جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > با قدیمی ترین هر چیزی در دنیا آشنا شوید؛ از قدیمی ترین تمدن تا قدیمی ترین موسیقی

با قدیمی ترین هر چیزی در دنیا آشنا شوید؛ از قدیمی ترین تمدن تا قدیمی ترین موسیقی

حتماً از دانستن سن بعضی چیزهای دنیا تعجب خواهید کرد، چرا که قدمت برخی از آن ها می تواند به میلیاردها سال برسد.

آیا می دانستید که قدیمی ترین دین دنیا ۵ هزار سال قدمت دارد؟ یا اینکه قدیمی ترین کشور اروپا کدام است؟ قدیمی ترین کشتی فعال دنیا، یا قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش چطور؟ بله حتماً از دانستن سن بعضی چیزهای دنیا تعجب خواهید کرد، چرا که قدمت برخی از آن ها می تواند به میلیاردها سال برسد.

قدیمی ترین تمدن

دین هندو اغلب قدیمی ترین مذهب حال حاضر دنیا که هنوز هم وجود دارد، دانسته می شود. هندو همچنین در میان تمامی مذاهب پیچیده ترین دانشته می شود و منشأ آن به ۵ هزار سال قبل در هند بازمی گردد.

قدیمی ترین پادشاهی دنیا

قدیمی ترین کشور اروپا «سان مارینو» است. این سرزمین کوچک که در دل کشور ایتالیا قرار دارد، در سال ۳۰۱ میلادی تأسیس شد و از زمان استقلالش از امپراتوری روم یک پادشاهی مستقل بوده است.

قدیمی ترین شهر قاره آمریکا

«کاج مخروطی گریت بیسین» قدیمی ترین گونه ی درخت حال حاضر در دنیا است و قدمت آن به بیش از ۵ هزار سال می رسد. این درخت در کوه های مرتفع ایالت های کالیفرنیا، نوادا و یوتای آمریکا یافت می شود.

قدیمی ترین قطعه ی موسیقی

«سیرک ماکسیموس» روم باستان قدیمی ترین سیرک شناخته شده تاکنون است. این سیرک که در قرن اول میلادی تأسیس شد، یک میدان وسیع بود که در آن مسابقه ارابه رانی و برنامه های مختلفی برگزار می شد. در محل این بنا حالا یک پارک عمومی وجود دارد.

قدیمی ترین شخصیت کارتونی

قدیمی ترین آزمون دنیا Gaokao است که منشأ آن آزمون امپراتوری چین است، یک آزمون استخدام در دستگاه حکومتی که در سال ۵۸۱ میلادی در این کشور پایه گذاری شد. در سال ۱۹۵۲، بعد از تشکیل جمهوری خلق چین، این آزمون اصلاح و به آزمون ورودی دانشگاه های این کشور بدل شد. تصویر بالا اثری هنری مربوط به سال ۱۵۴۰ میلادی است که شرکت کنندگان Gaokao را دور دیواری نشان می دهد که نتایج آزمون روی آن به نمایش درآمده بود.

قدیمی ترین شرکت تولیدکننده ی کفش

«گندم تک دانه» که اولین بار ۳۰ هزار سال قبل در ترکیه ی امروزی کشت شد را قدیمی ترین غله ی دنیا می دانند. با این حال، بومی سازی آن به زمانی به مراتب دورتر بازمی گردد. به همراه مومیایی معروف یخی، «اوتسی» که قدمت آن به ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد، بقایایی از گندم تک دانه یافت شده بود.

قدیمی ترین دستور غذا

«منطقه ی حفاطت شده ی کوه بوگد خان» در کشور مغولستان قدیمی ترین پارک ملی دنیا است. این پارک در سال ۱۷۷۸ تأسیس شد، یعنی ۹۴ سال قبل از «پارک ملی یلوستون» ِ آمریکا که اغلب به اشتباه اولین در نوع خود دانسته می شود (البته پارک ملی یلوستون قدیمی ترین پارک ملی در آمریکا است). تصویر بالا عکسی ماهواره ای است که کوه بوگد خان (در وسط) را در میان این منطقه ی حفاظت شده و شهر لولان باتور، پایتخت مغولستان را در سمت بالا چپ نشان می دهد.

قدیمی ترین آتشفشان فعال

قدیمی ترین دریاچه ی دنیا در کشور قزاقستان است و «دریاچه زایسان» نام دارد. قدمت این دریاچه احتمالاً به عصر کرتاسه  (یکی از دوره های زمین شناسی) بازمی گردد و بنابراین این دریاچه نزدیک به ۶۶ میلیون سال سن دارد. «دریاچه بایکال» در روسیه هم مدعی است قدیمی ترین دریاچه ی دنیا است و شواهد نشان می دهد قدمت آن به ۲۵ تا ۳۰ میلیون سال قبل بازمی گردد.

قدیمی ترین کشتی فعال

شرکت Levi Strauss & Co یا همان «لیوایز» قدیمی ترین برند جین در دنیا است. این شرکت در سال ۱۸۵۳ توسط لیوای اشتراوس در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا تأسیس شد. «لیوایز» هنوز هم یکی از شناخته شده ترین برندهای آمریکایی در دنیا است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-182473

برچسب ها
نسخه اصل مطلب