جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > 6 «انتقام» برتر تاریخ سینما که نباید از دست بدهید

6 «انتقام» برتر تاریخ سینما که نباید از دست بدهید

در اینجا فهرستی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع «انتقام» را ملاحظه می‌کنید؛ فیلم‌هایی که اغلب با چاشنی صحنه‌های نفس‌گیر اکشن همراه هستند.

فرادید| داستان‌های انتقامی، یک عنصر مشترک در برخی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیز ساخته‌شده تا به امروز هستند. بهترین نمونه‌های این فیلم‌ها، روایت‌های جذابی هستند که شخصیت‌هایشان با یک انگیزه‌ی واحد هدایت می‌شوند: جبران ظلم‌هایی که در حقشان شده است.

به گزارش فرادید؛ این شخصیت‌ها، تحت تاثیر عطش سیری‌ناپذیر برای تلافی، سفری خطرناک را آغاز می‌کنند و در مسیر انتقام، به هیچ طریقی کوتاه نمی‌آیند.

فیلم‌های انتقامی معرفی شده در اینجا از محبوب‌ترین و بهترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند که روایت‌های گیرای آن‌ها اغلب با چاشنی اکشن نفس‌گیر همراه است.

1. بیل را بکش (Kill Bill)

پیش از «بیل را بکش» ساخته‌ی کوئنتین تارانتینو، یک انتقام زنانۀ عالی به نام «بانوی برفی» (1973) وجود داشت؛ در واقع شخصیت اصلی همین فیلم بود که به تارانتینو برای خلق «بیل را بکش» الهام بخشید. این فیلم با کارگردانی توشیا فوجیتا و بازی درخشان میکو کاجی در نقش یوکی کاشیمیا ساخته شده است. یوکی زنی جوان است که با هدف انتقام از قتل خانواده‌اش بزرگ شده است. او از کودکی توسط یک راهب انتقام‌جو آموزش می‌بیند و به یک شمشیرزن ماهر تبدیل می‌شود. یوکی با اشتیاق منتظر زمانی است که برای انجام تنها ماموریت خود، سفری خونین را آغاز کند.

«بانوی برفی» فیلمی پیشگامانه بود. ساختار روایی غیرمعمول آن و ترکیب عناصر درام کلاسیک با خشونت سورئال، این اثر را به سرعت از دیگر فیلم‌های دهه‌ی 70 متمایز کرد. با دیدن بازی کاجی که عزم پولادین و آشفتگی درونی شخصیت را به تصویر می‌کشد، به راحتی می‌توان تأثیر یوکی را بر «براید» فیلم «بیل را بکش» درک کرد. هرچند «بانوی برفی» به اندازه‌ی همتای مدرن خود محبوب نیست، اما قطعاً برای تأثیرگذاری‌اش بر ردۀ خاص فیلم‌های انتقام‌جویی، سزاوار اعتبار و توجه بیشتری است.

3. جان ویک

فیلم «کری» با کارگردانی برایان دی‌پالما و بر اساس رمان سال 1974 استیون کینگ، یک فیلم ترسناک است که تحول شخصیت اصلی را پس از آزار و اذیت همکلاسی‌های بی‌رحم و مادرش، مارگارت وایت (با بازی پایپر لوری) دنبال می‌کند. کری وایت (با بازی سیسی اسپایک)، دختری منزوی و حساس است که زمانی که توسط تامی راس (با بازی ویلیام کت) به یک جشن دعوت می‌شود، با اتفاقی تاریک روبرو می‌شود. این رویداد او را به نقطه فروپاشی می‌رساند اما با آشکار شدن قدرت‌های فراطبیعی کری، اوضاع تغییر می‌کند.

فیلم «کری» شامل برخی از بهترین بازی‌ها در میان تمام اقتباس‌های سینمایی از آثار استیون کینگ است. سیسی اسپایک در نقش شخصیت اصلی قدرتمند فراموش‌نشدنی است و بازی شرورانه‌ی پایپر لوری در نقش مادر متعصب و آزاردهنده‌ی او به همان اندازه قابل ستایش است. «کری» از آن زمان الهام‌بخش بسیاری از تقلیدها و بازسازی‌ها شده است، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند از نسخه اصلی فراتر روند. «کری» همچنان به‌عنوان یک فیلم انتقامی نوجوانانه‌ی به تمام معنا شناخته می‌شود.

5. گلادیاتور (2000)

تنگه وحشت یک تریلر روان‌شناختی مهیج به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است و بازسازی مستقیمی از فیلمی به همین نام در سال ۱۹۶۲ به شمار می‌رود. داستان فیلم حول محور مکس کدی (با بازی رابرت دنیرو)، متجاوز محکوم‌شده‌ای می‌چرخد که به دنبال انتقام از وکیل مدافع سابقش، سام بودن (با بازی نیک نولته) پس از ۱۴ سال زندان است. مکس، وکیل مدافع را به خاطر دفاع ناقص، مسبب سرنوشت خود می‌داند. او شروع به تعقیب کردن سام و خانواده‌اش می‌کند و با ایجاد رعب و وحشت، سام را تحت فشار قرار می‌دهد تا کاری برای او انجام دهد.

«تنگه وحشت» بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های مارتین اسکورسیزی و مسلما از موفق‌ترین همکاری‌های او با دنیرو است. درخشش این فیلم مدیون بازی فوق‌العاده‌ی رابرت دنیرو در نقش مکس کدی تهدیدآمیز و حیله‌گر است. اسکورسیزی استاد ایجاد تعلیق و تنش است و به خوبی می‌داند که چگونه از جنبه‌های روان‌شناختی شخصیت‌هایش برای خلق داستانی میخکوب‌کننده استفاده کند.

منبع: faradeed-188323

برچسب ها
نسخه اصل مطلب