جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > مادر محیط‌زیست ایران: قطع کردن درخت برای مدیران شهرداری ساده‌تر است

مادر محیط‌زیست ایران: قطع کردن درخت برای مدیران شهرداری ساده‌تر است

این مدیرها و شهردارها هیچ‌چیزی از محیط و جغرافیایی که مدیریت می‌کنند، نمی‌دانند و نمی‌فهمند.

مه‌لقا ملاح، مشهور به مادر محیط‌زیست ایران در گذشته گفته بود:

دور تا دور شهر تهران کوه‌های عظیم وجود دارد و از دهه‌ها قبل‌تر کارشناسان محیط‌زیستی می‌گفتند، فقط درخت می‌تواند کمک کند و جلوی مقداری از آلودگی هوای پایتخت را بگیرد. من از جوانی برای این کار دویدم و ۲۲سال سرم را در هر سوراخ و اداره و وزارتخانه‌ای کردم و با هر مسئولی که فکر کنید صحبت کردم؛ هزاربار به هر کدام گفتم باید این شهر را پر از درخت کنیم.

به مهدکودک‌ها رفتم و با بچه‌ها درخت کاشتیم. به کودکان آموزش دادم که باید با درخت دوست باشند و دست‌شان به کاشتن باشد. جوانان آنقدر انگیزه گرفتند و عاشق درخت‌ها شدند که حالا مدت‌هاست مهریه خودشان را برای ازدواج کاشتن صدها نهال قید می‌کنند و سال‌هاست که زنان و مردان کشور برای تولد یا هر هدیه‌ای در زندگی یا برای یادبود و سوگواری به نام هم درخت می‌کارند، ولی راستش من آخرش از پس این مسئولان برنیامدم.

بین این مدیران حتی یک آدم اهل محیط‌زیست هم نیست. این مدیرها و شهردارها هیچ‌چیزی از محیط و جغرافیایی که مدیریت می‌کنند، نمی‌دانند و نمی‌فهمند و هیچ آموزشی در زمینه آب و هوا و خاک و زمین و حیوانات ندیده‌اند.

برای همین هیچ‌وقت نخواهند فهمید درخت برای این سرزمین چقدر مهم است. برای همین قطع‌کردن درختان برایشان از آب‌خوردن هم ساده‌تر است.

منبع: etemadonline-655677

برچسب ها
نسخه اصل مطلب