به گزارش اکوایران، «مِی وانگ» یک کارآفرین 30 ساله چینی که به همراه مادر خود از شهر گوآنگ‌ژو به شهر العلا واقع در عربستان سعودی سفر کرده بود، از مناظر ماسه سنگی، درختان نخل سرسبز، مقبره‌های باستانی و استراحت‌گاه‌های پنج‌ستاره این منطقه شگفت‌زده شده بود.

به نوشته بلومبرگ، در زبان عربی، العلا به معنای «شکوه و افتخار» است و عربستان برای این منطقه تاریخی که وسعت آن به اندازه ایالت نیوجرسی آمریکا است، اهداف زیادی را متصور شده است. به گفته «ملانی دِ سوزا»، مقام ارشد بازاریابی در شهر العلا، این شهر به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جهان تبدیل خواهد شد.

در کنار استراحت‌گاه‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های در حال توسعه به همراه یک موزه‌ هنرهای معاصر که با همکاری مرکز ملی هنر و فرهنگ «ژرژ پمپیدو» فرانسه برپا خواهد شد، کمیسیون سلطنتی شهر العلا در حال نظارت بر کاوش‌های باستانی مورد پسند گردشگران از مقبره‌های عظیمی است که قدمت آن‌ها به قرن اول پیش از میلاد بازمی‌گردد.

پس از آن نیز یک منطقه حفاظت‌شده در عربستان موسوم به «ذخیره‌گاه طبیعی شرعان» وجود دارد که در آن مجموعه‌ای از حیوانات نادر گرد هم آورده شده‌اند؛ بزهای کوهی، تیزشاخ‌های سیاه‌ و سفید،‌ غزال‌ها و به زودی گونه در خطر انقراض پلنگ عربی نیز به این منطقه حفاظت‌شده وارد خواهد شد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، که ریاست کمیسیون سلطنتی عربستان را بر عهده دارد، چند زمستان را در ذخیره‌گاه طبیعی شرعان اقامت داشته‌ و طی اقامت خود از مقامات عالی‌رتبه جهان از جمله «آنتونی بلینکن» - وزیر خارجه آمریکا - میزبانی کرده است.

یک اقامت‌گاه در شهر العلا پس از وقوع طوفان
 

در سال گذشته میلادی، دولت سعودی به یک آژانس مستقر در لندن که در زمینه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، پولی پرداخت کرد تا این آژانس بلاگرهای معروف را به شهر العلا و دیگر نقاط عربستان بفرستد. تصاویری که این بلاگرهای مشهور با میلیون‌ها دنبال‌کننده از نقاط مختلف عربستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند،‌ باعث تغییر در وجهه محافظه‌کارانه عربستان شده و دولت این کشور در این زمینه موفق بوده است.

با این حال، چندین دیپلمات در مصاحبه‌ای با بلومبرگ این موضوع را مطرح کرده‌اند که آیا عربستان به اندازه کافی تغییر کرده است تا برای مهاجران به‌ویژه مهاجران غربی جذاب باشد. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا محمد بن سلمان را مسئول قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، می‌دانند؛ ادعایی که از سوی دولت عربستان رد شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در تاز‌ه‌ترین توصیه خود در رابطه با سفر، به شهروندان خود اعلام کرده در سفر به عربستان سعودی تجدید نظر کنند زیرا براساس محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی در انتقاد از دولت عربستان، ‌ریسک‌هایی شامل تروریسم و بازداشت در این کشور همچنان وجود دارد.

در حالیکه بسیاری می‌توانند ویزای توریستی عربستان را به شکل آنلاین و به راحتی دریافت کنند، کارگران خارجی اغلب با بلاتکلیفی در وضعیت اقامت خود روبه‌رو هستند. همچنین دریافت اجازه کار در عربستان ‌برای متخصصان حرفه‌های مختلف، همچنان دشوار است. یکی از مدیران مربوط به یکی از برترین آژانس‌های تبلیغاتی جهان با تقریبا 30 سال تجربه در این صنعت می‌گوید که بیش از یک سال منتظر بوده است تا ویزای اقامت عربستان خود را که هر سال باید تمدید شود، دریافت کند. (این فرد به دلیل ریسک به خطر افتادن برنامه اقامتش در عربستان و خراب شدن رابطه خود با مقامات سعودی، درخواست کرده که ناشناس بماند.)

در حاشیه یک همایش در ماه مارس که هدف آن تشویق به سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان بود، «احمد الخطیب» - وزیر گردشگری عربستان - اعلام کرد خارجی‌ها این کشور را اشتباه درک می‌کنند. این مقام سعودی، مقایسه دبی با عربستان را که سنت‌های مهمان‌نوازی خود را دارد، اشتباه می‌داند. آقای الخطیب گفته‌: «دوست داشتن مردم در دی‌اِن‌اِی ما قرار دارد. ما از حضور مردم در کشورمان استقبال می‌کنیم.»

صحرای ایکس العلا، نمایشگاهی در فضای باز
 

در سال گذشته میلادی، حدود 250 هزار نفر از شهر العلا بازدید کردند که یک-سوم آن‌ها توریست‌های خارجی بودند. گردشگران می‌توانند به طور مستقیم از دبی یا چندین شهر دیگر منطقه به فرودگاه العلا وارد شوند. قرار است در این فرودگاه یک ترمینال جدید ساخته شود که سالانه گنجایش 6 میلیون مسافر را خواهد داشت.

گردشگرانی که به دنبال اقامت‌گاه‌های لوکس هستند، می‌توانند در یکی از هتل‌های پنج‌ستاره العلا به نام «Banyan Tree AlUla» اقامت کنند. این هتل در اواخر آوریل ویلاهای سه‌خوابه با استخر خصوصی را به قیمت 7 هزار و 200 دلار به ازای هر شب ارائه می‌داد. یک هتل دیگر موسوم به «Habitas AlUla» دارای ویلاهایی به قیمت هزار و 300 دلار به ازای هر شب است و با تلسکوپ‌هایی مجهز شده تا صخره‌های اطراف به خوبی مشاهده شود.

همچنین در ساخت ذخیره‌گاه طبیعی (نوعی منطقه حفاظت‌شده) جدید عربستان، «ژان نوول» معمار برجسته فرانسوی که موزه لوور ابوظبی را طراحی کرده، در حال ساخت پروژه شرعان است. این پروژه، هزارتویی از سوئیت‌ها و ویلاهای غار مانندِ حفاری‌شده در صخره‌های غول پیکر منطقه است.

در یک روز آفتابی در ماه مارس، ماشین‌‌های گلف و جیپ در منطقه‌ای موسوم به «صحرای ایکس العلا» به کاوش می‌پردازند. صحرای ایکس العلا یک نمایشگاه هنری در فضای باز است که دو بار در هر سال تکرار می‌شود و با جشنواره کوچلا، جشنواره هنری مشهوری که در صحرای کالیفرنیا برگزار می‌شود، مرتبط است.

عکس 5

یکی از اقامت‌گاه‌های العلا موسوم به «Banyan Tree AlUla»

 

بلومبرگ در گزارش خود اعلام کرده چند شهروند روس جوان نیز برای نخستین‌بار به عربستان سعودی آمدند و علت بازدیدشان از این کشور به محتوای شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود. آن‌ها می‌گویند: «پیش از این هیچ‌کس اسم عربستان سعودی را نشنیده یا به فکر بازدید از این کشور نیفتاده بود. اما در مقایسه با دبی، اینجا تفریح کمتری دارد.»

این توریست‌های روسیه می‌گویند روس‌های ثروتمند بیشتری به بازدید از عربستان و سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب خواهند شد زیرا عربستان پتانسیل این را دارد که تا به یک امارات دیگر تبدیل شود؛ کشوری که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، تعداد زیادی از شهروندان روس را در خود جای داده است.