جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > فاخرترین خانه‌های تهران متعلق به کدام دوره است؟ / روایتی از معماری پایتخت در گذر زمان

فاخرترین خانه‌های تهران متعلق به کدام دوره است؟ / روایتی از معماری پایتخت در گذر زمان

«تهران جاذبه خاصی دارد. هرکسی آمده دیگر نتوانسته برود.» این جملات را عبدالحسن میرعماد، معمار و عضو هیئت مدیر انجمن مفاخر معماری ایران، می‌گوید. از نظر او تهران، آن قریه ۴ و نیم کیلومتری دوره صفویه با سرعتی باورنکردنی به ابر شهری ۷۵۰ کیلومتری تبدیل شده است.«تهران جاذبه خاصی دارد. هرکسی آمده دیگر نتوانسته برود.» این جملات را عبدالحسن میرعماد، معمار و عضو هیئت مدیر انجمن مفاخر معماری ایران، می‌گوید. از نظر او تهران، آن قریه ۴ و نیم کیلومتری دوره صفویه با سرعتی باورنکردنی به ابر شهری ۷۵۰ کیلومتری تبدیل شده است.

تهران را باید از کالبدش شناخت. از بناها و سازه‌های کوچک و بزرگی که بسیاری‌شان در گوشه و کنار این شهر همچنان پابرجا مانده‌اند و گواه هویت آن هستند. از ساختمان‌های تودرتوی دوره صفویه که در حصار تهماسبی در میان محله‌های سنگلج، چال میدان، بازار و عودلاجان قد علم کردند تا خانه‌های عظیم و فاخر عصر قاجار که به‌عنوان زیباترین خانه‌های ایرانی در قلب پایتخت همچنان بلندقامت ایستاده‌اند. فرازوفرودهای معماری این شهر هزارچهره هزاران حرف ناگفته در خود دارد.

تهران هزارتو را باید از ارسی‌های بلند و طاق‌های ‌پیاپی نظاره کرد. ابوالحسن میرعمادی معمار باسابقه تهرانی که اصلیتی اصفهانی دارد معتقد است معماری تهران پستی‌وبلندی‌های فراوانی را در طول تاریخ به خود دیده است. از دوران اوج تا دورانی که باید گفت معماری دیگر جایگاهی در ساخت‌وسازهای بناهای شهری ندارد.

ٰبیستمین نشست مرکز تهران پژوهی همشهری با موضوع «معماری تهران از صفویه تا امروز»

 

او در ادامه به ۴ دوره معماری تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «معماری تهران به دوره صفویه، دوره قاجار که این دوره خودش به ۳ دوره تقسیم می‌شود و بعد دوره ‌پهلوی و دوره حال تقسیم‌بندی شد ه است. در دوره صفویه استفاده از طاق‌های جناغی بسیار مرسوم بوده است. خانه‌هایی که به این سبک ساخته شدند بسیار پایدار و مقاوم بودند. در دوره قاجار کم‌کم چوب وارد معماری می‌شود و سقف‌های مسطح طرفدار پیدا می‌کند. البته استفاده از شیروانی در دوره قاجار همچنان مرسوم بود. خانه‌هایی که در دوره قاجار در تهران ساخته شد جزو بهترین خانه‌هایی است که در این شهر ساخته شده است. کارهای چوبی بسیار زیبا و رنگ‌آمیزی‌های دیدنی در این دوره به چشم می‌خورد. در دوره قاجار زمانی که ناصرالدین‌شاه به سلطنت می‌رسد با سفر به فرنگستان مجذوب معماری آنجا می‌شود. درنتیجه در دوره ناصری تلفیقی از معماری سبک اصفهان، تهران و فرنگی را شاهد هستیم به بخصوص این سبک در ساخت کاخ‌ها بسیار رایج شد.»

معنا از معماری امروز تهران رخت بربسته

او می‌گوید: «تهران در عصر حاضر شاهد یک سردرگمی فلسفی در معماری است. در حقیقت معماری به مفهم گذشته در تهران به‌خصوص در ساخت‌وساز خانه‌ها دیده نمی‌شود. معماری را بازار تعیین می‌کند. متأسفانه یک سرخوردگی نسبت به سنت‌هایمان دیده می‌شود.مردم سرگردانند. معنا از معماری بیرون رفته و اقتصاد در جایگاه اول ایستاده است. به‌ هر حال ما در زندگی شهرنشینی نیاز به تحول داشتیم و داریم ولی لازم نبود برای این تحول شهرمان را دچار از هم‌گسیختگی نافرجامی کنیم.»

4981053

منبع: همشهری

منبع: faradeed-178898

برچسب ها
نسخه اصل مطلب