ شیرین است، اگرچه گاهی اوقات از مرز بین بامزه و لوس بودن میگذرد. البته بخش قابل اغماض «باندین» همین اشتباهات کوچک است، زیرا این فیلم کوتاه سرشار از جلوههای بصری دلنشین است؛ از حرکاتی که یادآور باله یا اپرا است تا مجموعهای از موجودات جذاب که رقص بره را تماشا میکنند.
12. نیمهابری (Partly Cloudy)
- محصول: 2011
- کارگردان: انریکو کازاروزا
- صداپیشهها: کریستا شفلر، تونی فوچیله، فیل شریدان
- امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10
پیکسار از زمان موفقیت «وال ای» (Wall-E) برای بازگشت به ژانر علمی-تخیلی تلاش کرده است و به نظر میرسد «ماه» تلاشی دیگر برای انجام کاری نو در این ژانر باشد. این داستانِ گذار از کودکی به بزرگسالی، با عناصری از جادو و فانتزی همراه است. پسری جوان تحت راهنمایی پدر و پدربزرگش، ستارگان درخشان را از سطح ماه جارو میکند. به طور واضح، رابطهی این دو مرد پر از کشمکش است و در نهایت این پسر است که آنها را به هم نزدیک میکند.
«ماه» بهترین نمونهی طراحی ساده و جذاب شخصیتهای پیکسار را به نمایش میگذارد. پدر، مردی تنومند با ماهیچههای قوی است، بنابراین طبیعی است که از یک جارو با برسهای پرپشت استفاده میکند. پدربزرگ ریش بلند و پرپشتی دارد و به همین ترتیب از جارویی گردتر استفاده میکند. این شخصیتها با غرغرهای زیر و بم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. در دیگر انیمیشنهای کوتاه پیکسار صدا به شکلی خلاقانهتری به کار گرفته میشود. به نظر میرسد کمبود دیالوگ در «ماه» یک قانون است که فیلمسازان با اکراه آن را پذیرفتهاند و احتمالا اگر این اثر توسط هر شرکت دیگری ساخته میشد حتما چند دیالوگ کوتاه هم داشت.
10. ربودهشده (Lifted)
- محصول: 2013
- کارگردان: ساشکا آنسلد
- صداپیشهها: –
- امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10
«چتر آبی» یکی از انیمیشنهای کوتاه و فوقالعاده احساسی پیکسار است. لحظات کمدی زیادی در آن وجود ندارد، اما داستان عاشقانهی این اثر همچنان با پایانی خوش که از پیکسار انتظار میرود دلنشین است. تنها پیکسار میتوانست رابطهای عاشقانه بین دو چتر را اینقدر زیبا به تصویر بکشد. به طرز عجیبی «چتر آبی» بدون آنکه بیش از حد تکراری باشد، احساسی واقعی را منتقل میکند. انیمیشن «چتر آبی» در حالی که مردم را با لباسهای خاکستری نشان میدهد که در خیابانهای بارانزدهی شهر نیویورک قدم میزنند، به چترها و انزوای شهر نیویورک هم میپردازد.
وقتی «چتر آبی» را با برخی از اولین آثار پیکسار مقایسه میکنیم متوجه پیشرفت قابل توجه این شرکت میشویم. شهر به طرز شگفتانگیزی واقعگرایانه است تا جایی که به نظر میرسد تنها کار انیمیشنِ انجامشده، نقاشی دیجیتالی دو چهرهی بامزه روی چترها باشد. با این حال چترها تنها اشیا شهر نیستند که جان گرفتهاند چرا که چراغهای راهنمایی، صندوقهای پستی و ناودانها هم بدون اینکه انسانها متوجه شوند به هم لبخند میزنند.
8. روز و شب (Day & Night)
- محصول: 2001
- کارگردان: راف اگلستون
- صداپیشهها: –
- امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10
«برای پرندگان» نمونهای از تمام ویژگیهایی است که یک فیلم کوتاه پیکسار را متمایز میکند. این انیمیشن با استفاده از تصاویر و صداهای بامزه، بدون هیچ دیالوگی، داستانی شیرین را روایت میکند. پرندهای بزرگ و دستوپاچلفی که میخواهد با گروهی از پرندگان جنجالی دوست شود، روی سیم لبهی باریکی مینشیند. «برای پرندگان» داستانی دربارهی طرد شدن است، اما به جای سفری احساسی برای پرندهی بزرگ، شامل مقدمهای طنزآلود و یک شوخی پایانی میشود.
اگرچه پیکسار پیشگام انیمیشن سهبعدی است، اما «برای پرندگان» به خاطر ترکیببندی مسطح نماهایش به خوبی کار میکند. تقریبا کل این انیمیشن کوتاه از پرسپکتیوی مستقیم که رو به روی ردیف پرندگان قرار دارد استفاده میکند. این موضوع باعث میشود زمانی که این قانون شکسته میشود و پرندگان کوچک را در حالیکه از ترس به هم چسبیدهاند میبینیم خندهدارتر هم به نظر برسد. «برای پرندگان» تمام اطلاعات خود را به صورت چند قسمتی ارائه میدهد و از این لحاظ شباهتهایی به یک کمیک استریپ دارد.
6. بائو (Bao)
- محصول: 2017
- کارگردان: دیو مولینز
- صداپیشهها: جک برایت، بانی وایلد
- امتیاز راتن تومیتوز: –
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
«لو» نمونهی اوج کار پیکسار در زمینهی کمدی و جلوههای بصری درخشان است. شخصیت اصلی این اثر تودهای از اشیا است که دائما تغییر شکل و حرکت میدهد. «لو» همچنین یکی از شخصیتهای شرور عالی پیکسار یعنی جیجی قلدر را معرفی میکند که سفری احساسی، داستانی غمانگیز در گذشته و مسیری برای رستگاری را در عرض چند دقیقه تجربه میکند. جیجی در ابتدا با دزدیدن اسباببازیها از زمین بازی شروع میکند، اما لو یعنی موجودی که در جعبهی گمشدهها زندگی میکند به او درسی درست و حسابی میدهد.
تعقیب و گریز جیجی و لو، مملو از چرخشها و اتفاقات غیرمنتظره و خلاقانه است، چرا که لو برای اینکه برتری خود را ثابت کند از اشیا بیشتری که دائما به مجموعهی در حال تغییرش اضافه میشوند استفاده میکند. در نهایت لو مجبور میشود به جنبهی احساسی جیجی رجوع کند و این موضوع نشان میدهد که چگونه انیمیشن «لو» با گذر بینقص از طنزی سریع به پایانی دلگرمکننده میرسد. شاید شخصیت لو در پایان دیگر وجود نداشته باشد، اما به هدف خود رسیده و جیجی به آدم بهتری تبدیل شده است.
4. پایپر (Piper)
- محصول: 2003
- کارگردان: جان لستر
- صداپیشهها: –
- امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
نیک یک آدمبرفی بدخلق است که داخل یک گوی برفی گیر افتاده، اما وقتی یک سوقاتی از میامی از راه میرسد و یکی از ساکنانش توجه او را به خودش جلب میکند، تمام زورش را میزند تا از گوی برفی بیرون بیاید. نیک سعی میکند از وسایل مختلفی مانند جک، دستگاه جوش، دینامیت و چندین اختراع دیگر به سبک ویلی کایوت برای فرار استفاده کند، اما همهی آنها به طرز اجتنابناپذیری با شکست مواجه میشوند. شکستهای مکرر نیک یادآور شخصیتهای تام و جری یا سایر کارتونهای کلاسیک است.
«خرت و پرت» اولین انیمیشن کوتاه پیکسار است که تماشای آن قبل از اکران فیلم اصلی در سینما واقعا لذتبخش است. این اثر مفرح و واقعا خندهدار است و شوخیها به زیبایی در دقیقهی پایانی انباشته میشوند، جایی که خوششانسیهای نیک به طور مداوم بین خوب و بد جابهجا میشود. «خرت و پرت» به جای اینکه مانند بسیاری از اولین انیمیشنهای کوتاه پیکسار، مرزهای انیمیشن را جابهجا کند، در محدودهی آن قرار میگیرد. همین موضوع به آن جذابیت ماندگاری میبخشد، بنابراین عجیب نیست که این اثر ۱۴ سال پس از تولید، همراه با «در جستجوی نمو» (Finding Nemo) اکران شد و همچنان جذابیت خود را حفظ کرد.
2. گروه موسیقی تکنفره (One Man Band)
- محصول: 2008
- کارگردان: داگ سوییتلند
- صداپیشهها: داگ سوییتلند
- امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10
«پرستو» داستان یک شعبدهباز با کلاه جادویی واقعی است، اما خرگوشی که او قصد دارد از کلاه بیرون بیاورد چندان همکاری نمیکند. خرگوش درون کلاه که نامش الک آزم است تا زمانی که هویجش را نگیرد اعتصاب میکند و این اختلاف کاری بالا میگیرد تا جایی که پرستو انگشتانش را در پریز برق میکند، نردبانی به کشالهاش میخورد و در مقابل تماشاگران شلوارش از پایش درمیآید. در نهایت آن دو متوجه میشوند که وقتی با هم کار میکنند تیم فوقالعادهای میسازند.
انیمیشن «پرستو» با وجود زمان اجرای پنج دقیقهای، شوخیهای بصری فراوانی را در خود جای داده است و علیرغم اینکه اکثر آنها از یک ایدهی کلی پیروی میکنند، همچنان تازه و تماشاییاند. «پرستو» از کلاه جادویی به روشهای جدید و مبتکرانهتری نسبت به آنچه در ابتدا به نظر میرسد استفاده میکند و پایان باشکوه آن را به پیشدرآمدی عالی برای فیلم بلندی که بعد از آن اکران میشود تبدیل میکند. هیچکدام از دیگر انیمیشنهای کوتاه پیکسار چنین مقدمهی گرم و خوشساختی را ارائه نمیدهد.
منبع: مایکت
منبع: faradeed-191066