به گزارش اکوایران، از شاخصی که نشان می دهد میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت توزیع برق چگونه تغییر کرده است، با عنوان تورم تولید کننده برق یاد می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از وضعیت تورم تولیدکننده برق نشان می دهد که در بهمن 1402،‌ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه برق افزایش یافته است. تورم ماهانه تغییر قیمت برق در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست توزیع کننده را در بهمن امسال نسبت به دی ماه بیان می کند. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز تغییرات تورم تولیدکننده برق در بهمن 1402 را در مقایسه با بهمن 1401 اعلام می کند. تورم سالانه نیز تغییر میانگین 12 ماهه قیمت تولید برق در نیروگاه را نسبت به همین مقدار در بهمن 1401 می سنجد.

باتوجه به آنکه قیمت تولید برق در ساعت مختلف شبانه روز یکسان نبوده، تورم تولید کننده آن نیز در ساعت کم بار، میان بار و اوج بار با یکدیگر تفاوت داشته است. تورم ماهانه و سالانه پیشران در بهمن ماه در ساعت کم بار بیشترین مقدار را داشته است. در مقابل نرخ سالانه این شاخص در ساعات اوج بار حداکثر مقدار را داشته است. در ادامه نگاهی به تورم تولیدکننده برق در بهمن 1402 شده است.

مفهوم تورم تولیدکننده برق در یک نگاه

تورم تولیدکننده برق شاخصی است که نشان می‌دهد میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق چگونه تغییر کرده است. از تورم تولیدکننده برق به عنوان تورم پیشران برق نیز یاد می شود. چرا که افزایش میانگین قیمت فروش توسط نیروگاه‌های برق می‌تواند قیمت فروش برق توسط توزیع کنندگان را بالا برده و بر تورم مصرف کننده اثربگذارد.

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهمن 1402 تورم ماهانه،‌ نقطه به نقطه و سالانه برق بیشتر شده است.

افزایش تورم سالانه توزیع برق در مبدا

میانگین 12 ماهه قیمت تولید برق در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست توزیع کنندگان و مصرف کنندگان برق در دوره منتهی به بهمن سال گذشته 48.3 درصد بیشتر از میانگین 12 ماهه آن در بهمن 1401 اعلام شده است. بدین ترتیب تورم سالانه تولیدکننده برق در بهمن سال گذشته 1.4 واحد درصد بیشتر از این نرخ در دی 1402 بوده است.

در بهمن 1402 تورم سالانه در ساعت کم بار 45.4 درصد اعلام شده است. بدین ترتیب بر خلاف تورم ماهانه و نقطه به نقطه،‌ تورم سالانه پیشران برق در ساعت کم بار کمترین میزان را داشته است. این نرخ در ساعت میان بار 48.8 و در ساعت اوج بار 51 درصد اعلام شده است. بنابراین میانگین 12 ماهه قیمت تولید برق در مبدا تولید در بهمن 1402 نسبت به همین رقم در بهمن 1401، بالاترین مقدار خود را در ساعت «اوج بار»مصرفی اختیار کرده است.