به گزارش اکوایران، معیاری از "تورم بنیادین ایالات متحده" برای اولین بار در طول شش ماه گذشته کاهش یافت، که گامی کوچک در جهت درست برای فدرال رزرو بود که به دنبال زمانی برای کاهش نرخ بهره در سال جاری است.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های دیگر در هفته گذشته، چون خرده فروشی، ساخت خانه‌های جدید و تولید صنعتی نیز کمتر از انتظارات بودند، بطوری که شواهد مبنی بر کاهش تقاضا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تقویت شد. سهام نیز به بالاترین حد خود رسید.

در اقتصاد شماره 2 جهان نیز، دولت شی جین پینگ قوی‌ترین تلاش خود برای نجات بازار بحران زده مسکن را اعلام کرد. بحران مسکن چین میلیون‌ها شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

کاهش تورم هسته در آمریکا

شاخص قیمت مصرف کننده هسته، که قیمت‌های انرژی و غذا را حذف می‌کند، نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش یافت، و به این صورت سه ماه متوالی تورم هسته بالاتر از انتظارات پایان یافت، که سبب نگرانی از بابت تثبیت تورم شده بود. تورم هسته سالانه نیز در ماه آوریل کاهش یافت، به‌طوری که به کمترین میزان خود در طول سه سال گذشته رسید.

برنامه جدید چین برای نجات بازار مسکن

برای نجات بازار بحران زده چین، شی جین پینگ قصد دارد قوانین وام مسکن را کاهش دهد و از دولت‌های محلی خواسته است خانه‌های فروش نرفته را خریدار کنند، چراکه مقامات نگران تاثیر اثر بحران مسکن بر رشد اقتصادی هستند.

نروژ نیز اعلام کرد قصد دارد 1.6 تریلیون دلار از صندوق دارایی دولتی را برای کمک به اقتصاد کشور در میانه تاخیر در کاهش نرخ بهره هزینه کند. دولت این کشور "کسری غیرنفتی ساختاری" خود را برای سال 2024 تا 416 میلیارد کرون (معادل 39 میلیارد دلار) افزایش می‌دهد، این درحالی است که این رقم در ماه اکتبر 410 میلیارد کرون دیده شده بود.