به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم ماهانه فروردین 1403 کرده است. شواهد نشان می دهد در فرودین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالاها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی،‌ در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده است.

البته بر مبنای این ارقام نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری سطح تورم بالاتری را نسبت به مناطق روستایی متحمل شده است. در مقابل تورم ماهانه غیرخوراکی ها در روستاها، جلوتر از شهرها قرار گرفته است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی در فرودین 1403 بررسی شده است.

تورم فروردین در شهر و روستا شعله‌ورتر شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار اولین پرونده تورمی در سال 1403 کرده است. شواهد آماری نشان می‌دهد، در فروردین 1403 تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. البته این نرخ در مناطق روستایی سطح بالاتری در مقایسه با مناطق شهری داشته است.

به بیان دقیق تر شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش 0.5 واحد درصدی به 2.5 درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین 1403، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، 2.5 درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند 1402 بوده است.

این نرخ در مناطق روستایی با 1.3 واحد درصد افزایش به 3.1 درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند 1402، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل مناطق شهری و روستایی در فروردین 1403 بوده است. این رقم ماحصل میانگین تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی بوده است. در ادامه میزان تورم ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری و روستایی بررسی شده است.