جستجو
رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) مردی که اولین «نقاشی‌های انتزاعی» تاریخ را کشید

(تصاویر) مردی که اولین «نقاشی‌های انتزاعی» تاریخ را کشید

واسیلی کاندینسکی هنرمند اهل روسیه بود که به خاطر نظریه‌ها و نوآوری‌های هنری‌اش شهرت داشت. او هنر را وسیله‌ای معنوی می‌دانست و هنرمند را به عنوان نوعی پیامبر معرفی می‌کرد. کاندینسکی عمدتا به عنوان نخستین نقاش «انتزاعی» تاریخ هنر شناخته شده است؛ سبکی که مسیر هنر مدرن را تغییر داد و امکان تازه‌ای را در دنیای هنر پدید آورد.

فرادید| واسیلی کاندینسکی در سال 1866 در مسکو به دنیا آمد. اگرچه او به عنوان یک نقاش بزرگ روسی شناخته می‌شود، نسب او در واقع هم اروپایی و هم آسیایی است. مادر او یک روس اهل مسکو، مادربزرگش یک شاهزاده خانم مغولی و پدرش صرب بود.

به گزارش فرادید؛ کاندینسکی در یک خانوادۀ ثروتمند بزرگ شد. در سنین جوانی سفرهای زیادی کرد و به طور خاص به ونیز، رم و فلورانس رفت و آمد زیادی داشت. خود کاندینسکی می‌گفت که علاقۀ او به رنگ و نقاشی در همین زمان شروع شد. او مجذوب جاذبۀ رنگ در هنر و دنیای اطرافش شد و به احساساتی که از رنگ‌ها می‌گرفت توجه پیدا کرد.

کاندینسکی دبیرستان را در اودسا به پایان رساند و در تمام دوران تحصیل خود به عنوان نوازنده پیانو و ویولن سل آماتور به اجرای موسیقی محلی پرداخت.

نقاشی انتزاعی برای کاندینسکی به معنی نوعی آفرینش بصری از جنس ترکیب‌بندی‌های موسیقایی بود

«معنویت در هنر» تحلیلی از فرم و رنگ است. این مقاله بیان می‌کند که فرم و رنگ مفاهیم ساده‌ای نیستند بلکه به تداعی ایده‌ای که از تجربه درونی هنرمند نشات می‌گیرد ارتباط دارند.

مقاله کاندینسکی سه نوع نقاشی را مورد بحث قرار می‌دهد: برداشت (امپرسیون)، بداهه و ترکیب‌بندی. برداشت‌ها واقعیت بیرونی هستند، یعنی آنچه به صورت بصری می‌بینید و نقطه شروع هنر. اما بداهه‌ها و ترکیب‌بندی‌ها ناخودآگاه را به تصویر می‌کشند؛ یعنی آن چیزی را که در دنیای بصری دیده نمی‌شود. ترکیب‌بندی‌ها بداهه‌پردازی‌ها را یک قدم جلوتر می‌برند و آن‌ها را کامل‌تر توسعه می‌دهند.

کاندینسکی هنرمندان را به عنوان پیامبرانی می‌دید که توانایی و مسئولیتی دارند که چشم بینندگان را به روی ایده‌ها و شیوه‌های جدید تجربه باز کنند. هنر مدرن از نظر او وسیله‌ای برای تفکر و کاوش جدید بود.

کاندینسکی اولین هنر انتزاعی شناخته شده تاریخ را خلق کرد

با توجه به نظریاتش، کاملا منطقی است که نقاشی‌های کاندینسکی نه تنها واقعیت بلکه تجربۀ ناخودآگاه حالات درونی، کلمات و موضوعات دیگر را به تصویر کشیده باشند. این امر از طریق نقاشی‌های انتزاعی که بر رنگ و فرم با عناصر اندک یا بدون عناصر فیگوراتیو تمرکز داشتند، به ثمر نشست. کاندینسکی اولین هنرمند اروپایی بود که آثاری کاملاً انتزاعی خلق کرد.

در این زمان او وارد دنیای هنر روسیه شد، به سازماندهی موسسه فرهنگ هنری در مسکو کمک کرد و اولین مدیر آن شد.

در نهایت، کاندینسکی دریافت که معنویت هنری او با جنبش‌های هنری مسلط روسیه سازگاری ندارد. سوپره‌ماتیسم و سازه‌گرایی سبک‌های اصلی هنری بودند. آنها فردگرایی و ماتریالیسم را به گونه‌ای تجلیل می‌کردند که با دیدگاه‌های معنوی کاندینسکی در تضاد بود. بنابراین او روسیه را ترک کرد و در سال 1921 به آلمان بازگشت.

نمایش آثار کاندینسکی به عنوان «هنر منحط»

کاندینسکی در آلمان در مدرسه باهاوس تدریس می‌کرد تا اینکه یک کمپین نازی‌ها مدرسه را مجبور به نقل مکان به برلین کرد. رژیم نازی بسیاری از هنرهای آن مدرسه از جمله آثار کاندینسکی را تصرف کرد.

گرانترین اثر کاندینسکی تا به امروز

با توجه به اهمیت تاریخی کاندینسکی برای هنر انتزاعی، جای تعجب نیست که آثار او به قیمت قابل توجهی به فروش می‌رسند.

تولد روسی و مرگ فرانسوی

پس از نقل مکان باهاوس به برلین، کاندینسکی نیز نقل مکان کرد و در پاریس اقامت گزید. با وجود اینکه او به عنوان یک نقاش روس شناخته می‌شود، اما در سال 1939 شهروند فرانسه شد.

او برخی از برجسته‌ترین آثار خود را زمانی که در فرانسه زندگی می‌کرد نقاشی کرد و در نهایت در سال 1944 در Neuilly-sur-Seine درگذشت.

منبع: faradeed-185043

برچسب ها
نسخه اصل مطلب