جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) ۱۰ کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

(تصاویر) ۱۰ کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

برنامه های اختصاصی برای توسعه هلیکوپترهای تهاجمی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. نخستین استقرار قابل توجه توسط آمریکا به سال ۱۹۶۷ با معرفی هلیکوپتر بل ای اچ-۱ کبرا در جنگ ویتنام باز می گردد.

بر اساس گزارش امنیت و دفاع اروپا (ئی اس دی)، در حال حاضر حدود ۳,۰۰۰ هلیکوپتر تهاجمی در بیش از ۷۰ کشور در حال خدمت هستند. با توجه به این که قدرت آتش، سرعت و تحرک بیش از هر زمان دیگری در میدان نبرد حیاتی شده اند، هلیکوپترهای تهاجمی این سه عنصر را بهتر از هر تجهیزات نظامی مرتبط با درگیری زمینی دیگری ترکیب می کنند.

برنامه های اختصاصی برای توسعه هلیکوپترهای تهاجمی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. نخستین استقرار قابل توجه توسط آمریکا به سال ۱۹۶۷ با معرفی هلیکوپتر  بل ای اچ-۱ کبرا  در جنگ ویتنام باز می گردد.

این  هلیکوپتر  تک پیشرانه توسط شرکت بل تکسترون در پاسخ به نیاز ارتش آمریکا در طول این درگیری ساخته شد. بیش از ۱,۱۰۰ فروند از این مدل تا به امروز ساخته شده است.

الجزایر

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۷۵ فروند

الجزایر سومین ارتش قدرتمند در آفریقا است و برای بیشتر تجهیزات نظامی خود به روسیه متکی است. ناوگان ۷۵ فروندی این کشور آن را بین کشورهایی با بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی قرار می دهد. بنابر شاخص ۲۰۲۴ گلوبال فایرپاور، الجزایر دارای ۲۹۸ فروند هلیکوپتر برای اهداف نظامی است. ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی این کشور بیشتر از میل می-۲۸ و  میل می-۲۴  تشکیل شده است.

تایوان

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۹۱ فروند

تایوان کشوری است که از زمان استقلال خود بر ایجاد یک نیروی نظامی قدرتمند به واسطه تهدید حمله احتمالی چین متمرکز بوده است. این کشور دارای ۹۱ فروند هلیکوپتر تهاجمی است که شامل ۶۲ فروند ای اچ-۱دبلیو سوپر کبرا و ۲۹ فروند ای اچ-۶۴ئی آپاچی می شوند.

مصر

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱۰۰ فروند

مصر به عنوان قدرتمندترین ارتش در آفریقا شناخته می شود و به ناوگان بزرگی از تجهیزات پیشرفته مدرن، از تانک های جنگی تا جت های جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی مجهز است. مصر به تازگی به نخستین کشوری تبدیل شد که هلیکوپترهای تهاجمی کاموف-۵۰ روسی را خارج از روسیه به خدمت گرفته است. این کشور ۴۶ فروند از این مدل  هلیکوپتر  را در اختیار دارد. هلیکوپتر تهاجمی آپاچی از دیگر مدل هایی است که ارتش مصر به آن مجهز است.

چین

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۲۸۱ فروند

چین به تازگی در نمایشگاه هوایی سنگاپور ۲۰۲۴ از نسخه صادراتی هلیکوپتر تهاجمی زد-۱۰ خود رونمایی کرد. چانگه زد-۱۰ام یکی از پیشرفته ترین هلیکوپترهای تهاجمی در جهان است که حتی برخی تحلیلگران دفاعی آن را با هلیکوپترهای ای اچ-۶۴ آپاچی مقایسه کرده اند. بنابر یک گزارش، ارتش چین بیش از ۲۰۰ فروند هلیکوپتر تهاجمی زد-۱۰ را در اختیار دارد.

روسیه

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۵۵۹ فروند

بنابر گزارش فلایت گلوبال، روسیه در حال حاضر ۳۲۴ فروند هلیکوپتر میل می-۲۴ و ۱۱۴ فروند  کاموف-۵۲  را در اختیار دارد. بر همین اساس، این دو مدل بخش عمده ای از ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی روسیه را تشکیل می دهند. در سطح بزرگتر، روسیه دارای ۱۵۴۷ فروند هلیکوپتر است که برای اهداف نظامی استفاده می شوند.

10 کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

آمریکا

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱,۰۰۰ فروند

آمریکا دارای بزرگترین ناوگان هلیکوپترهای نظامی در جهان است که بنابر شاخص ۲۰۲۴ گلوبال فایر پاور برابر با ۵,۷۳۷ فروند است. از این تعداد، حدود ۱,۰۰۰ فروند به عنوان هلیکوپتر تهاجمی طبقه بندی شده اند. بیشتر آنها شامل ای اچ-۶۴ آپاچی می شوند که فلایت گلوبال تعداد آنها را ۸۸۴ فروند تخمین می زند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-186016

برچسب ها
نسخه اصل مطلب