جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > نیروی جی چیست و چه تاثیری بر بدن خلبانان می‌گذارد؟

نیروی جی چیست و چه تاثیری بر بدن خلبانان می‌گذارد؟

نیروی جی معمولاً برای واکنش بدن به افزایش شتاب ناگهانی استفاده می‌شود. این نیرو به خاطر کشش جاذبه‌ای متوسط زمین ایجاد می‌شود که معادل ۹.۸ متر بر مجذور ثانیه است.

وقتی در مورد اینکه نیروی جی (g-force) جت‌های جنگنده با بدن چه می‌کنند، صحبت می‌کنیم باید بفهمیم که نیروی جی چیست و چطور در طول زندگی روزمره همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای اینکه درک آن را ساده کنیم، وقتی در داخل خودرو هستید، هر گونه افزایش ناگهانی شتاب، ترمز کردن یا پیچیدن در پیچ‌های تند، مقداری نیروی جی به بدن شما وارد می‌کند.

به گزارش روزیاتو، در حالی که به طور معمول از حرف g برای این نیرو در صنعت هوانوردی استفاده می‌شود، این حرف در واقع کوتاه شده واژه gravity یا جاذبه زمین است. این نیرو در واقع افزایش شتاب یا کاهش آن را اندازه گیری می‌کند؛ نیروی جی یک نیروی مختص به جرم است که با واحد‌های استاندارد جاذبه بازگو می‌شود. نیروی جی معمولاً برای واکنش بدن به افزایش شتاب ناگهانی استفاده می‌شود. این نیرو به خاطر کشش جاذبه‌ای متوسط زمین ایجاد می‌شود که معادل ۹.۸ متر بر مجذور ثانیه است.

نیروی جی طبیعی وارد شده بر بدن ۱ جی است

در حالی که اثر نیروی جی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، همه چیز تحت تاثیر سه فاکتور است که عبارتند از:

مسیری که به سمت آن حرکت می‌کنید

سطح نیروی جی

طول مدتی که تحت تاثیر نیروی جی قرار دارید

نیروی جی و فشار خون

بسته به حالت و موقعیت بدنتان در هنگام افزایش شتاب، نیروی جی به اشکال زیر ایجاد می‌شود:

از سر به نوک انگشتان

از جلو به عقب

از یک طرف بدن به طرف دیگر

هنگام شتاب گرفتن، نیروی جی از سمت جلو به عقب بدن شما می‌رود که آن را حس می‌کنید، و وقتی شتاب کاهش می‌یابد نیروی جی در مسیر برعکس احساس می‌شود. وقتی نیروی جی افقی را تجربه می‌کنید، بدن می‌تواند کاملاً برعکس تحت تاثیر قرار گیرد، زیرا خون کافی به مغز نمی‌رسد. در سطح دریا، بدن انسان به فشار خون ۲۲ میلیمتر جیوه نیاز دارد تا خون را از قلب به مغز پمپاژ نماید. وقتی ۲ جی را تجربه می‌کنید، ۲۲ میلیمتر جیوه باید دو برابر شده و به ۴۴ میلیمتر جیوه برسد. بسته به تعداد نیروی جی، فشار خون نیز باید به همان اندازه بیشتر شود. نیروی جی ۴ یا ۵ باعث می‌شود که اکثر افراد بیهوش شوند، زیرا منابع خونی در بدن با کاهش فشار خون مواجه می‌شوند.

خلبانان جنگنده می‌توانند به نحوی تاثیرات نیروی جی را با پوشیدن لباس‌های ضد جی خنثی کنند، لباس‌هایی که به آن‌ها امکان می‌دهد تا نیروی ۸ یا ۹ جی را نیز تاب بیاورند. یونیفرم‌های ضد جی از غشا‌های هوا برای منقبض کردن شکم و پا‌ها به منظور کم به حفظ فشار خون در قسمت بالای بدن استفاده می‌کنند. همچنین خلبانان جنگنده در سانتریفیوژ‌های مخصوصی آموزش می‌بینند تا بتوانند ماهیچه هایشان را منقبض کرده و نفس بکشند و بدین ترتیب اثرات نیروی جی روی بدن را خنثی نمایند.

منبع: fararu-722720

برچسب ها
نسخه اصل مطلب