به گزارش اکوایران، نرخ مشارکت، شاخصی است که نشان می‌دهد از مجموع افراد 15 ساله و بیشتر، ‌چه تعدادی تمایل به حضور در بازار کار داشته و در این راستا به جست‌و‌جو پرداخته‌اند. بررسی آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، در زمستان 1402 نرخ مشارکت کل کشور افزایش یافته و به 40.8 درصد رسیده است. البته این نرخ در استان‌های مختلف یکسان نبوده است.

شواهد نشان می‌دهد تغییرات نرخ مشارکت در زمستان 1402 نسبت به فصل مشابه در سال 1401 در استان‌های مختلف یکسان نبوده است. به بیان دقیق‌تر در 19 استان کشور،‌ جست‌و‌جوگران شغلی بیشتر شده‌اند. این در حالی است که در آذربایجان شرقی نرخ مشارکت بدون تغییر مانده و در باقی استان‌ها رفتار کاهشی در پیش گرفته است. در ادامه به بررسی نرخ مشارکت استانی در سال 1402 پرداخته شده است.

بازار کار در زمستان 1402 پویاتر شد

مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ مشارکت در زمستان 1402 کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد در این بازه زمانی، از مجموع 64.8 میلیون نفر فرد در سن کار (15 ساله و بیشتر) در کشور، 26 میلیون و 462 هزار و 540 نفر در بازار کار مشارکت داشته‌اند. به بیان دیگر در زمستان 1402، معادل 40.8 درصد از افراد در سن کار، تمایل به اشتغال و فعالیت در بازار کار داشته و با این هدف به دنبال کار گشته‌اند. شواهد آماری حکایت از افزایش 0.3 واحد درصدی این گروه در مقایسه با زمستان 1401 دارد.

باید توجه داشت که بالارفتن نرخ مشارکت یک پدیده مثبت تلقی شده و نشان دهنده افزایش عرضه نیروی کار و بالا رفتن پویایی این بازار است. آنچه تا کنون مطرح شده، مربوط به نرخ مشارکت کل کشور بوده است. این نرخ در استان‌های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ مشارکت در 16 استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.