به گزارش اکو ایران، ارقام تولید ناخالص داخلی کشور تا پایان پاییز سال جاری توسط مرکز آمار منتشر شده است. تولید ناخالص داخلی یا GDP نشان‌دهنده حجم اقتصاد است و ارزش تمام کالاها و خدماتی را نشان می‌دهد که در طول یک دوره در اقتصاد تولید شده است.

 یک روش محاسبه تولید ناخالص داخلی کشور محاسبه تمام هزینه‌هایی است که در اقتصاد صورت گرفته است. به عبارت دیگر در این روش محاسبه می‌شود که ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد تولید شده به چه مقدار در بخش‌های مختلف خرج شده است. این بخش‌ها شامل مصرف خصوصی و دولتی، سرمایه‌گذاری و تجارت می‌شوند.

 در این گزارش سهم هزینه در بخش صادرات کالاها و خدمات در پاییز سال‌های 1385 تا 1402 بررسی شده است. این بررسی نشان می‌دهد که سهم صادرات در 18 سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته، به طوری که در پاییز 1402 به 11.8 درصد رسیده که نسبت به سال 1385 تقریبا نیمی از آن کاسته شده است.

سهم 11.8 درصدی صادرات از تولید ناخالص داخلی در پاییز سال 1402

 در اقتصاد کشور فعالیت‌های مختلفی ارزش افزوده تولید می‌کنند. در این میان اما تجارت اهمیت زیادی دارد زیرا از طریق ارزآوری می‌تواند درآمد زیادی برای کشور ایجاد کند.

 در پاییز 1402 از کل فعالیت‌های اقتصادی در کشور 219 هزار و 609 میلیارد تومان درآمد حقیقی ایجاد شده است که در این میان سهم صادرات کالا و خدمات برابر با 11.8 درصد بوده است. یعنی از ناحیه صادرات کالا و خدمات در این مدت 26 هزار و 20 میلیارد تومان درآمد حقیقی برای کشور ایجاد شده است.

 اما برای ارزیابی این سهم و فهم بهتری از آن لازم است با سال‌های قبل مقایسه شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم صادرات در این سال‌ها افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.