جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مشاغل تبریز را بی‌موزه کردند/ آثار موزه عکاسی را با ماشینِ زباله بردند

مشاغل تبریز را بی‌موزه کردند/ آثار موزه عکاسی را با ماشینِ زباله بردند

مشاغل تبریز را بی‌موزه کردند/ آثار موزه عکاسی را با ماشینِ زباله بردند
روز جهانی موزه، شاید برای برخی از موزه‌های کشور آن هم در دوران کرونایی امروز، تفاوت چندانی با دیگر روزها نداشت، اما این روز برای موزه خصوصی «مشاغل» در آذربایجان پایان کار یک موزه متفاوت شاید در کشور بود.
برخی از پست‌های اینستاگرامی هنرمندان در حوزه‌های مختلف که در طول چهار سال گذشته در سفر به تبریز از «موزه مشاغل» دیدن کرده بودند که حالا پست‌هایی با مضمون تعطیلی این موزه را منتشر کرده‌اند، حکایت دیگری داشت.
موزه‌ای که گویا با حمایت و حتی درخواست شهرداری تبریز و با حضور معاون رییس جمهور در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد اما شهردار بعدی تبریز، حمایت از کسب و کاری که با پیشنهاد زیرمجموعه خودش راه افتاده بود را فراموش کرد و آن شد که همزمان با روز جهانی موزه، موزه مشاغل تعطیل شد.
روند جمع‌اوری موزه مشاغل
جمع‌آوری آثار موزه‌ای ۴۰ سال طول کشید/اسناد کاغذی را موش خورده بود
رضا سرابی اقدم – مجموعه‌دارِ موزه‌ی مشاغل در تبریز – نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ۴۰ سال طول کشید وسایلِ این موزه را جمع‌آوری کنم و چیزی حدود پنج سال برای چیدمان آن زمان گذاشتم، اما این‌روزها نتیجه‌ی تلاش خود را دیدم.
او با اشاره به اقدامی که حدود ۶۵ سال قبل، برادران نخجوانی و برخی از بزرگان شهر تبریز انجام دادند و کتابخانه ملی تبریز را راه‌اندازی کردند، ادامه می‌دهد: بعد از ۵۰ سال خواستم راه برادران نخجوانی را در تبریز ادامه دهم، به همین دلیل تلاش کردم برای مشاغل تبریز و آذربایجان، نخستین و تخصصی‌ترین موزه مشاغل کشور را راه‌اندازی کردم، بدون این‌که ریالی از کسی کمک بگیرم، به همین دلیل هم زیر بدهی افتادم و سال گذشته به زندان افتادم.
وی با بیان این‌که در صورت ادامه‌دار بودن فعالیت موزه، امکان زندان رفتنش وجود داشت، می‌افزاید: مجبور شدم موزه را جمع‌آوری کنم، آثار را به انبارِ امنی انتقال دادم.
این مجموعه‌دار آثار تاریخی، اما از نحوه نگهداری آثار در موزه مشاغل در طول مدت زمان فعالیت آن اعتراض می‌کند و می‌گوید: در چند روز گذشته که به موزه رفتم متوجه شدم که کیسه‌های چای از دوره احمدشاه گندیده بودند، کیسه های حنا از بین رفته بودند و همه‌ی اسناد کاغذی را موش خورده بود، در واقع به آثار و وضعیت نظافت موزه توجهی نمی‌شد. گویا فقط شهرداری تبریز قصد داشت فضایی را به نام خود افتتاح کند، اما در طول چهار سال بعد هیچ قدمی برای حفاظت از آثار موزه‌ای انجام نشد.
در این فیلم که در فضای اینستاگرام نیز منتشر شده، کسی که در حال گرفتن فیلم است با کارگر شهرداری گفت‌وگو می‌کند؛
*از وسایل موزه هستند؟
-بله
*این‌ها را از کجا آورده‌اید؟
-از شهرداری آوردیم
*از موزه‌ی مشاغل و بخش موزه عکاسی؟
-بله
موزه مشاغل قبل از جمع آوری
برچسب ها
نسخه اصل مطلب