جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > برگزاری انتخابات با مشارکت پایین برای هر کشوری فاجعه است؛ برای جمهوری اسلامی فاجعه‌آمیزتر است؛ با مشارکت 30 درصدی سر و ته انتخابات را به هم نیاورند

برگزاری انتخابات با مشارکت پایین برای هر کشوری فاجعه است؛ برای جمهوری اسلامی فاجعه‌آمیزتر است؛ با مشارکت 30 درصدی سر و ته انتخابات را به هم نیاورند

دبیر کل حزب اعتماد ملی گفت: اساسا برگزاری آوردگاه‌های انتخاباتی با مشارکت پایین هرچند برای هر کشوری فاجعه‌آمیز است اما برای جمهوری اسلامی که اصلی‌ترین تکیه‌گاه و پشتوانه‌اش پس از توکل به خدا، حضور و مشارکت مردم است، فاجعه‌آمیزتر است.این نگرانی وجود دارد که مجموعه نظام، انتخاباتی محدود، درون جناحی با کاندیداهایی از یک جناح و یک سلیقه و یک تیم را به صحنه بیاورد.

دورنمای پیش روی صحنه سیاست ایران پس از رخدادهای اخیر و سقوط بالگرد رییس‌جمهور و هیات همراه چه خواهد شد؟ با آغاز فضای انتخابات ریاست‌جمهوری، چه راهبردهایی برای افزایش مشارکت در انتخابات باید درنظر گرفته شود؟ نحوه کنشگری افراد و گروه‌های سیاسی در این فضا چگونه باید باشد؟ این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگری از این دست، این روزها در افکار عمومی ایرانیان موج می‌زند.

الیاس حضرتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و صاحب امتیاز مجموعه رسانه‌ای اعتماد معتقد است مهم‌ترین معادله کشور در شرایط پیش رو بحث انتخابات ریاست‌جمهوری است. او با اشاره به ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، شاکله انقلاب اسلامی و ماهیت جمهوری اسلامی را مشارکت و حضور مردم در بزنگاه‌ها می‌داند.

به اعتقاد حضرتی، نظام حکمرانی کشور در آستانه اتخاذ یک تصمیم مهم و کلیدی قرار دارد و باید میان مشارکت حداقلی اما یک انتخاب مشخص و افزایش مشارکت و ایجاد شور و نشاط در آوردگاه انتخابات یک مسیر را برگزیند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در ایران حدود 30 تا 35درصد از اقشار مختلف تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند و 30درصد از شهروندان هم مبتنی بر نُرم جهانی به ‌طور کلی در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند، می‌گوید: «حدود 30 الی 35درصد از اقشار مختلف مردمی هستند که زمینه‌ساز رونق انتخابات شده و مشارکت را بالا می‌برند. در صورتی که فضا فراهم شود و شورای نگهبان با وسعت دید با روند کلی احراز صلاحیت‌ها برخورد کند، این 35درصد در انتخابات حضور پیدا کرده و میزان مشارکت در انتخابات را بالا می‌برند.»

به گزارش روزنامه اعتماد بخش هایی از گفت و گوی الیاس حضرتی را در ادامه می خوانید:

 

 

منبع: etemadonline-661226

برچسب ها
نسخه اصل مطلب