جستجو
رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) درخشش بی‌سابقه و حیرت‌انگیز شفق قطبی در شمال اروپا

(تصاویر) درخشش بی‌سابقه و حیرت‌انگیز شفق قطبی در شمال اروپا

شفق قطبی، آسمان شب را با مشاهدات نادر در سراسر بریتانیا، اروپا و نیمکره شمالی روشن کرده است.

فرادید| در خلیج ویتلی در ساحل شمال شرقی، اسکس، کمبریج‌شایر و وُکینگهام در برکشایر، نورهای شمالی مشاهده شده‌اند. این نورها در سافولک، کِنت، هَمپشایِر و لیوِرپول نیز مشاهده شدند. 

به گزارش فرادید، آنطور که گاردین نقل کرده، از ایرلند نیز مشاهداتی گزارش شده است. آنجا سرویس هواشناسی، تصاویری از نورها را بر فراز دوبلین و بالای فرودگاه شانون در شهرستان کلر منتشر کرد. 

نورهای شمالی بر فراز استراوا در جمهوری چک

در نیمکره شمالی، بیشتر این فعالیت در نواری به نام بیضی شفق که عرض‌های جغرافیایی بین ۶۰ تا ۷۵ درجه را پوشش می‌دهد، رخ می‌دهد. وقتی فعالیت قوی باشد، شفق منطقه بیشتری را پوشش می‌دهد، به همین دلیل گاهی‌اوقات شفق در جنوب بیشتر دیده می‌شود. 

در ایالات متحده، سازمان ملی اقیانوسی و جوی نوآ (Noaa) روز جمعه هشدار طوفان شدید ژئومغناطیسی نادری را اعلام کرد. این پیام به اپراتورهای نیروگاه‌ها و فضاپیماهای در مدار هشدار داد تا اقدامات احتیاطی انجام دهند. نوآ خبر داد تا جنوب آلاباما و شمال کالیفرنیا، طوفان می‌تواند نورهای شمالی ایجاد کند. 

شفق شمالی نزدیک Sieversdorf، آلمان

همه اینها بخشی از فعالیت خورشیدی است که با نزدیک شدن خورشید به اوج چرخه ۱۱ ساله خود افزایش می‌یابد. بر پایه به‌روزرسانی نوآ، انتظار می‌رود طوفان به اوج خود برسد، چون دست‌کم هفت خروج جرم از تاج خورشیدی اواخر جمعه یا اوایل روز شنبه به سمت زمین همگرا شده و به سرعت حرکت می‌کنند. اما آژانس می‌گوید طوفان ژئومغناطیسی به احتمال زیاد تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-188290

برچسب ها
نسخه اصل مطلب