جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > صدای خفته «گاوخونی» هنوز به گوش نمی‌رسد / آب‌باریکه‌ای که گوهر کویر را احیا نکرد

صدای خفته «گاوخونی» هنوز به گوش نمی‌رسد / آب‌باریکه‌ای که گوهر کویر را احیا نکرد

صدای خفته «گاوخونی» هنوز به گوش نمی‌رسد / آب‌باریکه‌ای که گوهر کویر را احیا نکرد
افزایش خروجی سد زاینده‌رود از نیمه فروردین امسال که قرار است تا نیمه خردادماه ادامه داشته باشد هرچند موجب رسیدن مجدد آب به تالاب گاوخونی و افزایش تعداد فلامینگوها نسبت به سال گذشته شد، اما احیای کامل این تالاب هنوز محقق نشده است.
 «آب مهم‌ترین چالش استان اصفهان است»؛ این جمله‌ای است که استاندار اصفهان دی ماه سال گذشته و در جریان یکی از نشست‌های خود برای چندمین بار روی آن تأکید کرد و مشابه همین جمله نیز بارها از زبان مسئولان و نمایندگان استان اصفهان شنیده شده است. 
عباس رضایی عدم تأمین حقابه رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را تهدیدی برای حیات آنها دانسته و گفته بود: «وضعیت تالاب گاوخونی موضوعی ملی است و اگر در آن فاجعه زیست‌محیطی اتفاق بیفتد، تبعات آن چندین استان کشور را تهدید می‌کند و تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حیات اصفهان یعنی حیات زاینده‌رود و مرگ زاینده‌رود یعنی نابودی اصفهان با تمدن بسیار کهن.»

این در حالی است که کارشناسان تخصیص ندادن حقابه زیست محیطی را مهم‌ترین علت خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌دانند که در کنار مشکلات مربوط به کل حوضه آبریز زاینده‌رود حیات آن را تهدید می‌‌کند، در صورتی که به استناد قانون و ضوابط تقسیم‌بندی سهمیه‌های آب، اولویت دوم بعد از شرب، تأمین ‌حقابه‌های زیست محیطی است.
کاهش و تغییر نوع بارش در سال‌های اخیر، استمرار خشکسالی‌های طولانی‌مدت، سدسازی و مهار روان آب‌ها در سرشاخه‌هایی که زاینده‌رود منتهی می‌شدند، بارگذاری‌های بیش از حد ظرفیت یک رودخانه و انتقال آب به استان‌های همجوار از دلایل خشکی حوضه آبریز زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌شمار می‌رود.


به گفته وی، خشک شدن تالاب سبب شد پرندگان مهاجر پس از گذراندن سفری طولانی و مواجه شدن با بی‌آبی آن برای طی کردن سرما با دادن تلفات سنگین جان خود را از دست بدهند؛ بنابراین نباید از اهمیت تالاب گاوخونی برای محیط‌ زیست غافل ماند.
از طرف دیگر، این را نباید از نظر دور داشت که به اعتقاد کارشناسان خشک شدن این تالاب می‌تواند آن را به یکی از بسترهای خطرناک تولید گرد و غبارهای سمی و نمکی در شعاع 500 کیلومتری خود در مرکز ایران تبدیل کند.
در حالی که نیاز سالانه تالاب گاوخونی 176 میلیون مترمکعب آب است، در 6 ماهه دوم سال 98 چیزی نزدیک به 41 میلیون مترمکعب آب به تالاب وارد شده است و این یعنی 23 درصد نیاز سالانه تالاب.


تصاویر و فیلم‌هایی که اخیراً از تالاب گاوخونی تهیه شده حکایت از جاری شدن مجدد آب در تالاب و پیشروی آن به کمک وزش شدید باد دارد، اما این حجم آب باز هم تنها تالاب را تر می‌کند و برای احیای آن کافی نیست، چون به گفته مسئولان امر برای احیای این تالاب نیاز است آب در برخی نقاط آن به عمق یک متر جاری شود.
به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد احیای این تالاب بین‌المللی عزم بیشتر مسئولان امر را می‌طلبد؛ همان‌طور که رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در این زمینه به تسنیم گفته بود: «انتظار داشتیم ستاد احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی همانند فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه باشد اما دولت آن‌طور که مدنظر ما بود اقدام نکرد.»
برچسب ها
نسخه اصل مطلب