جستجو
رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان

(تصاویر) معماری متفاوت یک «مسجد» مدرن در عمان

استودیوی معماری التقدم از مسجد باب‌السلام در مسقط عمان رونمایی کرده که از پنج حجم هندسی تشکیل شده و یک مناره‌ی مخروطی شکل دارد.

فرادید| این مسجد که در پایتخت کشور عمان افتتاح شده، طوری طراحی شده که ظاهری معاصر داشته باشد تا به یک نقطه عطف محلی تبدیل شود. 

به گزارش فرادید؛ مروان البلوشی، معمار التقدم می‌گوید: «دیدگاه کارفرما ساخت یک سازه‌ی نمادین و پایدار بود، یک بنای آموزشی معماری به ویژه برای دانشجویان معماری. طراحی جاودانه‌ی این مسجد با الهام از میراث عمانی، اشکال هندسی را به صورت استراتژیک بخاطر مزایای آکوستیکی و محیطی ادغام می‌کند. هدف ما این بود که طراحی این مسجد جاودانه باشد، به یک دوره خاص وابسته نباشد، بلکه متمرکز بر تجربه‌ای باشد که بتواند معاصر تلقی شود.»

«این عبور تدریجی، مردم را از فضای شلوغ شهر به سمت یک تجربه معنوی هدایت می‌کند و در نمازخانه اصلی با فضایی آرام که حالت آرامش و معنویت ایجاد می‌کند، به اوج می‌رسد.» 

مسجد از پنج شکل گرد تشکیل شده که رنگ رز ملایمی دارند که از رنگ کوه‌های نزدیک عمان الهام گرفته است. 

سه حجم دیگر شامل فضای نگهداری و وضوخانه مردانه و زنانه می‌شود که نمازگزاران قبل از نماز در آنجا وضو می‌گیرند. هدف التقدم ایجاد فضاهای ساده‌ای بوده که حاوی عناصر زینتی پیچیده نباشند. 

البلوشی توضیح می‌دهد: «تمرکز خاصی روی تقویت تجربه نمازگزار شده که با ساده‌سازی و حذف عناصر برهم‌زننده‌ی آرامش و معنویت نمازگزاران، انجام شده است.» 

مسجد باب‌السلام یکی از چندین مسجد معاصر است که به تازگی تکمیل شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-183356

برچسب ها
نسخه اصل مطلب