جستجو
رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > آمینوفیلین برای چیست؛ کاربرد، دوز، نحوه تزریق و قیمت آمپول

آمینوفیلین برای چیست؛ کاربرد، دوز، نحوه تزریق و قیمت آمپول

آمینوفیلین داروی گشاد کننده راه هوایی است.اطلاعاتی از قرص و آمپول آمینوفیلین شامل هشدار و منع مصرف، نحوه تزریق آمپول، قیمت دارو، عوارض و تداخل دارویی رابخوانید.

آمینوفیلین برای درمان مشکلات تنفسی تجویز می شود.در ادامه این مقاله اطلاعات دارویی آمینوفیلین از جمله کاربرد، هشدار و منع مصرف، عوارض و تداخل دارویی آورده ایم و به سوالاتی چون آمپول آمینوفیلین با چه سرمی تزریق میشود؟ پاسخ می دهیم:

معرفی داروی آمینوفیلین

نام علمی(ژنریک)

آمینوفیلین Aminophylline

نام تجاری

Euphyllin, Phyllocontin, Truphylline

نوع

گشاد کننده های برونش و داروهای ضد آسم

اشکال

قرص، آمپول

کاربرد

مشکلات ریه (مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD))- گاهی اوقات برای درمان نارسایی قلبی

گروه سنی

بزرگسالان

دسترسی

با نسخه

تداخل دارویی

داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج (مانند فنی توئین، کاربامازپین)

عوارض مصرف

تشنج، سردرد، اضطراب، مشکلات خواب

آمینوفیلین

آمینوفیلین چیست؟

آمینوفیلین(به انگلیسی Aminophylline) نوعی داروی گشاد کننده راههای هوایی و برونش‌ها و داروهای ضد آسم است که برای درمان تنگی نفس ناگهانی و یا خس خس سینه در افرادی که مبتلا به آسم و یا دیگر مشکلات تنفسی مربوط به راههای هوایی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستند توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

نحوه ای عملکرد داروی آمینوفیلین به این صورت است که راههای هوایی ریه‌ها را گشاد و جریان هوا را در ریه آسان می کند و باعثمی‌شود بیمار راحتتر نفس بکشد.

دوز آمینوفیلین به صورت قرص 100 و 200 میلی گرم، محلول خوراکی با دوز 105 میلی گرم/5 میلی لیتر و  محلول داخل وریدی: mg/mL25 در داروخانه با نام های تجاری آمینودیک، تئولین و آمینوفیلین موجود است.

هشدار مصرف آمینوفیلین

موارد مصرف آمینوفیلین

    درمان علائم مرتبط با شرایطی مانند آسم، برونشیت مزمن و آمفیزم
آمپول آمینوفیلین

 7 نکته درباره نحوه استفاده از آمینوفیلین

  1. قبل از شروع درمان با داروی آمینوفیلین بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. 
  2. دوز و مقدار داروی آمینوفیلین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  3. قرص آمینوفیلین با دوزهای مختلف در داروخانه موجود است. لذا هنگام تهیه دارو دقت کنید که دوز مناسب را خریداری نمایید.
  4. قرص آمینوفیلین را نباید خرد کرد، جوید یا در مایعات حل نمود.
  5. اگر در طول درمان با داروی آمینوفیلین علائمتان بهبود نیافت با پزشک مشورت نمایید.
  6. در مدت درمان با داروی آمینوفیلین به میزان کافی مایعات مصرف کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.
  7.  داروی آمینوفیلین را بیشتر از مقدار تجویز شده بدون مشورت پزشک مصرف نکنید.

مقدار مصرف آمینوفیلین

    مقدار مصرف آمینوفیلین در بزرگسالان: دوز معمول برای بزرگسالان 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم در ساعت است.
  • مقدار مصرف آمینوفیلین در سالمندان/ضعیف/کور ریوی: دوز معمول 0.3 میلی گرم/کیلوگرم در ساعت است.
  • مقدار مصرف آمینوفیلین در نارسایی کبدی یا قلبی: دوز معمول 0.3 میلی گرم بر کیلوگرم در ساعت است.
  • مقدار مصرف آمینوفیلین در بزرگسالان بیش از 60 سال: حداکثر دوز 507 میلی گرم در روز است مگر اینکه سطوح سرمی نیاز به دوز بیشتر را نشان دهد.
آمینوفیلین

 نحوه تزریق آمپول آمینوفیلین

نحوه تزریق آمپول آمینوفیلین وریدی بوده و باید خیلی آهسته داخل ورید (حداقل طی ۲۰ دقیقه) در بیمارستان تزریق شود و این دارو نباید در یک سرنگ با سایر داروها مخلوط شود.

عوارض جانبی آمینوفیلین

این لیست عوارض داروی آمینوفیلین کامل نیست در صورت مشاهده و احساس هر نوع عارضه حتما با پزشک مشورت کنید.

قرص آمینوفیلین

 منع مصرف آمینوفیلین

تداخل دارویی آمینوفیلین

تداخل دارویی آمینوفیلین ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. از جمله داروهایی که با آمینوفیلین تداخل دارند، عبارتند از:

داروی آمینوفیلین ممکن است با برخی آزمایشات پزشکی مانند قند خون، کلسترول، اسید اوریک، آزمایشات تصویربرداری دیپیریدامول-تالیوم تداخل کند و باعث نتایج اشتباه شود. لذا قبل از انجام آزمایش، پزشک معالج را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

آمینوفیلین

مصرف بیش از حد آمینوفیلین

در صورت مصرف بیش از حد آمینوفیلین و مشاهده علائمی چون پریشانی، تهوع، استفراغ مکرر، کم خوابی، تشنگی غیرمعمول، تب، زنگ زدن در گوش، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تشنج، سر در گمی یا تنگی نفس غش و ضعف ، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از دارو آمینوفیلین

اطلاعات تخصصی درباره آمینوفیلین

مکانیسم اثر

آمینوفیلین نمک اتیلن دی آمین تئوفیلین است.
پس از مصرف، تئوفیلین از آمینوفیلین آزاد می شود و تئوفیلین ماهیچه صاف راه های هوایی برونش و رگ های خونی ریوی را شل می کند و پاسخ راه هوایی به هیستامین، متاکولین، آدنوزین و آلرژن را کاهش می دهد.
تئوفیلین به طور رقابتی فسفودی استراز نوع III و نوع IV (PDE) را مهار می‌کند، آنزیمی که مسئول تجزیه AMP حلقوی در سلول‌های ماهیچه صاف است و احتمالاً منجر به اتساع برونش می‌شود.
تئوفیلین همچنین به گیرنده آدنوزین A2B متصل می شود و انقباض برونش با واسطه آدنوزین را مسدود می کند.

تئوفیلین نیروی انقباض عضلات دیافراگم را افزایش می دهد.
به نظر می رسد این عمل به دلیل افزایش جذب کلسیم از طریق یک کانال با واسطه آدنوزین باشد.

فارماکوکینتیک

آمینوفیلین یک برونش گشادکننده است که از تئوفیلین و اتیلن دیامین به نسبت 2:1 تشکیل شده است.


توزیع:تئوفیلین، جزء فعال آمینوفیلین، دارای حجم توزیع تقریباً 0.45 لیتر بر کیلوگرم بر اساس وزن ایده آل بدن است.در چربی بدن ضعیف توزیع می شود.حجم توزیع ممکن است در نوزادان نارس، سیروز کبدی، اسیدمی (تصحیح نشده)، سالمندان و در طول سه ماهه سوم بارداری افزایش یابد.

متابولیسم:تئوفیلین از طریق دمتیلاسیون (CYP 1A2) و هیدروکسیلاسیون (CYP 2E1 و 3A4) در کبد متابولیزه می شود و متابولیت های فعال (کافئین و 3-متیل گزانتین) را تشکیل می دهد.

دفع:تئوفیلین از طریق ادرار دفع می شود و حدود 50 درصد آن به عنوان داروی بدون تغییر در نوزادان و حدود 10 درصد در نوزادان بالای 3 ماه، نوجوانان و بزرگسالان دفع می شود.

حذف نیمه عمر:نیمه عمر تئوفیلین بسیار متغیر است و به سن، عملکرد کبد، عملکرد قلبی، بیماری ریوی و سابقه مصرف سیگار بستگی دارد.
تا یک سالگی به حداکثر مقدار خود می رسد، تا حدود 9 سالگی نسبتاً ثابت می ماند و سپس به آرامی تقریباً 50٪ کاهش می یابد و در حدود 16 سالگی به مقادیر بزرگسالان می رسد.

اتصال به پروتئین:تئوفیلین تقریباً 40 درصد پروتئین دارد که عمدتاً به آلبومین متصل می شود.این در نوزادان (به دلیل درصد بیشتر آلبومین جنین)، سیروز کبدی، اسیدمی (تصحیح نشده)، سالمندان و در طول سه ماهه سوم بارداری کاهش می یابد.

آمینوفیلین

 قیمت آمینوفیلین

نام تجاری
آمپول آمینودیک 250 میلی گرم/10 میلی لیتر 497,500 
آمپول تئولین 250 میلی گرم/10 میلی لیتر
آمپول آمینوفیلین دی پی 250 میلی گرم/10 میلی لیتر

پرسش های متداول

آمپول آمینوفیلین با چه سرمی تزریق میشود؟
آمپول آمینوفیلین با سرم محلول دکستروز 5 ٪ یا NaCl 9/0 درصدبه صورت وریدی تزریق می شود.
آمپول آمینوفیلین برای سنگ کلیه مناسب است؟
خیر


سخن آخر

آمینوفیلین داروی گشاد کننده برونش و داروهای ضد آسم است که برای درمان تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم و یا دیگر مشکلات تنفسی تجویز می شود و با عوارضی چون تشنج، سردرد، اضطراب، مشکلات خواب همراه است و با داروهای چون کاربامازپین و فنی توئین تداخل دارویی دارد.ما در مطلبی به معرفی قرص کاربامازپین ۲۰۰ برای چیست؟ موارد مصرف و عوارض آنو کپسول فنی توئین چیست؟ موارد مصرف و عوارض، تداخل دارو و جایگزین پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید. اگر درباره آمینوفیلین نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایرین به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا