جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) شگفت‌انگیزترین و خلاقانه‌ترین استتارها در حیات‌وحش ایران

(تصاویر) شگفت‌انگیزترین و خلاقانه‌ترین استتارها در حیات‌وحش ایران

استتار یکی از شگفت‌انگیزترین و خلاقانه‌ترین تاکتیک‌های بقا در دنیای حیوانات است. از مارهای جعفری که با رنگ‌های زمینی در صخره‌های بیابانی ناپدید می‌شوند تا کاراکال‌های بیابانی که با پوشش بدنی خاکی‌رنگ در محیط خشک استتار می‌کنند؛ حیوانات از این قابلیت برای شکار طعمه و فرار از دست شکارچیان بهره می‌برند.

استتار نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار دفاعی، بلکه به‌عنوان یک تکنیک حمله نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع گونه‌ای فرصت بقا پیدا می‌کند که مهارت‌های استتار و گریزش بالا باشد. هر جانوری که در این دو خلاق نباشد، ژن‌هایش به نسل بعد منتقل نمی‌شود. در ایران برخی گونه‌ها به استتار معروفند.

افعی شاخدار دم عنکبوتی

افعی دم عنکبوتی، با دم خاص خود که شبیه عنکبوت است، پرندگان را فریب داده و شکار می‌کند. فلس‌های پایانی در دم عنکبوت‌ها خلاقیت‌ بی‌نظیر تطبیق هوشمندانه با محیط‌زیست است.

زیستگاه: استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان

وضعیت حفاظتی: نزدیک به تهدید

غذا: پرندگان کوچک

آگامای سر وزقی خاکستری

به هر یک از مارمولک‌های کوچک و دم‌دراز و حشره‌خوار آگاما می‌گویند. البته مارمولک‌ها محدود به خانواده آگاما نمی‌شوند. همه اعضای خانواده آگاماها مهارت بالایی در استتار و فرار دارند. در ایران چندین نوع آگامای استپی، سروزغی، آفتابی، صخره‌ای، خراسانی، قفقازی و... وجود دارد

زیستگاه: بسته به‌گونه در سراسر ایران

وضعیت حفاظتی: به‌دلیل تخریب زیستگاه بسیاری از اعضای خانواده آگاماها در خطر انقراض هستند

غذا: حشرات، عنکبوتیان و مهره‌داران کوچک

مرغ حق اوراسیایی

مرغ حق یکی از انواع جغد در ایران است. ۱۴ گونه جغد در کشور وجود دارد که یکی از دیگری در استتار ماهرترند. مهم‌ترین ویژگی جغدها شاید سکوت بی‌نظیرشان در پرواز شبانه و چشم‌های تیزبین‌شان است که شکار را غافلگیر می‌کنند. رنگ‌ پر جغدهای ایرانی به‌گونه‌ای است که با رنگ تنه درختان و برگ‌ها هماهنگی دارد. خانواده جغدسانان در تنظیم جمعیت جوندگان نقش حیاتی دارند.

وضعیت حفاظتی: کمترین نگرانی

زیستگاه: مناطق نیمه‌بیابانی، نخلستان‌های غرب و مرکز آسیا

غذا: حشرات، انواع مارمولک، عنکبوت و پستانداران کوچک

منبع: همشهری

منبع: faradeed-190945

برچسب ها
نسخه اصل مطلب