(عکس) نمونههای خارجی پراید، سمند و ساینا که شما را غافلگیر می کند
وقتی صحبت از کپیبرداری در طراحی خودرو میشود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی میافتیم زیرا خودروسازان این کشور سالها اقدام به کپیبرداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان میکردند و برخی از آنها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشتهاند. بااینحال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپیبرداری طراحی را در اینجا هم میتوانیم ببینیم با این تفاوت که کپیبرداری چینیها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربهفرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالیکه در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپیکاری را میبینیم. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با فاحشترین کپیهای ایرانی آشنا شویم.
سمند و ساب ۵-۹
سایپا که مونتاژ کیا پراید را در سال ۱۳۷۶ در ایران آغاز کرد، سالها بدون تغییر خاصی به تولید آن ادامه داد اما حدود یک دهه بعد، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و پس از فیسلیفت ناموفقی که با نام ۱۴۱ معرفی شد، در سال ۱۳۸۶ سایپا دوباره این خودرو را به اتاق جراحی برد و دومین فیسلیفت پراید را با نام ۱۳۲ به بازار فرستاد. در این فیسلیفت، جلو و عقب پراید کاملاً از نو طراحی شد. هرچند در طراحی جلوی ۱۳۲ کپیبرداری فاحشی به چشم نمیخورد اما به نظر میرسد طراحی چراغها و در صندوق با نگاه به نسل دوم سوبارو ایمپرزا شکل گرفته باشد. انتقال جا پلاک به روی سپر و فرم کلی چراغهای عقب تا حد زیادی ایمپرزا را به یاد میآورد.
تیبا ۲ و سئات ایبیزا
درحالیکه حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار میگذشت و سورن بهعنوان فیسلیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آنطور که باید از سمند متمایز شود، ایرانخودرو در سال ۱۳۸۸ پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازههای قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایرانخودرو نمای جلو و عقب سمند را بهطور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکستر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالیکه در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد میآورد، طراحی چراغهای عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 صورت گرفته است.
ساینا و سوزوکی کیزاشی
سایپا پسازاینکه تیبا را بهعنوان اولین محصول ملی خود به بازار فرستاد، در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی پروژهای بنام SP100 را برای ساخت خودروی ملی بزرگتر و گرانتری آغاز کرد. این خودرو که بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس C30 ساخته شد، در تیر ۱۳۹۷ با نام رهام رونمایی شد و در اسفند ۱۳۹۸ به شاهین تغییر نام داد. هرچند شاهین برای یک خودروی ایرانی از شرکتی مثل سایپا طراحی قابلقبولی دارد اما به نظر میرسد طراحی نمای جلوی آن با الهام از نسل دوم بیوک اکسل و فیسلیفت نسل اول کیا کادنزا شکل گرفته باشد زیرا جلوپنجرهٔ چندضلعی و فرم مثلثی چراغهای شاهین شباهت زیادی به این دو خودرو دارد.
اطلس و فورد کا پلاس
سایپا برای طراحی عقب اطلس فورد را رها کرده و سراغ رنو کپچر رفته است تا مثل ساینا، در اینجا هم شاهد ملغمهای از کپیبرداریها باشیم! در عقب اطلس، چراغهای دوتکهای که تا روی در صندوق کشیده شدهاند، طراحی سپر با صفحه محافظ زیرین، قسمت جا پلاک و حتی مه شکنها موبهمو از کپچر کپی شدهاند. البته واضح است که طراحی اطلس اصلاً ظرافت کپچر را ندارد و کاملاً شبیه یک کپی ارزانقیمت به نظر میرسد.
ریرا و هیوندای سانتافه
در سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریمها و خروج رنو از ایران، تولید نسل اول داچیا لوگان یا تندر ۹۰ در کشورمان پس از ۱۳ سال خاتمه یافت. چندی بعد اما ازآنجاییکه زیرساختهای تولید این خودرو در کشور وجود داشت، سایپا تصمیم به بومیسازی و ایرانیزه کردن لوگان گرفت که نتیجهٔ آن معرفی خودرویی با نام کادیلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ بود. در این خودرو، نمای جلو و عقب لوگان بهطور کامل از نو طراحی شده و شباهت با طرح اولیهٔ داچیا ندارد. صرفنظر از عدم هماهنگی عجیب طراحی جدید جلو و عقب کادیلا با پروفیل جانبی دستنخوردهٔ لوگان، سایپا برای نمای عقب این خودرو و طراحی چراغهایی که تا روی در صندوق کشیده شدهاند، از فرم چراغهای پولستار ۲ الهام گرفته است. البته در کادیلاک نوار پایینی که در سدان الکتریکی سوئدی چراغها را به هم متصل کرده حذف شده اما فرم کلی چراغها و همینطور طراحی سپر شبیه پولستار ۲ به نظر میرسد.
منبع: پدال
منبع: faradeed-178742