به گزارش اکوایران، ساعت 10 صبح به وقت محلی است و یک قطار فوق سریع ایستگاه جدیدی را که در ساخت آن از شیشه و فولاد استفاده شده، در زمان دقیق ترک می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، این قطار 36 دقیقه بعد، وارد شهر «نُوی‌ساد» در شمال صربستان می‌شود. این نخستین بخش تکمیل‌شده از یک خط آهن به طول 350 کیلومتر است که تا شهر بوداپست مجارستان امتداد پیدا می‌کند.

این مسیر، شبیه به نوعی از مدرنیته اروپایی است که صربستان سال‌ها آرزویش را داشت. با این حال، این خط آهن که توسط چین ساخته شده،‌ نمایان‌گر مسئله‌ای است که بیشتر رنگ‌وبوی سیاسی دارد و آن مسئله این است: پکن در حال کمک به متحول شدن گوشه‌ای از اروپا است، آن هم در زمانی که اکثر کشورهای این قاره، چین را به عنوان یک رقیب استراتژیک می‌بینند.

خط آهنی که شهر بلگراد را به بوداپست متصل می‌کند، پایتخت‌های دو کشوری را به یکدیگر مرتبط کرده که استقبالشان از چین را بیشتر کرده‌اند. این اتفاق باعث شده پکن یک درِ پشتی به قاره‌ای پیدا کند که نسبت به تعاملات و قراردادهایش با دومین اقتصاد بزرگ جهان، دچار دودستگی شده است. هزینه تکمیل خط آهنی که میان صربستان و مجارستان ساخته شده، 2/9 میلیارد دلار برآورد شده و این هزینه‌ در حال افزایش است.

از کارخانه‌های تولید باتری خودروهای الکتریکی در مجارستان تا استخراج مس در صربستان، سرمایه‌گذاری‌های مستقیم چین در دو کشور یادشده از مرز 15 میلیارد دلار عبور کرده و این روند در آینده ادامه خواهد داشت.

خط آهن جدیدِ قطارهای فوق سریع، در سفر این هفته شی‌ جین‌پینگ - رئیس‌جمهور چین - به اروپا، برجسته خواهد شد؛ سفری که در آن شی پس از بازدید از پاریس، وارد بلگراد و بوداپست می‌شود.

مسیر خط آهن از بوداپست به بلگراد

به غیر از بازدید از روسیه، این نخستین سفر شی به اروپا از سال 2019 است. رئیس‌جمهور چین در بیست‌وپنجمین سالگرد بمباران سفارت چین در بلگراد، در این شهر حضور خواهد داشت. محل بمباران سفارت چین در بلگراد به یک مرکز فرهنگی بسیار بزرگ تبدیل شده و پیش از ورود شی، کارگران مشغول تعمیر جاده‌های اطراف آن هستند.

 

محل ساخت یک کارخانه عظیم باتری خودرو در نزدیکی شهر «دبرتسن» مجارستان توسط شرکت چینی کانتمپ، آگوست 2023

نخست‌وزیر مجارستان در مجمع کمربند و جاده که در اکتبر 2023 در پایتخت چین برگزار شد و به عنوان تنها رهبر از اتحادیه اروپا در این اجلاس حضور داشت، اعلام کرد: «بسیاری در این روزها از جدایی اقتصادی و ریسک‌زدایی صحبت می‌کنند که به معنای منزوی کردن اقتصاد اروپا از چین است. آن‌هایی که مانند مجارستان از اتصال کشورها حمایت می‌کنند، با این سیاست مخالف هستند.»

مجارستان خواهان آن است که در زمینه‌های لجستیک، توسعه زیرساخت و گسترش ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، پروژ‌ه‌های ابتکار کمربند و جاده چین را افزایش دهد.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «این خطر وجود دارد که چین نفوذ بسیار بیشتری بر دولت مجارستان - که هم‌اکنون نیز تابع پکن است - به دست آورد.»

ارتباط مجارستان با چین، فراتر از پول رفته است. این کشور اروپایی محل حضور بزرگ‌ترین اقلیت چینی‌ها در منطقه است و تعداد آن‌ها به حدود 20 هزار نفر می‌رسد. خیابان «جِگِنی» در منطقه 10 بوداپست، مملو از مغازه‌ها،‌ فروشگاه‌ها و رستوران‌های متعلق به چینی‌ها است.

نخستین و بزرگ‌ترین موج از اتباع چینی پس از واقعه میدان تیان‌آن‌من این کشور وارد مجارستان شدند، در حالیکه این کشور اروپایی در حال تغییر از کمونیسم به دموکراسی بود. ده‌ها هزار چینی دیگر نیز از طریق برنامه ویزای طلایی مجارستان وارد این کشور شده‌اند.

همچنین چند اقدام بحث‌برانگیز نیز انجام شده است. سه سال پیش، هزاران مجارستانی در اعتراض به استفاده از پول مالیات‌دهندگان برای تأمین مالی پردیس خصوصی دانشگاه فودان چین در بوداپست، اعتراض کردند. مجارستان همچنین به افسران پلیس چین اجازه گشت‌زنی در خیابان‌های این کشور را داده است تا ظاهرا به همتایان مجارستانی در ارتباط با جامعه کمک کنند.

در صربستان نیز ارتباط با چین، فراتر از پول رفته است. چین در زمان همه‌گیری کووید-19 که واکسن‌های سینافورم خود را به صربستان ارسال کرد، توانست در میان شهروندان این کشور یک رضایت عمومی به دست آورد؛ اتفاقی که در مجارستان نیز تکرار شد. پکن به سرمایه‌گذاری 5/5 میلیارد دلاری در صربستان پرداخته که عمده آن در زمینه استخراج مس و یک کارخانه فرآوری فولاد بوده و تأثیرات این سرمایه‌گذاری کاملا مشهود است.

 

ورود کارگران به مجتمع معدنی زیجین صربستان در آگوست

با در نظر گرفتن دور شدن احتمال عضویت صربستان در اتحادیه اروپا، چرخش بلگراد به سوی چین نشان‌دهنده نیاز آن به سرمایه‌گذاری است. پس از آلمان، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری صربستان است و ارزش صادرات و واردات دو کشور طی 2023 در مجموع به 6/2 میلیارد دلار رسید.

با این حال، رئیس‌جمهور صربستان در سال گذشته میلادی اعلام کرد: «توافقات تجاری دوطرفه در زمانی که بلگراد به اتحادیه اروپا بپیوندد، پایان خواهد یافت اما تا آن زمان، ما به دنبال گزینه‌های دیگری هستیم و باید زندگی کنیم.»

راه‌آهن شمال بلگراد نشان می‌دهد این کشور چگونه این کار را انجام می‌دهد: در مسیر شهر نُوی‌ساد، قطار سریع‌السیر از روی پلی عبور می‌کند که با بودجه اتحادیه اروپا بازسازی شده و جایگزین پلی شده است که توسط ناتو در سال 1999 ویران شد.

«بویان استانیچ» - دستیار مدیر تحلیل استراتژیک و داده‌های اتاق بازرگانی صربستان - گفته: «شما می‌توانید با چین همکاری کنید و همچنان استقلال و ارزش‌های اروپایی خود را حفظ کنید.»